Skip to main content

Η HELEXPO σε τροχιά αναγέννησης

Ο κ.Θ.Καρτσιώτης δίνει τις δικές του απαντήσεις σε εκείνους που αμφισβητούν το διεθνή και επιχειρηματικό χαρακτήρα της Διεθνούς Έκθεσης θεσσαλονίκης.

Για τον απολογισμό της φετινής διοργάνωσης, για τα επιτεύγματα που έχει καταφέρει η ΔΕΘ στα 74 χρόνια λειτουργίας της καθώς και για το μέλλον του εθνικού εκθεσιακού φορέα μίλησε στη Voria.gr ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου HELEXPO και μέλους Δ.Σ. της UFI (ΠαγκόσμιοςΣύνδεσμος της Εκθεσιακής Βιομηχανίας). κ. Θέμης Καρτσιώτης.

Ορισμένοι αμφισβητούν το διεθνή και επιχειρηματικό χαρακτήρα της ΔΕΘ. Τι τους απαντάτε; Ποιος είναι ο απολογισμός της φετινής διοργάνωσης;

Μια διοργάνωση 74 ετών μοιάζει με κυρία που αναζητά στις τεχνολογίες ομορφιάς λύσεις ανανέωσης και αισθητικής βελτίωσης. Στην περίπτωση της ΔΕΘ η διοίκηση της HELEXPO σχεδίασε την αναγέννησή της. Το όφειλε στο θεσμό, την ιστορία του και τη δυναμική του, αλλά και στην πόλη της Θεσσαλονίκης και στην ευρύτερη περιοχή που για κάθε ευρώ που μπαίνει στον εκθεσιακό κύκλο εργασιών της HELEXPO, 10 ευρώ διακινούνται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις φιλοξενίας, μεταφορών, διαφήμισης, κατασκευών κ.α δραστηριοτήτων. Συνολικά από την εκθεσιακή δραστηριότητα στη Θεσσαλονίκη διακινούνται περίπου 550 εκατ. ευρώ ετησίως. Παρά την εικόνα της πλειονότητας συμμετοχών του δημόσιου τομέα, που δεν ισχύει, παρά την αίσθηση του πανηγυριού που δημιουργεί κάθε γιορτή (και η ΔΕΘ είναι γιορτή του εμπορίου και της καινοτομίας), η ΔΕΘ ανακτά τη δυναμική της με μια καμπάνια της HELEXPO για την επανατοποθέτησή της (repositioning), το διάστημα που προηγήθηκε, με καταχωρήσεις κύρους στη βάση των παρακάτω στοιχείων, γιατί πρέπει «η αλήθεια να λέγεται»!

Σε μια χρονιά ιδιαίτερα δύσκολη μεσούσης της παγκόσμιας οικονομικής συγκυρίας που επηρεάζει και τις διεθνείς εκθέσεις, σε μια εποχή που το διαδίκτυο, δοκιμάζει τις αντοχές και τη δυναμική των παραδοσιακών και απαραίτητων μέσων προβολής και επικοινωνίας, όχι μόνον των έντυπων, αλλά και των ηλεκτρονικών, η ΔΕΘ δεν παρουσιάζει μόνον ένα νέο πρόσωπο. Άλλαξε συνολικά τη δομή της και το χαρακτήρα της. Από τη μια έχει μετεξελιχθεί σε μια πολυέκθεση – πολυσυνέδριο, ιεραρχώντας τα ενδιαφέροντα των επισκεπτών της και τις ανάγκες της αγοράς, με 13 εκθεσιακά αφιερώματα και 304 εκδηλώσεις επιχειρηματικού, ψυχαγωγικού και πολιτιστικού χαρακτήρα. Από την άλλη δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες της να ζήσουν εμπειρίες με τα νέα προϊόντα και υπηρεσίες που παρουσιάζονται στη ΔΕΘ, να συμμετέχουν διαδραστικά στα δρώμενα, να αξιοποιήσουν ευκαιρίες και να συναντήσουν ανθρώπους ειδικούς, διάσημους και δυσεύρετους…

Η 74η ΔΕΘ περνά στην ιστορία ως μια πολυέκθεση – πολυσυνέδριο που άντεξε στην παγκόσμια οικονομική κρίση που κορυφώνεται στη χώρα μας, ξεπερνώντας τις συγκυρίες του άστατου καιρού, της προεκλογικής περιόδου και των πολυάριθμων εκδηλώσεων που πραγματοποιούνταν σε όλη την πόλη, με αποκορύφωμα τον παγκόσμιο τελικό του στίβου. Σε σχέση με το 2008 σημειώθηκε αύξηση των εισιτηρίων κατά 13% συμβάλλοντας σημαντικά στα έσοδα της διοργάνωσης και μείωση των απλών επισκεπτών κατά 23%, λόγω περιορισμού των προσκλήσεων που διατέθηκαν. Στα ίδια επίπεδα κυμάνθηκαν οι εμπορικοί επισκέπτες.

Δεν είναι τυχαίο ότι η πολιτική ηγεσία όλων των κομμάτων και των προελεύσεων, πάνω από τη μισή κεφαλαιοποίηση του ΧΑ (35 δισ. ευρώ), έξι στις δέκα μεγαλύτερες εισηγμένες και σημαντικότατες άλλες επιχειρήσεις με ενεργητικό που ξεπερνά τα 12 δισ. ευρώ, 15 επίσημες κρατικές συμμετοχές και 85% επιχειρήσεις - εκθέτες (σε σύνολο 915 εκθετών από 33 χώρες), έδωσαν το παρών στη διοργάνωση με δύο στόχους: τους 241.000 επισκέπτες της ΔΕΘ, στα αφιερώματα που αφορούν το σπίτι και το lifestyle και τον επιχειρηματικό κόσμο από την Ελλάδα και το εξωτερικό που συμμετέχει στο Global Exchange, στο business τμήμα της διοργάνωσης, με φετινό θέμα τις ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ.

Στην περίοδο ύφεσης που διανύουμε συγκεντρώνονται κεφάλαια που περιμένουν την κατάλληλη στιγμή και τις κατάλληλες ευκαιρίες για να διοχετευτούν στην αγορά. Αυτές τις ευκαιρίες επιδίωξε να αναδείξει η προσεχής 74η ΔΕΘ για να ενθαρρύνει τις επενδύσεις σε ελκυστικούς επενδυτικούς προορισμούς και κατ’ επέκταση τη διάθεση κεφαλαίων στην αγορά. Συγκεκριμένα οι ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ήταν η θεματική:
του εκθεσιακού αφιερώματος στις ξένες οργανωμένες συμμετοχές Global Exchange,
του Business Forum της ΔΕΘ με τη συμμετοχή διακεκριμένων εισηγητών – επενδυτικών οργανισμών, του προγράμματος προκαθορισμένων συναντήσεων μεταξύ επενδυτών και επενδυτικών προορισμών Expopartenariat, της νέας ηλεκτρονικής επενδυτικής αγοράς After Expo Market που κεφαλαιοποιεί τις επαφές στη διάρκεια της Έκθεσης του Forum και του Expopartenariat, της συμμετοχής της ΙΝΔΙΑΣ ως τιμώμενης χώρας.

Μία ακόμη καινοτομία της φετινής διοργάνωσης ήταν η ανάδειξη των επιχειρήσεων που διακρίνονται για τον επενδυτικό και τον εξαγωγικό δυναμισμό τους, καθώς και αυτών που διακρίνονται για τους ρυθμούς ανάπτυξής τους. Οι Trade & Investment Leaders καθώς και τα Diamonds της Β.Ελλάδας, παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του Business Forum της 74ης ΔΕΘ, στην ακροτελεύτια εκδήλωσή του. Η βράβευση των κορυφαίων εξ αυτών αποτελεί ελάχιστη τιμητική αναγνώριση της επιτυχημένης δράσης συγκεκριμένων επιχειρήσεων και δίνει το παράδειγμα αλλά και το ηθικό κίνητρο για ακόμη μεγαλύτερα επενδυτικά και εξαγωγικά επιτεύγματα, σηκώνοντας τη σημαία της ανάπτυξης και κυρίως της Ελλάδας και στα πιο μακρινά σημεία του πλανήτη.

Πως προσελκύσατε τους εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες της ΔΕΘ; Φτάνει ο επιχειρηματικός χαρακτήρας;

Οι «στιγμές μαγείας», που κλήθηκε και ο επισκέπτης – απλός καταναλωτής να ζήσει και στα άλλα αφιερώματα, με προεξάρχουσα τη συμμετοχή της τιμώμενης Ινδίας (χορευτικά σχήματα, κινηματογραφικό αφιέρωμα, ινδική κουζίνα κ.α.), του τιμώμενου Νομού Χίου (γευσιγνωσία μαστίχας και τοπικών παραδοσιακών προϊόντων για όλους τους επισκέπτες κ.α.), της τιμώμενης πόλης της Λάρισας (συμφωνική και φιλαρμονική, αγροδιατροφικά αφιερώματα κ.α.), με τις δημοπρασίες ακινήτων στη Real Estate Expo, με τις προτάσεις αλλαγών και ανακαινίσεων εσωτερικών και εξωτερικών χώρων στη Domisis, τη Moda Casa και τη Deco Land, με τις καθημερινές συναυλίες στο Disc Festival με αγαπημένους καλλιτέχνες και με διαγωνιστικά talent shows για νέους ερμηνευτές και σχήματα, με τις καθημερινές επιδείξεις μόδας κορυφαίων ελλήνων και ξένων σχεδιαστών στο Fashion Forward International Thessaloniki, με 120 εκδηλώσεις σε 4 σκηνές και 17 δημιουργικά εργαστήρια για τα παιδιά στην Kid&Fun, με gurus της μαγειρικής και της γαστρονομίας στην Tasteland, και πολλές ακόμη διαδραστικές εκδηλώσεις και εκπλήξεις, δημιουργήσαμε ένα «παζλ» με μοναδικές εμπειρίες που έκαναν και φέτος τη ΔΕΘ να ξεχωρίζει από κάθε άλλο μέσο προβολής, από κάθε άλλη έκθεση. Η ΔΕΘ συνεχίζει να δημιουργεί θεσμούς όπως παλαιότερα το Φεστιβάλ Τραγουδιού και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, με διαφορετικό όμως χαρακτήρα και περιεχόμενο. Άλλαξε τον τρόπο επικοινωνίας με μια παρέλαση ελεφάντων στις μεγαλύτερες Ελληνικές πόλεις να προσκαλούν τους επισκέπτες της να ζήσουν στιγμές μαγείας και να επισκεφθούν το μεγαλύτερο ελέφαντα στον κόσμο που φθάνει τα 12 μέτρα ύψους και με ένα 10 ήμερο φεστιβάλ μουσικής, χορού και γιόγκα στο ομορφότερο τμήμα της πόλης καλώντας στην ομορφότερη ώρα της τους Θεσσαλονικείς να ζήσουν στιγμές μαγείας με τα «Ηλιοβασιλέματα γεμάτα ΔΕΘ».

Η ΔΕΘ ήταν από την πρώτη διοργάνωση και παραμένει μοναδική. Αυτό είναι το ελιξίριο της νεότητάς της και το προσκλητήριο της συμμετοχής στους εκατοντάδες χιλιάδες φίλους των εμπειριών, της καινοτομίας και των ευκαιριών για να την ξαναγνωρίσουν.


Κάνοντας ένα γρήγορο απολογισμό της πορείας της HELEXPO ποια θεωρείτε ότι είναι τα σημαντικότερα επιτεύγματα της διοίκησης;

Την τελευταία πενταετία η HELEXPO στράφηκε στην αγορά, πέρασε στην αντεπίθεση έχοντας να αντιμετωπίσει το διεθνή ανταγωνισμό στον τομέα της διοργάνωσης εκθέσεων. Υιοθέτησε την καινοτομία σε όλες τις δραστηριότητες, τις εκθέσεις και τις υπηρεσίες της και τα οικονομικά αποτελέσματα δεν άργησαν να εμφανιστούν. Με τα κέρδη της η HELEXPO επανεπενδύει και βελτιώνει ακόμη περισσότερο τις υπηρεσίες της, ανοίγεται σε νέες αγορές για να φέρει στις εκθέσεις της αγοραστές από την ευρύτερη περιοχή αλλά και απ’ όλο τον κόσμο. Από την άλλη βελτιώνει τις υποδομές στο διεθνές εκθεσιακό κέντρο Θεσσαλονίκης, με παρεμβάσεις τόσο στους στεγασμένους, όσο και στους υπαίθριους χώρους του και το πράσινο, μετατρέποντάς το σε ένα όμορφο Εκθεσιακό Πάρκο.

Σήμερα, με οργανόγραμμα προσανατολισμένο στις ανάγκες της αγοράς και τις απαιτήσεις της σύγχρονης εταιρικής διακυβέρνησης, με στρατηγική marketing προσαναλοτισμένη στις αναδυόμενες αγορές της Κεντρικής, Ανατολικής, Ν.Α. Ευρώπης, της παρευξείνιας ζώνης, της Μέσης κι Εγγύς Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής, αγορές των ευκαιριών για εξαγωγές και διεθνείς εμπορικές συναλλαγές, με νέες υπηρεσίες εξυπηρέτησης των επισκεπτών και των εκθετών για την ενίσχυση του εμπορικού χαρακτήρα των εκθέσεων, με νέες διεθνείς εκθέσεις και διοργανώσεις στο εκθεσιακό ημερολόγιο, με αντιπροσώπους σε 27 χώρες, με βελτιωμένες υποδομές στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, με εκδόσεις εφημερίδας, περιοδικών και ηλεκτρονικών newsletters, με νέες υπηρεσίες προστιθέμενης εμπορικής αξίας που αυξάνουν το βαθμό απόδοσης των συμμετεχόντων στις εκθέσεις της, με μια νέα θυγατρική εταιρεία εκθεσιακών κατασκευών, η HELEXPO πέτυχε σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Υπολογίζεται ότι το σύνολο των εκθετών σε όλες τις εκθέσεις της HELEXPO ξεπερνούν πλέον τους 8.000 ενώ το σύνολο των επισκεπτών ξεπερνούν τους 1.600.000 ετησίως. Το μερίδιό της στην Ελληνική Εκθεσιακή Αγορά αυξήθηκε από 11% το 2003 σε 18% το 2008.

Με στόχο, εξάλλου, τη δημιουργία υπεραξίας στα κεφάλαια που επενδύει η HELEXPO αλλά και τη δημιουργία ενός εργαλείου που θα της δώσει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει με ευελιξία και αποτελεσματικότητα τις απαιτήσεις της εκθεσιακής αγοράς, η HELEXPO  προχώρησε στην ίδρυση θυγατρικής εταιρίας εκθεσιακών παραγωγών σε συνεργασία με κορυφαίες ιδιωτικές επιχειρήσεις, «παντρεύοντας» τις έννοιες του unbundling με το outsourcing.

Τα αποτελέσματά της ξεπέρασαν από τον πρώτο χρόνο (2006) τις προβλέψεις του Επιχειρησιακού Σχεδίου της, ρυθμός που διατηρήθηκε το 2007, ενώ ρεκόρ κερδοφορίας σημειώθηκε το 2008, όχι μόνο για τη HELEXPRO αλλά για το σύνολο του ομίλου HELEXPRO.



Τι πρέπει να γίνει στο μέλλον για τον εθνικό εκθεσιακό φορέα;

Τρεις νέες εκθέσεις το 2006, 7 νέες εκθέσεις το 2007, 4 νέες εκθέσεις το 2008 ανεβάζουν το μέσο όρο των εκθέσεων που διοργανώνει η HELEXPO σε 24 ετησίως από 16 το 2004, πέντε τουλάχιστον από τις οποίες φθάνουν ή/και ξεπερνούν την ίδια τη ΔΕΘ. Το Επιχειρησιακό Σχέδιο που εκπονήσαμε σύμφωνα με τις οδηγίες της Ειδικής Γραμματείας των ΔΕΚΟ περιλαμβάνει 11 νέες εκθέσεις της HELEXPO μέσα στην ερχόμενη πενταετία.

Στο ίδιο Σχέδιο που εγκρίθηκε από τη Διυπουργική Επιτροπή των ΔΕΚΟ, προβλέπονται οι σημαντικές προϋποθέσεις για την αναπτυξιακή προοπτική της HELEXPO και συγκεκριμένα:

Η άρση του δημόσιου χαρακτήρα της HELEXPO.
Η τροποποίηση της Σύμβασης Μίσθωσης των Εκθεσιακών Κέντρων της ΔΕΘ, αναφορικά με το μίσθωμα και τους επιχειρησιακούς περιορισμούς που δεν επιτρέπουν συνεργασίες με ξένους εκθεσιακούς φορείς, ιδιαίτερα σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο.
Η στρατηγική συνεργασία με τον Ο.Π.Ε. στη βάση αμοιβαίων στόχων.
Η περαιτέρω ενεργοποίηση της Ελληνικής Κυβέρνησης και κυρίως της Ελληνικής διπλωματίας για τη στήριξη του διεθνούς και του εμπορικού χαρακτήρα της Γενικής Έκθεσης του Σεπτεμβρίου.
Η τροποποίηση του Καταστατικού της HELEXPO με σκοπό την προσαρμογή στις παραπάνω προϋποθέσεις και την πληρέστερη ενεργοποίηση στον τομέα της δημιουργίας και λειτουργίας θεματικών πάρκων, στον τομέα της παροχής υπηρεσιών εστίασης, στον τομέα των εκδόσεων και στον τομέα των μεταφορών.

Πρόσθετη αισιοδοξία, εξάλλου, τόσο για το μέλλον του εθνικού εκθεσιακού φορέα, όσο, ακόμη περισσότερο, για τη διασφάλιση του πρωταγωνιστικού ρόλου της Θεσσαλονίκης, ως εκθεσιακής πρωτεύουσας της ΝΑ Ευρώπης, γεμίζει, τόσο την εταιρεία, όσο και κάθε κάτοικο και πολίτη της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και ολόκληρης της χώρας, η εξαγγελία του Πρωθυπουργού, από το βήμα των εγκαινίων της περσινής ΔΕΘ, για την κατασκευή του νέου Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης, που στη φετινή ΔΕΘ χωροθετήθηκε στη Σίνδο.

Ένα έργο πνοής, που θα έχει ως αποτέλεσμα, περισσότερες αλλά και ακόμη πιο ποιοτικές και ανταγωνιστικές Εκθέσεις και Συνέδρια στη Θεσσαλονίκη, με τις συνακόλουθες θετικές συνέπειες για την τοπική και την εθνική οικονομία.

Χριστίνα Καραμανίδου

Business Story
Off