Skip to main content

Οι Κορεάτες αγαπούν το γιαούρτι και οι Κινέζοι το κόκκινο κρασί

Δύο αγορές με μεγάλες εξαγωγικές προοπτικές για τον ελληνικό αγροτοδιατροφικό κλάδο. Οι πρωτοβουλίες της Enterprise Greece AE.

H Nότια Κορέα θα αποτελέσει για την Enterprise Greece AE, αγορά - στόχο για το 2016 καθώς ειδικά για τον αγροτοδιατροφικό τομέα της Ελλάδας αποτελεί ιδανική περίπτωση αγοράς με τεράστιες δυνατότητες αύξησης των εξαγωγών μας σε νωπά και μεταποιημένα τρόφιμα, όπως και ποτά.

Το σύγχρονο, πλούσιο βιομηχανικό κράτος με τα 51 εκατ. κατοίκους, με κατα κεφαλήν ΑΕΠ 28.180 δολάρια, ένα κράτος που εισάγει το 65% των τροφίμων και ποτών, που πάνω από το 50% των γευμάτων των Κορεατών είναι εκτός σπιτιού, σε εστιατόρια, που αγαπάει τα αλκοολούχα ποτά, που έχει αυξήσει την κατανάλωση τυροκομικών προϊόντων, αγαπάει το γιαούρτι και ξοδεύει για πιστοποιημένα βιολογικά προϊόντα, αποτελεί αναμφίβολα, ιδανική αγορά για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις του κλάδου τροφίμων - ποτών.

Τα παραπάνω ήταν μόνο ορισμένα από όσα τονίστηκαν στην ημερίδα της Enterprise Greece, του φορέα για το εξαγωγικό εμπόριο, για τις δύο μεγάλες αγορές της Ασίας, την Κίνα και την Κορέα. Με δύο λέξεις, την ανοικτή πρόκληση που αποτελεί για τις ελληνικές επιχειρήσεις η συγκεκριμένη χώρα, συνόψισε ο διευθυντής εξαγωγών της Εnterprise Greece, κ. Μένος Αγγελάκης, λέγοντας "ψηφίζω Κορέα".

Μέσα στο 2016, η Enterprise Greece, ενισχύει το εκθεσιακό της πρόγραμμα , προσθέτοντας νέες αγορές και συμμετοχές σε 10 διεθνείς εκθέσεις τροφίμων και ποτών, αντί των επτά του 2015, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος του φορέα κ. Βελισσάριος Δότσης, προσθέτοντας ότι η Ε.G. επανέρχεται στις αγορές Ιαπωνίας και Κίνας που ατόνισαν τα τελευταία χρόνια, σχεδιάζει συμμετοχή στη Summer Fancy Food της Νέας Υόρκης προσπαθώντας να αξιοποιήσει τις δυναμικές αγορές ΗΠΑ και Καναδά, ενώ στο πρόγραμμα θα είναι η μεγαλή γαλλική έκθεση SIAL.

Mέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί το εκθεσιακό πρόγραμμα για το 2016, ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην προώθηση των ελληνικών κρασιών μέσα από την PROWEIN.

H διοίκηση της Enterprise Greece σχεδιάζει πρόγραμμα και δράσεις μετά από διαβουλεύσεις με τον ιδιωτικό τομέα, υπογράμμισε ο κ. Δότσης, καθώς έτσι μόνο μπορεί να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη συνέχεια για αποτελεσματικό branding των ελληνικών κλάδων, τακτική που ακολουθείται και στη διαμόρφωση του προγράμματος των επιχειρηματικών αποστολών.

Η Κίνα ήταν και παραμένει μία τεράστια αγορά, με τεράστιο ενδιαφέρον αλλά και πολλές δυσκολίες για την επιτυχημένη προσέγγιση, εξήγησε ο ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στο Πεκίνο, κ. Εμμανουήλ Στάντζος.

Οι ελληνικές εξαγωγές υπέφεραν από την κάμψη στο ρυθμό ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας, την πλεονάζουσα παραγωγή, τα χρέη των τοπικών κυβερνήσεων, το σκιώδες τραπεζικό σύστημα.

Το διμερές εμπόριο μειώθηκε κατά 34%, οι ελληνικές εξαγωγές σε πετρελαιοειδή μειώθηκαν κατά 80%, οι εξαγωγές βάμβακος κατά 80%, ενώ βούλιαξαν κατά 40%-50% οι εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου και κρασιών. Ωστόσο, δεν μπορεί να παραγνωριστεί το γεγονός ότι η Κίνα είναι η μεγαλύτερη καταναλώτρια κρασιού στην Ασία και πρώτη στον κόσμο στην κατανάλωση κόκκινου κρασιού.

Το 2018 η Κίνα θα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας τροφίμων στην υδρόγειο, γεγονός που δεν μπορεί να αγνοηθεί παρότι οι υψηλοί δασμοί, το διαφορετικό σύστημα πιστοποιήσεων και οι δυσκολίες στην εξεύρεση σοβαρών εμπορικών αντιπροσώπων, απαιτούν μεγάλη προσοχή για την προσέγγιση, κάποιων περιοχών, αυτής της μεγάλης χώρας.

Όποιοι βλέπουν προς τη κινεζική αγορά, θα πρέπει πρώτα απ' όλα να κατοχυρώσουν το εμπορικό τους σήμα και τα πνευματικά τους δικαιώματα.

Μεγάλο ενδιαφέρον, για όσους έχουν μεγάλους όγκους παραγωγής, έχει το ηλεκτρονικό εμπόριο καθώς η Κίνα είναι η χώρα με το μεγαλύτερο δείκτη ανάπτυξης πωλήσεων μέσω διαδικτύου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2014 ο όγκος των ηλεκτρονικών πωλήσεων(χονδρική και λιανική) αυξήθηκε κατά 25% σε σχέση με το 2013 και ανήλθε σε 2,1 τρισ δολάρια.

Όμως σε αυτό τον ασιατικό γίγαντα, πολλές είναι και οι περιπτώσεις ηλεκτρονικής εξαπάτησης, hacking και κακών επιχειρηματικών πρακτικών, ενώ επειδή οι Κινέζει κρίνουν από την αμφίβολη ποιότητα πολλών δικών τους προϊόντων, έχουν εξαιρετικά αυστηρές απαιτήσεις για τα εισαγόμενα ενώ δεν δέχονται καν τα βιολογικά που φέρουν τις ευρωπαϊκές πιστοποιήσεις.

Οι Κορεάτες αγαπούν το γιαούρτι

Οι εξαγωγές ελληνικών τροφίμων στη Κορέα είναι σε αξία μόλις 7 εκατ, όταν η χώρα είναι ελλειμματική στα τρόφιμα. Οι ελληνικές εταιρείες έχουν κάθε συμφέρον να προσεγγίσουν τη συγκεκριμένα αγορά, αφού μάλιστα υπάρχει και το πολύ ευνοϊκό πλαίσιο που δημιουργεί η συμφωνία ελευθέρου εμπορίου(FTA), που υπέγραψε η Ε.Ε. με την Κορέα και η οποία έχει μηδενίσει τους δασμούς σε πολλά προϊόντα ενώ, σε άλλα, έχουν μειωθεί σημαντικά και βαίνουν μειούμενοι.

"Η χώρα μας πρέπει να οργανώσει ένα ιδιαίτερο πρόγραμμα προβολής των ελληνικών γαλακτοκομικών. Να σημειωθεί ότι υπάρχουν 11 κορεάτικες εταιρείες που παράγουν ένα προϊόν, κακής ποιότητας, που το ονομάζουν ελληνικό γιαούρτι. Πρόσφατα, πριν ένα μήνα, η ΔΕΛΤΑ ήταν η πρώτη ελληνική γαλακτοβιομηχανία που άρχισε μία δυναμική καμπάνια του αυθεντικού ελληνικού γιαουρτιού", πληροφόρησε ο ΟΕΥ στην ελληνική πρεσβεία της Σεούλ, κ. Αθανάσιος Καραπέτσας.

Βάσει της συμφωνία FTA, η Ελλάδα έχει έξι προϊόντα ΠΟΠ, τα οποία όμως δεν τα γνωρίζουν οι Κορεάτες. Τώρα αρχίζει η προώθηση της φέτας, της γραβιέρας Κρήτης, ενώ το ελαιόλαδο το βλέπουν περισσότερο ως φάρμακο οι καταναλωτές και λιγότερο ως τρόφιμο. Εν τούτοις, οι πωλήσεις ελαιολάδου καταγράφουν αυξητικές τάσεις.

Μέλλον στην αγορά της Κορέας έχουν επίσης τα ζαχαρώδη και οι σοκολάτες, τα νωπά φρούτα και λαχανικά, το επεξεργασμένο χοιρινό κρέας, αλλά και τα ελληνικά κρασιά μα και οι μπύρες.

Στα αλκοολούχα η Κορέα είναι μία "τεράστια αγορά", αξίας 7 δισ. δολαρίων, με δημοφιλέστερο ποτό τη μπύρα και μεγάλη κατανάλωση στα εγχώρια οινοπνευματώδη. Η χώρα αρχίζει να αποκτά κουλτούρα στη κατανάλωση μπύρας και αυξάνει τις εισαγωγές από την ΕΕ. Η κατανάλωση κρασιού είναι σχετικά περιορισμένη, έχει ποσοστό 2,75% και συνδέεται κυρίως με την έξοδο σε εστιατόρια ξένης κουζίνας. Ωστόσο, το κρασί έχει προοπτικές στη χώρα που είναι πρώτη, μπροστά και από τη Ρωσία, στην κατανάλωση αλκοολούχων. Σε ό,τι ειδικά αφορά στο κρασί, πρώτη έρχεται η Γαλλία και ακολουθεί η Χιλή ενώ μόλις πρόσφατα δύο εισαγωγικές εταιρείες τοποθέτησαν στην αγορά 20 ελληνικά κρασιά.

Σύμφωνα με τον κ. Καραπέτσα, οι ελληνικές εταιρείες μπορούν να επενδύσουν στα προϊόντα υγιεινής διατροφής, στην οποία δίνουν μεγάλη σημασία στη Κορέα, αφού μάλιστα οι ευρωπαϊκές πιστοποιήσεις αναγνωρίζονται. Ώθηση στο τομέα αυτό μπορεί να δώσει η διοργάνωση, το 2016, του Green Gateway to Korea, στο οποίο θα περιλαμβάνονται και τρόφιμα.

Ο κ. Paul Marsh, διευθύνων σύμβουλος της AllWorld Exhbitions, αναφέρθηκε στις δύο μεγάλες εκθέσεις που θα πραγματοποιηθούν σε Κίνα και Κορέα. Μία πολύ μεγάλη έκθεση, που σε λίγα χρόνια προέβλεψε ότι θα φτάσει στα μεγέθη της Anuga, είναι η FHC China 2016 που θα γίνει στη Σαγκάη, 7-9 Νοεμβρίου 2016. Η άλλη έκθεση, είναι η Seoul Food & Hotel 2016, που θα πραγματοποιηθεί 10-13 Μαΐου, στη Σεούλ βεβαίως.