Skip to main content

Η εταιρεία από την Ξάνθη που δίνει ελληνική γεύση στο ποπ κορν

Η Smartfoods έβαλε ελληνική σφραγίδα σε ένα προϊόν παραδοσιακά αμερικάνικο, ξεκινώντας από 100% ελληνικό σπόρο ποπ κορν που καλλιεργεί η ίδια

Ξεκινά το ταξίδι του από τη θρακική γη, γεννιέται από ελληνικό σπόρο καλαμποκιού που καλλιεργείται σε αγρούς 2.000 στρεμμάτων στην περιοχή της Ξάνθης και φτάνει στα ράφια με 100% ελληνική σφραγίδα. Πρόκειται για το ποπ κορν της Smartfoods, μιας εταιρείας από την Ξάνθη, που έδωσε ελληνική ταυτότητα σε ένα προϊόν παραδοσιακά αμερικάνικο και κατάφερε σε μόλις μια δεκαετία λειτουργίας να πρωταγωνιστήσει στην ελληνική αγορά.  

Αξιοποιώντας τις κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής, που μοιάζουν με αυτές της Κεντρικής Αμερικής, όπου καλλιεργούνται οι καλύτερες ποιότητες σπόρου ποπ κορν στον κόσμο, και μετά από  χρόνια έρευνας και πειραματισμών, η Smartfoods έφτασε να παράγει με τα κατάλληλα υβρίδια, όπως λέει ο ιδιοκτήτης της Μανώλης Σπάρταλης, μία από τις κορυφαίες ποιότητες σπόρου αραβοσίτου ποπ κορν διεθνώς. Με δεδομένο δε ότι έχει πετύχει την πλήρη καθετοποίησή της, από το χωράφι στο ράφι, ελέγχει την ποιότητα σε κάθε στάδιο της παραγωγής, χωρίς να εξαρτάται από εξωτερικούς παράγοντες.  



Ελληνικό ποπ κορν στις ξένες αγορές



Η φήμη της εδώ και λίγα χρόνια έχει ξεπεράσει τα όρια της χώρας, αφού κάνει εξαγωγές στην Κύπρο, το Βέλγιο, τη Σερβία και το Ισραήλ, οι οποίες φτάνουν στο 22% του τζίρου της.

Στόχος της όμως είναι το ποσοστό αυτό να αγγίξει το 50%, με την προσθήκη νέων αγορών, αλλά και με την ενίσχυση των υφιστάμενων. Ειδικά από το Ισραήλ η εταιρεία περιμένει πολλά, περισσότερα ακόμα και από την Ελλάδα.  Την ίδια στιγμή η Smartfoods έχει στρέψει το βλέμμα της στη Μέση Ανατολή και διερευνά τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Σαουδική Αραβία, ενώ άμεσος στόχος της για το 2020 είναι να ανοιχτεί στην Κεντρική Ευρώπη και σε χώρες όπως η Γερμανία, το Λουξεμβούργο και η Σουηδία.

Παράλληλα, η εταιρεία έχει στα σκαριά επένδυση σε μηχανολογικό εξοπλισμό, η οποία θα ολοκληρωθεί εντός της Άνοιξης, με στόχο την ενίσχυση των υφιστάμενων παραγωγικών της γραμμών και τη μείωση του παραγωγικού κόστους με παράλληλη βελτίωση της ποιότητας.

Σήμερα η μονάδα της Smartfoods, επιφάνειας 6.000 τ.μ., μπορεί να επεξεργαστεί 1.000 τόνους σπόρου ποπ κορν ετησίως, που έχουν όλοι τη χειροποίητη… φροντίδα των 20 εργαζομένων της εταιρείας, κάτι που, όπως λέει στη Voria.gr ο Μανώλης Σπάρταλης, αποτελεί «κλειδί» στην επιτυχία του προϊόντος. «Δεν έχουμε μια πλήρως αυτοματοποιημένη παραγωγή. Πίσω από τα ποπ κορν μας βρίσκεται το ανθρώπινο χέρι» εξηγεί.

Τα επόμενα χρόνια, πέραν της ενίσχυσης της εξωστρέφειας, η εταιρεία θέλει να αυξήσει την παραγωγικότητα των καλλιεργειών της και να σπείρει και άλλες εκτάσεις. Σχεδιάζει δε να μπει πιο δυναμικά στην αγορά των κινηματογράφων –σήμερα έχει κάποιες συνεργασίες στον χώρο- παρέχοντας ένα πλήρες πακέτο, που θα περιλαμβάνει εκτός από τον σπόρο, το ειδικό φυτικό έλαιο και το ειδικό φυτικό άλας – δικής της παραγωγής- για την επί τόπου προετοιμασία του ποπ κορν.

Η διορατικότητα του πατέρα και το εγχείρημα του γιου



Η εμπειρία της οικογένειας Σπάρταλη στην παραγωγή φυτικών πρώτων υλών μετρά 50 χρόνια. Ο Στέφανος Σπάρταλης, γεωπόνος, έχοντας ξεκινήσει από το 1968 να καλλιεργεί από σιτάρι και τεύτλα μέχρι πατάτες και ντομάτες, αποφάσισε πριν από μια 20ετία να δοκιμάσει μια διαφορετική καλλιέργεια, αυτή του σπόρου ποπ κορν, τον οποίο τότε κανείς δεν έσπερνε στην Ελλάδα. Το έναυσμα δόθηκε μετά από ένα ταξίδι στις Ηνωμένες Πολιτείες, γενέτειρα του δημοφιλούς σνακ, οπότε και έκρινε πως αυτή θα ήταν μια καλλιέργεια με προοπτική για την περιοχή της Θράκης. Άλλωστε, οι κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στην Κεντρική Αμερική, εκεί δηλαδή όπου αναπτύσσονται και οι μεγαλύτερες και ποιοτικότερες καλλιέργειες σπόρου ποπ κορν, είναι σχεδόν ίδιες με αυτές της Βόρειας Ελλάδας. Μετά από πολλές δοκιμές και πειραματισμούς προέκυψε ένας υψηλής ποιότητας ελληνικός σπόρος ποπ κορν, που έμελλε να γίνει η βάση για τη δημιουργία της Smartfoods.

Έτσι, όταν ο γιος του Στέφανου Σπάρταλη, Μανώλης, ολοκλήρωσε τις σπουδές του αρχικά στη βιομηχανική παραγωγή τροφίμων στο Πανεπιστήμιο του Reading και στη συνέχεια στη διοίκηση επιχειρήσεων τροφίμων στο Imperial College, επέστρεψε στην Ξάνθη με μεγάλα σχέδια. Στόχος του ήταν να αξιοποιήσει την πρώτη ύλη από τις καλλιέργειες του πατέρα του, να την μεταποιήσει και να φτιάξει το τελικό προϊόν του ποπ κορν. Κάπως έτσι, το 2010 ίδρυσε τη Smartfoods, που μπήκε δυναμικά στον κλάδο των σνακς. Έχοντας κάνει αλλεπάλληλα ταξίδια στις Ηνωμένες Πολιτείες και παίρνοντας ιδιαίτερα διδακτικά μαθήματα από την εκεί παραγωγή, ο Μανώλης Σπάρταλης έβαλε το δικό του στοίχημα, με εφαλτήριο την Ξάνθη, ξεκινώντας αρχικά από την εγχώρια αγορά, για να εξορμήσει, λίγα χρόνια αργότερα, και στις ξένες.

«Η ποιότητα του σπόρου μας είναι που κάνει τη μεγάλη διαφορά, καθώς δίνει ένα προϊόν πλούσιο σε φυτικές ίνες. Είναι ενδεικτικό ότι η περιεκτικότητά του σε φυτικές ίνες ξεπερνά το 15%, κάτι που αποτελεί σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα» λέει ο Μανώλης Σπάρταλης. Θέλοντας δε να υπογραμμίσει τον υγιεινό χαρακτήρα του σνακ σημειώνει πως το φυτικό έλαιο που απαιτείται για κάθε συσκευασία ποπ κορν της εταιρείας, δεν χρησιμοποιείται ξανά.