Skip to main content

Η γειτονιά του Αγίου Όρους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης

Παραμονές Χριστουγέννων, σε απόσταση λίγων μέτρων από το ιερό ναό της Αγίας Σοφίας, δημιουργήθηκε στη Θεσσαλονίκη η εμπορική γειτονιά του Αγίου Όρους.
της Άννης Καρολίδου
 
Παραμονές Χριστουγέννων,  σε απόσταση λίγων μέτρων από το ιερό ναό της Αγίας Σοφίας, από τον Άη- Γιάννη τον «Υπόγειο» αλλά και από την  παλαιοχριστιανική της Αχειροποιήτου, λίγο βορειότερα, δημιουργήθηκε στη Θεσσαλονίκη η εμπορική γειτονιά του Αγίου Όρους.
 
Πρόκειται για ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Η «Αγιορείτικη Παράδοση» με παρουσία από τις 14 Δεκεμβρίου στον πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας, είναι το δημιούργημα ενός πρώην τραπεζικού, του Σταύρου Ντινέλη. Η «Έκθεση Προϊόντων Αγίου Όρους» επί της οδού Κεραμοπούλου, δημιουργήθηκε από την ομάδα της εκδοτικής, διαφημιστικής και επενδυτικής «artionrate».  Η πρώτη συστήνεται ως πολυχώρος και ξεκίνησε από το Λαγκαδά πριν τρία χρόνια, η δεύτερη αποτελεί το επόμενο βήμα και σταθερή πλέον παρουσία, της επιτυχημένης διοργάνωσης της Έκθεσης που είχε διοργανωθεί το περασμένο φθινόπωρο σε ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης. 
 
Άλλωστε αγορά για τα προϊόντα του Αγίου Όρους, υπάρχει σε Ελλάδα και εξωτερικό, σε ομόθρησκους και αλλόθρησκους, σε ομογενείς και ξένους. Το πρώτο βήμα και μάλιστα πολύ δυναμικό και επιτυχημένο έχει ήδη γίνει από τους Μυλοποταμινούς μοναχούς και τον πατέρα Επιφάνειο με τα κρασιά αλλά και το success story της «Μαγειρικής του Αγίου Όρους». 
 
Ακολουθούν λοιπόν οι ιδιώτες και μέσα από τα  δύο αυτά καταστήματα, το Όρος, που πέρα από τη σφραγίδα της πνευματικότητας που φέρνει έχει και το δικό του πολύ ιδιαίτερο brand σε ό,τι παράγει, ανοίγεται στο καταναλωτικό κοινό της πόλης, αλλά και στους επισκέπτες της. 
 
Εικόνες, βιβλία, μοσχοθυμιάματα, κρασιά, μέλια, λάδι,  αλοιφές ό,τι παράγεται από τους μοναχούς, σε μονές αλλά και κάποιες σκήτες πλέον,  βρίσκει το δρόμο του προς τον καταναλωτή. Λατρευτικά είδη και προϊόντα που μέχρι τώρα τα έβρισκε κανείς ή στη Δάφνη ή στα μοναστήρια, τώρα διατίθενται στη καρδιά της Θεσσαλονίκης, σε ντόπιους, περαστικούς αλλά και ξένους.  Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι στην «Αγιορείτικη Παράδοση»,  η κεντρική επιγραφή όπως και οι ετικέτες στα προϊόντα, είναι και στα ρώσικα.  Κι’ όποιοι θέλουν να ενημερωθούν ή να κάνουν τις αγορές τους ηλεκτρονικά, έχουν εύκολη και κατατοπιστική πρόσβαση με e-shopping, γιατί μιλάμε για σύγχρονες εμπορικές πρωτοβουλίες.
 
Ο Σταύρος Ντινέλης, που αυτοχαρακτηρίζεται «Βατοπαιδινός», είναι τακτικός προσκυνητής και επισκέπτης του Όρους από το 1998. «Σχεδόν μία φορά το μήνα είμαι στο Όρος, στο Βατοπαίδι, άλλοτε στη Σιμωνόπετρα ή στη Διονυσίου. Η «Αγιορείτικη Παράδοση» ξεκίνησε από Λαγκαδά το καλοκαίρι του 2011 γιατί από εκεί κατάγεται η οικογένειά μου. Είχαμε και την πολύτιμη στήριξη της Μητρόπολης στη διοργάνωση εκδηλώσεων. Στη Θεσσαλονίκη ψάχναμε κατάλληλο χώρο εδώ και ένα χρόνο, για να δημιουργήσουμε ένα πολυχώρο όπως αυτό που λειτουργούμε στο Λαγκαδά, δηλαδή πρατήριο προϊόντων, κάβα κρασιών και χώρο για εκδηλώσεις που είναι και εκθετήριο εικόνων».
 
Στον όροφο του καταστήματος στη γωνία Αγ. Σοφίας με Αγ. Θεοδώρας, σε 220 τ.μ., θα έχει δημιουργηθεί ως τον Απρίλιο και ο εκθεσιακός πολυχώρος.
 
Image
Η γειτονιά του Αγίου Όρους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης
 
Η «Έκθεση Προϊόντων Αγίου Όρους», η πρωτοβουλία της «artionrate», είχε διαφορετικό ξεκίνημα, όπως εξηγεί ο γενικός δ/ντής Νίκος Καραγιαννάκης. 
 
«Μέσα από το περιοδικό μας ‘artion magazine’, ένα ειδικό περιοδικό που αναφέρεται στην ιστορική μας κληρονομιά και παράδοση και το οποίο περιλαμβάνει στη θεματολογία του το Άγιο Όρος, σαν θεματοφύλακα της Ορθοδοξίας που είναι, είχαμε πολλές κρούσεις από ομογενείς που ενδιαφέρονταν να προμηθευτούν εικόνες, είδη και προϊόντα του Όρους. Στη συνέχεια, το Σεπτέμβριο του 2013, διοργανώσαμε στο ‘Μακεδονία Παλλάς’, με την υποστήριξη της Μητρόπολης, του Δήμου και της Περιφέρειας την Έκθεση Προϊόντων και όταν είδαμε την απήχηση που είχε, αποφασίσαμε να ανοίξουμε το πρατήριο», αναφέρει ο κ.Καραγιαννάκης.
 
Image
Η γειτονιά του Αγίου Όρους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης
 
Αλλά είναι το πεδίο ανοικτό και για άλλους ιδιώτες- επιχειρηματίες που θα θέλουν να δραστηριοποιηθούν προς την ίδια κατεύθυνση; Υπάρχουν δυσκολίες και προβλήματα;
 
Όπως τονίσθηκε, το Όρος έχει τις ιδιαιτερότητές του. Πρέπει να κερδίσει κανείς την εμπιστοσύνη των μοναχών, ενώ οι μονές, οι σκήτες, τα κελιά, έχουν ξεχωριστούς τρόπους οργάνωσης και λειτουργίας. Είναι ζητήματα τιμολόγησης, συσκευασίας και πιστοποίησης των ειδών και προϊόντων.  Είναι θέματα τροφοδοσίας που οφείλονται στη περιορισμένη σε ποσότητα παραγωγή.  Πέραν όλων αυτών, η σχέση αυτή η εμπορική απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, γιατί οι μοναχοί…είναι μοναχοί και το Όρος… Άγιο Όρος. 
 
«Θέλουμε συνεργασία με όλο το Όρος και είμαστε πρόθυμοι να προωθήσουμε όλα τα προϊόντα που είναι νόμιμα και πιστοποιημένα», τόνισε ο Σταύρος Ντινέλης και προσθέτει: «Έχει σταδιακά δημιουργηθεί μία σχέση εμπιστοσύνης και οι μοναχοί, κυρίως στις μονές, οργανώνουν όλο και περισσότερο την παραγωγή τους».
 
Για τον Νίκο Καραγιαννάκη, τα τελευταία τρία χρόνια στο Όρος έχει συντελεστεί μία πραγματική επανάσταση. «Οι μοναχοί διαπίστωσαν ότι με τη μείωση των Κοινοτικών κονδυλίων, έπρεπε να εξασφαλίσουν πόρους για τα έργα συντήρησης και αποκατάστασης. Σε αυτή την κίνηση για τη διάθεση προϊόντων, πρωτοστάτησαν οι μονές, το Βατοπαίδι, η Ξενοφώντος, η Παντοκράτορος. Ξεχώρισαν οι Μυλοποταμινοί από το Κάθισμα του Αγίου Ευσταθίου, ενώ πλέον ανερχόμενη δραστηριότητα αναπτύσσει και η Καρακάλου».
 
Οι μοναχοί εκτός από τις αγιογραφίες και τα είδη λατρείας, είδαν τη ζήτηση που υπάρχει για προϊόντα αγνά, βιολογικά, που γίνονται με τις παλιές συνταγές των αγιορειτών πατέρων, όπως τα ιαματικά λάδια και οι αλοιφές.  Έτσι, γρήγορα αύξησαν την παραγωγή κρασιών, λαδιού, ξυδιών, μελιού, αλλά και κεραλοιφών, ενώ πέρασαν και σε είδη προσωπικής φροντίδας, όπως είναι τα σαμπουάν και μάλιστα και με μαλακτικό. 
 
Τα περισσότερα προϊόντα συσκευάζονται μέσα στο Όρος, ενώ η ζήτηση από την αγορά έχει δημιουργήσει  ανταγωνισμό στη ποιότητα αλλά και στη συσκευασία των προϊόντων.
 
«Πιστεύω ότι μέσα στο 2014 θα δούμε πολλές πιστοποιήσεις προϊόντων, ίσως και του 80% των συνολικά παραγόμενων, από ανεξάρτητους οίκους», είπε ο κ. Καραγιαννάκης ο οποίος πρόσθεσε ότι σε αυτή την παραγωγική κινητοποίηση μέρος πλέον παίρνουν σκήτες και κελιά, όπως το Κελί της Μεγάλης Παναγίας στο Κουτλουμούσι, που οργανώνεται στην παραγωγή μελιού, η αδελφότητα της Μικράς Αγίας Άννας με εκδόσεις και εργόχειρα, η Σκήτη του Τιμίου Προδρόμου  με αγιογραφίες και ζωγραφικούς πίνακες, το Κελί του Αγίου Νικολάου- Μπουραζέρη με παράδοση στην αγιογραφία. 
 
Όλη αυτή η κινητικότητα, όλη αυτή η προσπάθεια όμως, δε θα μείνει στη Θεσσαλονίκη. Τουλάχιστον όπως αποκαλύπτει ο κ. Καραγιαννάκης, ο οποίος πιστεύει πολύ ειδικά στην αγιογραφική σχολή της μονής Ξενοφώντος, η artionrate, με 40 αγιογραφίες από το Όρος, θα μετέχει σε έκθεση έργων που θα γίνει στις Βρυξέλλες, τέλη Γενάρη, στο πλαίσιο της ελληνικής Προεδρίας της ΕΕ. Σε αυτή την έκθεση θα παρουσιαστούν ψηφιδωτά και τοιχογραφίες του Κωνσταντίνου Ξενόπουλου.  
 
Ακολούθως, στο τέλος Φεβρουαρίου θα πραγματοποιηθεί στο Intercontinental των Αθηνών μία μεγάλη έκθεση αγιογραφίας, με έργα προσκυνηματικά αλλά και φορητά, μόνο από το Όρος.