Skip to main content

Η εταιρεία που σερβίρει κοζανίτικες πίτες σε 40 χώρες του κόσμου

Η πορεία από το 1950 στο σήμερα για την οικογενειακή επιχείρηση alfa που κατάφερε να στέλνει τις παραδοσιακές πίτες της Κοζάνης σε όλον τον κόσμο.

Του Γιώργου Λαμπίρη

Στην αγορά των τροφίμων θρυλείται, πως εάν τα προϊόντα δεν έχουν την τελική έγκριση του ιδρυτή της εταιρείας παραγωγής προϊόντων ζύμης, Θανάση Κουκουτάρη, τίποτα δεν βγαίνει στην αγορά. Η κοζανίτικη εταιρεία, η οποία αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη δεύτερη θέση στον τομέα της ζύμης από πλευράς μεριδίων, σε σχέση με τον πρώτο της αγοράς, τη Χρυσή Ζύμη, ξεκίνησε τη διαδρομή της αρκετά χρόνια πριν.

Τα πρώτα χρόνια και οι χειροποίητες πίτες της Κοζάνης

Το 1950 ο Αθανάσιος Κουκουτάρης ξεκίνησε να παράγει χειροποίητα προϊόντα, καθώς έφτιαχνε πίτες, τις οποίες διέθετε αποκλειστικά σε ντόπιους καταναλωτές της Κοζάνης. Η ίδρυση της εταιρείας Α. Κουκουτάρης ήρθε 15 χρόνια αργότερα, όταν η επιχειρηματική οντότητα του “παππού”, Κουκουτάρη, όπως τον αποκαλούν κάποιοι στην αγορά, έλαβε οργανωμένη υπόσταση. Η Α. Κουκουτάρης έγινε πραγματικότητα το 1965 όταν ιδρύθηκε η Ομόρρυθμη Επιχείρηση. Ταυτόχρονα η εταιρεία απέκτησε το πρώτο της επαγγελματικό αυτοκίνητο, και ξεκίνησε να διανέμει πέρα από τα σύνορα του νομού Κοζάνης.

Η εξάπλωση σε Κεντρική Μακεδονία και Θεσσαλία και η μαζική παραγωγή

Η επέκταση ήταν ταχεία. Σε τέτοιο βαθμό, που 12 χρόνια μετά, η εταιρεία είχε ήδη εξαπλωθεί στην Κεντρική Μακεδονία και στη Θεσσαλία.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80 η παραγωγή έγινε μαζικότερη, η πίτα με χωριάτικο φύλλο γνώρισε επιτυχία, και έτσι η εταιρεία άρχισε να μπαίνει σταδιακά σε αρκετά ελληνικά σπίτια και απαραίτητα στους ελληνικούς οικιακούς φούρνους.

Το 1985 η εταιρεία έγινε alfa, όπως την ξέρουμε σήμερα. Προέκυψε από τη συγχώνευση δύο μικρότερων εταιρειών, της Α. Κουκουτάρης Ο.Ε. και της Αικατερίνη Κουκουτάρη Ο.Ε. H πανελλαδική επέκταση του δικτύου διανομής δεν άργησε να έρθει. Στη διάρκεια των 90s, η επιχείρηση απέκτησε εθνική εμβέλεια, ενώ το 1996 οι εγκαταστάσεις διευρύνθηκαν, φτάνοντας τα 4.500 τετραγωνικά μέτρα, ενώ σήμερα φτάνουν τις 12.000 τ.μ.

Για να εξυπηρετήσει τη διανομή και τους πελάτες της, η alfa ίδρυσε το 1998 το υποκατάστημα της Αθήνας στην περιοχή του Μενιδίου. Ωστόσο η κίνηση που έδωσε μεγάλη ώθηση στην alfa, ήταν η κυκλοφορία του Κιχί. Η παραδοσιακή κοζανίτικη πίτα, ήρθε να διώξει τον πλάστη και το άνοιγμα φύλλου από τις ελληνικές κουζίνες, φέρνοντας ένα προϊόν, το οποίο ικανοποιουσε τις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες. Αυτό που ζητούσε ο κάθε πελάτης, μπαίνοντας στο σούπερ μάρκετ, ήταν να έχει στα χέρια του ένα φύλλο που θυμίζει παράδοση και ταυτόχρονα να λύνει τα χέρια του και να εξοικονομεί χρόνο. Μία κίνηση, η οποία σηματοδότησε εν πολλοίς τη μετέπειτα πορεία της alfa, και τη βοήθησε να εδραιωθεί στην ελληνική αγορά. Το 2000 η επιχείρηση ξεκίνησε να ιδρύει σταδιακά και άλλα κέντρα διανομής σε όλες τις μεγάλες ελληνικές πόλεις, ενώ από το 2003 και ύστερα, άρχισε να κάνει τα πρώτα της εξαγωγικά άλματα για να καταφέρει αυτή τη στιγμή να βρίσκεται σε περίπου 35 χώρες παγκοσμίως.

Το χάρτινο ταψί

Το 2005 η alfa είναι εκείνη που έφερε στην αγορά το χάρτινο ταψί για τις έτοιμες πίτες της, αντικαθιστώντας το αλουμινένιο, ενώ την ίδια χρονιά μπήκε στο Βουκουρέστι, ιδρύοντας εκεί θυγατρική εταιρεία. Το 2008 δημιούργησε τις δικές της αποθήκες στη ρουμανική πρωτεύουσα.

Η Αμερική

Ένα ακόμα μεγάλο βήμα γίνεται το 2011 με την ίδρυση της Alfa Pastry Creations στις Ηνωμένες Πολιτείες και συγκεκριμένα στη Βιρτζίνια.

Η alfa κατάφερε να αιφνιδιάσει την αγορά για μία ακόμα φορά πριν από περίπου δύο χρόνια. Φέρνοντας στα ψυγεία τα έτοιμα φύλλα της με την ονομασία ‘Τόσο Απλά”. Αυτό που πέτυχε, ήταν να δώσει έτοιμα τα δύο φύλλα που χρειάζονταν για την κατασκευή σπιτικής πίτας. Και ο καταναλωτής, το μόνο που χρειάζεται να κάνει είναι να προσθέσει τα υλικά και να τη βάλει στο φούρνο. Το στοίχημα ήταν διττό: αφενός η δημιουργία χειροποίητης πίτας, αφετέρου η ευκολία. Και το στοίχημα όπως αναφέρουν πηγές της εταιρείας, φαίνεται να πέτυχε, καθώς γρήγορα η Alfa “Tόσο Απλά”, εξελίχθηκε σε best seller στην κατηγορία της, δίνοντας νέο προϊόντικό ενδιαφέρον στην εταιρεία και ώθηση στις πωλήσεις της.

Είσοδος στο Χρηματιστήριο της Κύπρου

Πριν από ακριβώς ένα χρόνο, το Φεβρουάριo του 2017, η alfa αποφάσισε την είσοδό της στο Χρηματιστήριο της Κύπρου, θέτοντας στη συνέχεια τις μετοχές της προς διαπραγμάτευση στη συγκεκριμένη αγορά.

Με κινήσεις για να ενισχύσει τη θέση της έναντι του ανταγωνισμού

Ταυτόχρονα, σε μία προσπάθειά της να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό και συγκεκριμένα στη Χρυσή Ζύμη, η οποία είχε ήδη κυκλοφορήσει το Χωριάτικο Φύλλο - έναν κωδικό με ιδιαίτερα καλή μαρτυρία και πωλήσεις στην αγορά -, η alfa πέρασε στην αντεπίθεση με την “Tσαλακωτή”.

Είσοδος στα συσκευασμένα σνακ

Σύντομα μάλιστα αναμένεται να φέρει στην αγορά και ένα προϊόν, το οποίο ανήκει σε μία νέα για εκείνην κατηγορία. Πρόκειται για τα σνακ που σε κάποιους ίσως να θυμίζουν τα bake rolls. Η είσοδος στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι αποφασισμένη για την alfa, η οποία θα παράγει συσκευασμένο σνακ σε τέσσερις γεύσεις: αλάτι, ρίγανη, πίτσα, κανέλα και ζάχαρη.

INFO ALFA
Τζίρος 2016: 29 εκατ. ευρώ
Τζίρος 2015: 26,7 εκατ. ευρώ
Κέρδη 2016: 3,5 εκατ. ευρώ
Κέρδη 2015: 3,2 εκατ. ευρώ