Skip to main content

Πώς ο κορωνοϊός αλλάζει το λιανικό εμπόριο - Οι νέες κατηγορίες καταναλωτών

Στροφή στο e-shopping, με την πανδημία να αναδεικνύει το λιανεμπόριο ως τον πλέον προσαρμοστικό κλάδο - Ποιες κατηγορίες καταναλωτών δημιουργήθηκαν

Ως ένα τσουνάμι που διαρκώς αυξάνει την ταχύτητά του περιγράφουν αναλυτές τις οικονομικές επιπτώσεις της COVID-19. Η ραγδαία εξάπλωση του κορωνοϊού δεν μπορούσε να αφήσει ανέπαφο το λιανικό εμπόριο, που πλήρωσε βαρύ τίμημα όταν σε μια προσπάθεια αναχαίτισης της πανδημίας η κυβέρνηση επέβαλε γενικό lockdown στην πλειονότητα των καταστημάτων του λιανεμπορίου.

Ωστόσο η πανδημία ανέδειξε το λιανικό εμπόριο ως τον πλέον προσαρμοστικό κλάδο, καθώς προχώρησε ταχύτατα στην ανάπτυξη και λειτουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων για την εξυπηρέτηση των πελατών.

Η καταναλωτική συνήθεια των αγορών μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων, που αυξάνονται με μαθηματική ακρίβεια, φαίνεται πως ήρθε για να μείνει. Είναι χαρακτηριστικό πως ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές συνεχίζουν να ψωνίζουν ηλεκτρονικά από τα σούπερ μάρκετ ή από αλυσίδες πολυεθνικών καταστημάτων ένδυσης και ηλεκτρονικών ειδών.

Τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου

Γνώστες του χώρου υπογραμμίζουν πως τα καταστήματα που λειτουργούν εύχρηστα e-shops διαθέτουν μία σειρά πλεονεκτημάτων έναντι του ανταγωνισμού. Με την ύπαρξη δυο καναλιών πώλησης (φυσικό και ηλεκτρονικό κατάστημα), οι επιχειρήσεις διαθέτουν μεγαλύτερη ευελιξία, δυνητικά περισσότερους πελάτες, ενώ είναι θωρακισμένες σε ενδεχόμενο lockdown, επιλογή που όλοι ξορκίζουν, αλλά ωστόσο δεν φεύγει από το μυαλό των περισσότερων επιχειρηματιών.

Είναι δεδομένο πως τον τόνο για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις τον δίνουν μεγάλες αλυσίδες, που είχαν αναπτυγμένα e-shops, ωστόσο και κάποιες μικρές επιχειρήσεις φαίνεται να έχουν βρει το αντίδοτο στην καταναλωτική ανομβρία που επικρατεί στα φυσικά καταστήματα. Για τους μικρούς επιχειρηματίες η ομάδα των καταναλωτών η οποία αναδύθηκε εν μέσω πανδημίας και επιδόθηκε σε ηλεκτρονικές αγορές, ενώ μέχρι πρότινος ψώνιζε με τον παραδοσιακό τρόπο, θεωρείται δυναμική.

Ενδεικτική της κινητικότητας που επικρατεί, στη Θεσσαλονίκη, στον χώρο του λιανικού εμπορίου, είναι η δημιουργία e-shops ακόμη και από φυτώρια, καθώς με τον τρόπο αυτό μπορούν να έχουν μεγαλύτερη διείσδυση, όπως λένε οι ιδιοκτήτες τους, που ξεπερνά την πόλη, αυξάνοντας την πελατεία τους.

Καταστήματα με hand made κοσμήματα έχουν ενισχύσει τη φαρέτρα τους με ηλεκτρονικά καταστήματα, αλλά και συνοικιακά καταστήματα με ρούχα σε μία προσπάθεια αύξησης των πωλήσεων τους. Αλλά και καταστήματα σε κεντρικούς δρόμους όπως στην οδό Μητροπόλεως ή στην Αλεξάνδρου Σβώλου έχουν τοποθετήσει στις προθήκες τους τη διεύθυνση των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων, που τα απέκτησαν λίαν προσφάτως.

Όπως λένε οι επιχειρηματίες, οι ηλεκτρονικές βιτρίνες συνεχίζουν να διατηρούν και να αυξάνουν τους πελάτες τους σε αντίθεση με τα φυσικά καταστήματα, τα οποία δέχονται λιγότερες επισκέψεις ενδεχομένως εξαιτίας του φόβου των καταναλωτών παρά τα αυξημένα μέτρα προστασίας που έχουν ληφθεί από τις επιχειρήσεις.

Πέντε κατηγορίες καταναλωτών δημιούργησε ο κορωνοϊός

Πέντε νέες κατηγορίες καταναλωτών θα προκύψουν μετά το πέρας της πανδημίας της COVID-19, σύμφωνα με την τρίτη έκδοση του EY Future Consumer Index, της μηνιαίας έρευνας, η οποία παρακολουθεί την καταναλωτική διάθεση και συμπεριφορά 14.074 ατόμων, σε 18 χώρες. Κάθε κατηγορία αντικατοπτρίζει τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται το πώς θα διαμορφωθεί η καθημερινότητά τους μετά την πανδημία της COVID-19, τα κριτήρια των επιλογών τους, καθώς και τι πραγματικά έχει σημασία για αυτούς.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι πέντε νέες κατηγορίες καταναλωτών είναι:

- Οι καταναλωτές που θέλουν να ζήσουν μέσα στα οικονομικά όρια τους και αντιπροσωπεύουν το 30% του δείγματος (affordability first). Αποτελούν την πιο απαισιόδοξη κατηγορία, ως προς την αντίληψη για το πόσο καιρό θα χρειαστεί η χώρα τους για να ανακάμψει και να επιστρέψει η οικονομική σταθερότητα. Περισσότεροι από τους μισούς προσδιορίζουν την τιμή των προϊόντων, ως κριτήριο αυξημένης σημασίας.

- Οι καταναλωτές (26%) που προτιμούν εμπορικά σήματα (brands) και προϊόντα που αντιλαμβάνονται ως ασφαλή προς την υγεία τους και  ελαχιστοποιούν τους περιττούς κινδύνους (health first). Το 57% δηλώνουν ότι, πλέον, δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στο πόσο υγιεινά είναι τα προϊόντα που αγοράζουν.

- Οι καταναλωτές (17%), οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα, για την αγορά υψηλής ποιότητας, βιώσιμων προϊόντων, τα οποία πληρούν, επίσης, ηθικές προδιαγραφές (planet first). Το 59% σκοπεύουν μακροπρόθεσμα να ψωνίζουν από τοπικές αγορές.

- Οι καταναλωτές σε αυτή την κατηγορία (16%) πιστεύουν ότι θα πρέπει όλοι να συνεργάζονται με στόχο το απώτερο καλό, με το 73% από αυτούς να είναι έτοιμοι να αλλάξουν τις καταναλωτικές συνήθειές τους, προς όφελος του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου  (society first).

- Οι καταναλωτές (11%) είναι, συγκριτικά, λιγότερο ανήσυχοι για την υγεία και την οικονομική τους κατάσταση ( experience first). Τα 2/3 αισθάνονταν άνετα να επιστρέψουν σε ένα εμπορικό κέντρο, μόλις λίγες μέρες ή εβδομάδες μετά τη σταθεροποίηση της κατάστασης στη χώρα τους.