Skip to main content

Έτσι χάνονται οι πόροι του ΕΣΠΑ - Μεταφέρουν έργα 4,6 δισ. ευρώ

Κομμένη η ελπίδα για μία νέα μικρή παράταση στο ΕΣΠΑ. Στόχος τώρα η μεταφορά 672 έργων από το ΕΣΠΑ στο νέο πρόγραμμα, ΣΕΣ 2014-2020.


Προάγγελο για την «καλή» πορεία του νέου ΕΣΠΑ, δηλαδή του ΣΕΣ 2014 - 2020, που θεωρητικώς έχει εκκινήσει, αποτελούν τα υπόλοιπα του ΕΣΠΑ 2007-2013, που δεν λέει να ολοκληρωθεί ούτε στο τέλος του 2015. Για την ακρίβεια ζητάμε, λόγω των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, μικρή παράταση για να μη χαθούν πόροι της Κοινότητας. Μόνο που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε το ελληνικό αίτημα, παρότι στις τόσες δυσκολίες ήρθαν και προστέθηκαν οι επιπτώσεις των capital controls.

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, είναι μεγάλη ήττα για τη χώρα μας, τις επιχειρήσεις και τους φορείς που έλπιζαν και ελπίζουν στα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης για να χρηματοδοτήσουν αναπτυξιακές επενδύσεις και μεταρρυθμιστικές δράσεις, η μη υλοποίηση έργων που τώρα θα προσπαθήσουν να μεταφέρουν το ΣΕΣ, αν βέβαια οι δαπάνες αυτές είναι επιλέξιμες και εγκριθούν. Τι σημαίνει αυτή η μεταφορά και γιατι θα πρέπει να μας απασχολεί; Σημαίνει ότι τα «παλιά» έργα, κλείνουν την πόρτα σε «καινούργια», σε έργα που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο τρέχον πρόγραμμα στήριξης.

Για το θέμα του ΕΣΠΑ 2007-2013, ερωτήσεις έχουν υποβάλει ξανά και ξανά προς τον κ. Σταθάκη, τον επικεφαλής δηλαδή του αρμοδίου υπουργείου Οικονομίας, πολλοί βουλευτές. Μάλιστα, οι πιο πρόσφατες είναι δύο, των κ.κ. Νικολόπουλου των ΑΝΕΛ και Κεγκέρογλου του ΠΑΣΟΚ. Στις ερωτήσεις τους απαντά ο Γ.Γ. Δημοσίων Επενδύσεων - ΕΣΠΑ, Αλέξανδρος Χαρίτσης  και από την απάντησή του (σ.σ αρχές Αυγούστου) παίρνουμε ορισμένα αποκαλυπτικά στοιχεία τα οποία πιέζουν, αν μη τι άλλο, για διερεύνηση του φαινομένου: Γιατί τόσα πολλά έργα, σε διάφορα Επιχειρησιακά Προγράμμα και ΠΕΠ ( Περιφερειακά) , δεν έγιναν στην ώρα τους ; Ήταν το ζήτημα της ρευστότητας ο λόγος και το κουτσουρεμένο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή υπάρχουν και άλλα ζητήματα;

Ας έρθουμε όμως στο δια ταύτα. Η αρμόδια ελληνική αρχή θα επιδιώξει να μεταφέρει ολόκληρα έργα αλλά τμήματα έργων ( phasing projects), συνολικά 672 τον αριθμό, κάποια μαζί με τα δεσμευμένα κοινοτικά τους κονδύλια. Όλα αυτά τα έργα, αν περάσουν στην περίοδο ΣΕΣ 2014-2020 θα πάρουν ένα σημαντικό κομμάτι πόρων από νέες δράσεις, αφού ο προϋπολογισμός τους σε ό,τι αφορά στη δημόσια δαπάνη, φτάνει στα 4,630 δισ. ευρώ και αντιστοιχεί στο 18,4% των πόρων του ΣΕΣ 2014-2020. Να σημειωθεί ότι από τα 25 δισ. της δημόσιας δαπάνης η Ενωσιακή Συνδρομή φτάνει στα 19,9 δισ. ευρώ.

Η ελληνική πρόταση (οι λίστες των έργων των οποίων η μεταφορά θα προταθεί αναμένεται να κλείσουν το Σεπτέμβρη) θα αφορά τη μεταφορά 359 έργων, δημόσιας δαπάνης 1,466 δισ. ευρώ και επιπλέον 313 έργων phasing(σσ: υλοποίηση σε δύο προγράμματα στήριξης), δημόσιας δαπάνης 3,164 δισ. ευρώ.

Να σημειωθεί ενημερωτικά πως έργο- γέφυρα, σε δύο μάλιστα προγραμματικές περιόδους, είναι και το έργο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Στο μεταξύ, ως γνωστόν και όπως έχει γράψει επανειλημμένως η Voria.gr,  για έργα ολοκληρωμένα, ελεγμένα, εγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις περιμένουν να πάρουν από το «Επιχειρηματικότητα - Ανταγωνιστικότητα» τα χρήματα της επιδότησης αλλά ματαίως, γιατί δεν γίνονται πληρωμές από το ΠΔΕ.