Skip to main content

Κολλημένος ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Θεσσαλονίκης

Επί ένα χρόνο περιμένει τη νέα διοίκηση του λιμανιού το project του δυτικού προαστιακού σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, για να αρχίσει η υλοποίησή του.

«Κολλημένο» στις εξελίξεις της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης μένει το σχέδιο για την υλοποίηση του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Θεσσαλονίκης, που θα συνδέει όλη τη δυτική Θεσσαλονίκη, από τη Σίνδο μέχρι το κέντρο της πόλης και συγκεκριμένα την περιοχή του λιμανιού.

Το φιλόδοξο project, το οποίο μάλιστα συγκεντρώνει ομοφωνία όλων των τοπικών φορέων ως προς τη σκοπιμότητά του, δεν μπορεί να προχωρήσει, προτού ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες που αφορούν στη διοίκηση και το μάνατζμεντ του λιμανιού, καθώς κομβικό ρόλο στην υλοποίηση και εξέλιξή του παίζει το τέρμα-αφετηρία του, που θα είναι εντός του λιμανιού.

Από το 2014, όταν υπογράφηκε το σχετικό σύμφωνο συνεργασίας με την ΕΡΓΟΣΕ, το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, το Δήμο Θεσσαλονίκης, τη Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης ΑΕ και τους άλλους εμπλεκόμενους φορείς, υπήρξε σημαντική κινητοποίηση, ώστε να ενεργοποιηθεί ο σχεδιασμός για να ωριμάσει το έργο και να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ και συγκεκριμένα το πρόγραμμα του Υπουργείου (Στρατηγικό Πλαίσιο Μεταφοράς). Αυτό θα διασφάλιζε αφενός τη χρηματοδότηση (και άρα την υλοποίηση του έργου), αφετέρου ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, που δε θα ξέφευγε από το 2023. Πέρσι το Μάρτιο είχε γίνει και ευρεία σύσκεψη στο Δήμο Θεσσαλονίκης, όπου διατυπώθηκαν οι προθέσεις για την υλοποίηση του έργου, αλλά και μια σειρά βημάτων που επρόκειτο να γίνουν προκειμένου να προχωρήσει ο σχεδιασμός.

«Μπλόκο»

Εδώ και ένα χρόνο όμως, τα σχέδια και συγκεκριμένα η προμελέτη, που θα δώσει και τα σενάρια σχεδιασμού του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης, παραμένει στο Υπουργείο, καθώς πρέπει να ολοκληρωθούν οι εξελίξεις με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού και να γίνουν οι απαραίτητες συνεννοήσεις με τη νέα διοίκηση, για να προχωρήσει και το συγκεκριμένο έργο.

Όπως τόνισαν στη Voria.gr στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, «το Υπουργείο επρόκειτο να υλοποιήσει αυτή την προμελέτη, ώστε να προχωρήσει το project. Υπάρχουν κάποια δεδομένα, όμως το κρίσιμο ζήτημα είναι το λιμάνι και πού θα μπορέσει να γίνει ο τερματικός σταθμός του προαστιακού εντός του λιμανιού. Το Υπουργείο σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους παρακολουθεί τις εξελίξεις και θα γίνουν οι απαιτούμενες συνεννοήσεις με τη νέα διοίκηση, για να μπορέσουν μετά να διερευνηθούν όλα τα πιθανά σενάρια υλοποίησης σε τεχνικό επίπεδο και να δοθούν στους φορείς για διαβούλευση τρία πιθανά σενάρια. Ακολούθως θα επιλεγεί το καλύτερο δυνατό σενάριο, βάσει και των θέσεων των τοπικών φορέων και θα μπορέσει να αρχίσει η υλοποίηση του έργου. Ορατό χρονοδιάγραμμα αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να δώσει κανείς, όμως το έργο μόνο εγκαταλειμμένο δεν είναι».

Άλλωστε, ένας προϋπολογισμός περίπου 10 εκ. ευρώ θεωρείται ήδη δεσμευμένος για το Δυτικό Προαστιακό Θεσσαλονίκης από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών. Πρέπει όμως ταυτόχρονα να διασφαλιστεί και η βιωσιμότητα του έργου, όπως και οι προοπτικές ανάπτυξης στους Δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης, που πάντως εικάζεται ότι είναι πολύ ευοίωνες.

Τα χαρακτηριστικά του έργου

Ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος θα διατρέχει όλες τις δυτικές συνοικίες και θα εξυπηρετεί πολύ μεγάλα πληθυσμιακά μεγέθη, παρέχοντας τη δυνατότητα γρήγορης και ασφαλούς μετακίνησης από και προς το κέντρο της πόλης.

Σχεδιάστηκε να ακολουθεί τη διαδρομή Σίνδος – Μυτιληνάκια (Δήμος Κορδελιού – Ευόσμου) – πρώην Δημαρχείο Μενεμένης – πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά – Λιμάνι.

Στο λιμάνι είχε επιλεγεί ως τερματικός ο χώρος δίπλα στο Kitchen Bar, που είναι σύμφωνα με τους αρμόδιους ο πιο πρόσφορος, και γι' αυτό το χώρο θα γίνουν οι συζητήσεις με τη νέα διοίκηση του λιμανιού. Επίσης, θα πρέπει να συζητηθεί και η δυνατότητα διέλευσης των γραμμών δίπλα από την περίφραξη του λιμανιού επί της οδού Πολυτεχνείου, εντός όμως του χώρου του λιμένα.

Στους σχεδιασμούς περιλαμβάνεται η αξιοποίηση όλων των εγκαταλειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών στη δυτική Θεσσαλονίκη, αφού πάντως γίνει εκτεταμένη αναβάθμιση της υποδομής, ενώ το τροχαίο υλικό θα αποκτηθεί είτε με μηδενικό κόστος, είτε με ενοικίαση από το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχει περιέλθει. Πάντως, δε θα έχει σημαντική οικονομική επιβάρυνση στο έργο.

Ο Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης θα αποτελείται από πετρελαιοκίνητα railbus, όπως οι ηλεκτράμαξες της Χαλκίδας, καθώς η διέλευσή του από πυκνοκατοικημένες περιοχές δε δίνει τη δυνατότητα της ηλεκτροκίνησης, την οποία θα προτιμούσαν όλοι.

Εμπλοκή στο σχεδιασμό και την υλοποίηση προφανώς θα έχει και η «Αττικό Μετρό ΑΕ», στο πλαίσιο της λογικής των συνδυασμένων μεταφορών, ενώ τις τελικές τεχνικές προδιαγραφές θα βάλει η ΕΡΓΟΣΕ. Επίσης, ζήτημα προς εξέταση είναι και η μη χαραγμένη περιοχή διέλευσης στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, χωρίς αυτό όμως να σηματοδοτεί κάποιο πρόβλημα, αφού διάθεση και του Δήμου είναι να στηρίξει και να προωθήσει το project, όπως πολλάκις έχει υποστηρίξει στο παρελθόν.

Συναίνεση έχουν δώσει ήδη και οι δήμαρχοι των δυτικών περιοχών της Θεσσαλονίκης, οι κάτοικοι των οποίων θα είναι και οι βασικοί χρήστες του Δυτικού Προαστιακού, μαζί με τους εργαζόμενους σε περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης.