Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2019
x

ΟΙ ΓΛΥΚΕΣ ΑΛΧΗΜΕΙΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ

Οι αλλαγές που συντελέστηκαν τα τελευταία χρόνια, οι προοπτικές του κλάδου και η σημασία να καθιερωθεί η Θεσσαλονίκη ως πόλη του γλυκού

Ποιος δεν θυμάται την περιγραφική δυσκολία που αντιμετώπιζε, σε παλιά ελληνική ταινία, ο ηθοποιός Γιώργος Κωνσταντίνου, προκειμένου να παραγγείλει ένα λαχταριστό προφιτερόλ, σε ένα κατάμεστο ζαχαροπλαστείο;

Δεκαετίες μετά οι γεύσεις των γλυκών παραμένουν αναλλοίωτες και κάποια ζαχαροπλαστεία γυρνούν σταδιακά στην παλιά παραδοσιακή μορφή τους, τότε που ήταν σημεία συνάθροισης και όχι απλά καταστήματα λιανικής πώλησης, όπως για μεγάλο διάστημα λειτούργησαν.

Τα ζαχαροπλαστεία τα τελευταία χρόνια επανέρχονται στην παλιά τους μορφή καθώς ανάλογα με το μέγεθος του καταστήματος που διαθέτουν οι επιχειρηματίες διαμορφώνουν χώρους που προσφέρουν γλυκό και καφέ. Δεν λείπουν και οι περιπτώσεις ζαχαροπλαστείων που έχουν μπει δυναμικά στο χώρο του φαγητού, με light γεύματα, ή και με μαγειρευτά πιάτα.

Όπως επισημαίνει, μιλώντας στη Voria.gr, o πρόεδρος της Συντεχνίας Καταστηματαρχών Ζαχαροπλαστών Θεσσαλονίκης, Μακάριος Παπαδόπουλος, «ο κλάδος των ζαχαροπλαστών, αναμφίβολα κατά τη διάρκεια της κρίσης επηρεάστηκε, ωστόσο το γλυκό όντας ‘η απόλαυση του φτωχού’ κατόρθωσε να αντέξει. Την περίοδο 2009-2016 καταγράφηκε μείωση του τζίρου των ζαχαροπλαστείων κατά 30% ωστόσο την τελευταία διετία παρουσιάζεται μια τάση βελτιστοποίησης του 2-3%. Εκείνο που συνέτεινε στον περιορισμό του τζίρου, μεταξύ άλλων, ήταν και η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες που ‘παραγκώνισε’ τα γλυκά από τη... λίστα των δώρων που μπορούσε να προσφέρει κάποιος σε γιορτές».

«Από την καθημερινότητα του καταναλωτή το γλυκό δεν βγήκε ποτέ. Σε αυτό συνέτεινε και το γεγονός πως απορροφήσαμε τις αυξήσεις που προκλήθηκαν από την άνοδο του ΦΠΑ από 13% σε 24%. Παράλληλα συγκρατήσαμε τις τιμές παρά την αύξηση των πρώτων υλών, πχ το φουντούκι το κιλό το 2016 εκτινάχθηκε στα 16 ευρώ, όταν ένα χρόνο νωρίτερα η τιμή του ήταν στα 9 ευρώ. Μέσα στη διετία 2016-2017 η τιμή του βουτύρου, λόγω αλλαγών πολιτικής προς τους κτηνοτρόφους της Γαλλίας, αυξήθηκε κατά 20%» τονίζει ο κ. Παπαδόπουλος υπογραμμίζοντας πως σε μια προσπάθεια αύξησης του πελατολογίου τα ζαχαροπλαστεία πρόσθεσαν νέους κωδικούς, δημιούργησαν προϊόντα που δεν βασίζονται αποκλειστικά στη ζάχαρη, αλλά και σε άλλες γλυκαντικές ουσίες δημιουργήθηκαν καθιστικά στους χώρους τους, στράφηκαν στην εξειδίκευση (πχ παραγωγή δύο, η τριών τύπων γλυκών σε όλες τις παραλλαγές τους), ενίσχυσαν την εξωστρέφεια τους με εξαγωγικές δραστηριότητες.


Θεσσαλονίκη, πόλη του γλυκού

Στο μεταξύ, την ανάγκη αυτοπροσδιορισμού της Θεσσαλονίκης ως πόλης του γλυκού επισημαίνει ο πρόεδρος της Συντεχνίας Καταστηματαρχών Ζαχαροπλαστών Θεσσαλονίκης καθώς όπως εξηγεί η Θεσσαλονίκη μπορεί να υπερηφανεύεται για τα γλυκά της. «Έχουμε παράδοση στη ζαχαροπλαστική, όσοι ταξιδεύουν από τη Θεσσαλονίκη προς άλλους προορισμούς, παίρνουν μαζί τους γλυκά, αυτό δείχνει πολλά. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να ταυτιστεί με το γλυκό, να γίνει προορισμός για κατανάλωση ποιοτικών γλυκών με ισχυρό brand name. Όπως το Μόναχο ταυτίζεται με το Oktoberfest, τη γιορτή της μπύρας, και η Πάρμα με το προσούτο της, στόχος είναι και η Θεσσαλονίκη να ταυτιστεί στο μυαλό του κόσμου με τα γλυκά», σημειώνει ο κ. Παπαδόπουλος υπογραμμίζοντας πως η Θεσσαλονίκη δεν είναι γνωστή μόνο για ένα είδος γλυκού, αντιθέτως προσφέρει μια μεγάλη γκάμα γλυκών από τρίγωνα και τσουρέκι μέχρι ισλί, ντουντουρμά παγωτό, προφιτερόλ και παντρεύει τη δύση με την ανατολή δημιουργώντας γλυκές αλχημείες.

Δεν είναι τυχαίο πως συχνά όταν κάποιος επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη ακούει τη φράση «…επιστρέφοντας φέρε και γλυκά».




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ