Πέμπτη 18 Ιουλίου 2019
x

ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΔΕΝ ΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ - ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ

Ο βασικός λόγος που όλοι οι πρωθυπουργοί οδηγούνται σε ευρύχωρα κυβερνητικά σχήματα σχετίζεται κυρίως με την αρχιτεκτονική της κρατικής μηχανής.

Κατ' αρχάς ας ξεκινήσουμε από το μέγεθος, παρότι καμία κυβέρνηση δεν αξιολογήθηκε με βάση τον αριθμό των μελών της∙ όλες κρίθηκαν από το έργο που παρήγαγαν ή που δεν παρήγαγαν. Ωστόσο και αυτή η κυβέρνηση απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί «μικρή» και «ευέλικτη» καθώς αριθμεί εν συνόλω 51 μέλη. Όλοι οι πρωθυπουργοί (ο Μητσοτάκης λιγότερο από τους προκατόχους του) είχαν μιλήσει για την ανάγκη μικρότερων κυβερνητικών σχημάτων χωρίς ωστόσο να μπορέσουν να το επιτύχουν.

Ο βασικός λόγος που όλοι οι πρωθυπουργοί οδηγούνται τελικώς σε ευρύχωρα κυβερνητικά σχήματα σχετίζεται κυρίως με την αρχιτεκτονική της κρατικής μηχανής και τη δαιδαλώδη δομή της δημόσιας διοίκησης. Μικρότερα κυβερνητικά σχήματα θα μπορέσουν να υπάρξουν μόνο εάν και όταν θα εφαρμοστούν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις στο κράτος, σε όλες τις λειτουργίες του, ώστε να μπορεί να δουλεύει αυτόνομο, χωρίς να χρειάζεται πολιτική μόχλευση. Αν για παράδειγμα, υπάρξει ποτέ ουσιαστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων, από το κεντρικό κράτος προς την αυτοδιοίκηση, τότε πολλοί κρατικοί αξιωματούχοι αλλά και κυβερνητικά και πολιτικά στελέχη θα είναι αχρείαστα.

Ο δεύτερος λόγος που οδηγεί σε μεγάλα κυβερνητικά σχήματα είναι η ανάγκη πολιτικών διευθετήσεων προκειμένου να βολευτούν όσο γίνεται περισσότεροι. Εν προκειμένω, όμως, τέτοιος λόγος δεν φαίνεται να υφίσταται καθώς το 41% των μελών της κυβέρνησης (21 στους 51) είναι εξωκοινοβουλευτικοί. Συνεπώς, εάν ο Κ. Μητσοτάκης ήθελε να κάνει τέτοιου είδους διευθετήσεις, το πρώτο που θα έκανε θα ήταν να περιορίσει τους εξωκοινοβουλευτικούς.

Οι εξωκοινοβουλευτικοί αποτελούν ένα από τα στοιχήματα του νέου πρωθυπουργού. Έχουν δύο πλεονεκτήματα αλλά και ένα μειονέκτημα. Τα πλεονεκτήματα είναι ότι αφενός μπορούν να δρουν χωρίς να έχουν το μυαλό τους στο πιθανό πολιτικό κόστος που θα συνεπάγονται οι αποφάσεις τους και αφετέρου, στην πλειονότητά τους, πρόκειται για στελέχη καταρτισμένα, με πολύ βαριά βιογραφικά.

Το μειονέκτημά τους είναι ότι δεν λογοδοτούν πουθενά αλλού πλην του πρωθυπουργού που τους διόρισε και αυτό μπορεί να τους κάνει περισσότερο κυνικούς. Άλλωστε, τα όρια μεταξύ αποτελεσματικότητας και κυνισμού είναι κάπως θολά.

Κατά τα άλλα:

- Το κυβερνητικό σχήμα είναι πολύ φτωχό σε γυναίκες, μόλις πέντε σε σύνολο 51 κι αυτό είναι οπωσδήποτε μειονέκτημα.

- Υποεκπροσωπείται σε αυτό η Θεσσαλονίκη καθώς μόνον ο Θόδωρος Καράογλου, πρώτος σε σταυρούς βουλευτής στη Β' εκλογική περιφέρεια πήρε χαρτοφυλάκιο (υφυπουργός Μακεδονίας Θράκης). Αντιθέτως, δεν συμμετέχει κανείς από τους βουλευτές της Α' εκλογικής περιφέρειας. Ίσως αυτό να είναι και ένα μήνυμα του κ. Μητσοτάκη προς τους βουλευτές και τα τοπικά στελέχη για το γεγονός ότι το ποσοστό της ΝΔ στην Α' Θεσσαλονίκης είναι αρκετά κάτω σε σχέση με το πανελλαδικό.






A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ