Skip to main content

Η... κοσμογονία της Θεσσαλονίκης και το αγκάθι ενός δρόμου

Η περιοχή που αποτελεί κέντρο της σύγχρονης ανάπτυξης του πολεοδομικού συγκροτήματος ακόμη περιμένει την ολοκλήρωση ενός έργου.

Πολλά σημαντικά έργα, που θα αλλάξουν στα επόμενα χρόνια σε μεγάλο βαθμό την εικόνα και τη λειτουργία του δυτικού τμήματος του δήμου Θεσσαλονίκης είναι σήμερα σε εξέλιξη. Η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας, το πρότζεκτ της Αγίου Μηνά, ο σταθμός Βενιζέλου του μετρό, ακόμη και το πάρκο Μνήμης με το Μουσείο Ολοκαυτώματος, δημιουργούν ένα νέο κέντρο, σε μια περιοχή που μέχρι σήμερα κινείται σε ρυθμούς φθοράς και αφθαρσίας.

Οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις έρχονται σε συνέχεια άλλων αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, όπως το νέο περιφερειακό μέγαρο και οι επενδύσεις στην 26ης Οκτωβρίου, τα εμπορικά κέντρα, οι επιχειρήσεις και τα συγκροτήματα γραφείων, η μετακίνηση σημαντικών οργανισμών, η λειτουργία της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης και του σταθμού των ΚΤΕΛ, η αποκατάσταση του διατηρητέου της Αναγεννήσεως, το Μουσείο Ύδρευσης, η μετατροπή του στρατοπέδου Παύλου Μελά σε μητροπολιτικό πάρκο, η επιτυχής λειτουργία της Μονής Λαζαριστών, ο χώρος πολιτισμού στην πρώτη προβλήτα του λιμανιού, οι αναπλάσεις στα Λαδάδικα (Άνω και Κάτω), ο ευπρεπισμός μεγάλου μέρους της Μοναστηρίου, ο σταθμός του μετρό στο Βαρδάρι κ.ά.

Ενώ υπάρχουν και προσδοκίες για την ολοκλήρωση κάποια στιγμή της ανάπλασης της πλατείας Διοικητηρίου, αλλά και των επενδύσεων στο κτηριακό απόθεμα στη δυτική είσοδο, το πρότζεκτ του νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού, οι Λαχανόκηποι και πολλά άλλα.

Η σημερινή συνύπαρξη υποβάθμισης και ανάπτυξης είναι ένα στοίχημα που μπορεί να το κερδίσει η πόλη γέρνοντας την πλάστιγγα προς την ανάπτυξη, τις επενδύσεις (δημόσιες και ιδιωτικές) και την επιμονή σε ένα σχέδιο, έστω κι αν αυτό δεν έχει αποτυπωθεί σε μελετητικά χαρτιά, έστω κι αν δεν υπάρχει ένας φορέας να το υλοποιεί, έστω και με ασυντόνιστες ενέργειες και αποσπασματικές παρεμβάσεις.

Τι κι αν λείπει αυτός ο σχεδιασμός; Η ίδια η πόλη, η εξέλιξή της και οι ανάγκες της υπαγόρευσαν ουσιαστικά το αυτονόητο. Τι πρέπει να διορθωθεί το γνωρίζουν όλοι εδώ και πολλά χρόνια, κατά τα οποία επί δεκαετίες η περιοχή ήταν σε πλήρη εγκατάλειψη. Ο ιδανικός σκοτεινός χώρος των πληβείων, το «σύνορο» με την αδικημένη δυτική Θεσσαλονίκη. Παίρνει πολύ χρόνο, αλλά επιτέλους γίνεται. Σημειακά και ίσως ασύνδετα με τον υπόλοιπο χώρο, αλλά το αυτονόητο γίνεται.

Σε όλη αυτή τη θετική εικόνα της πορείας της περιοχής από τη Βενιζέλου και δυτικά υπάρχει όμως κι ένα μεγάλο αγκάθι, σε ό,τι αφορά στις υποδομές (σε άλλα επίπεδα μπορεί να υπάρχουν και μεγαλύτερα). Το αγκάθι αυτό δεν είναι ο σταθμός Βενιζέλου του μετρό. Θα γίνει. Με κάποιο τρόπο θα γίνει και θα αποτελέσει την αφορμή για τη βελτίωση όλης της γύρω περιοχής.

Το αγκάθι είναι η οδός Λαγκαδά. Ο δρόμος που αναπλάστηκε μέχρι ένα σημείο, διαπλατύνθηκε και έδωσε ανάσα σε όλη τη δυτική Θεσσαλονίκη, έχει ακόμη καλύτερες προοπτικές απόδοσης ωφελειών στο πολεοδομικό συγκρότημα, ειδικά με την ολοκλήρωση των κόμβων του δυτικού τμήματος της περιφερειακής οδού.

Πλην όμως η βελτίωσή του έφτασε μόνον μέχρι τα συμμαχικά νεκροταφεία. Από εκεί μέχρι το Βαρδάρι, οι παλιές συνθήκες συνιστούν ένα καθημερινό μαρτύριο για τους κατοίκους και τους εργαζόμενους όχι μόνο της δυτικής Θεσσαλονίκης, αλλά και της επαρχίας Λαγκαδά, τους επισκέπτες από την ανατολική Μακεδονία και Θράκη και πολλούς άλλους.

Στο κομμάτι αυτό, που δεν είναι μικρό, γι' αυτό και ταλαιπωρεί πολύ, έχουν μείνει ορισμένες εκκρεμότητες, οι οποίες ζητούν άμεσα λύση, προκειμένου να γίνει η απαιτούμενη διαπλάτυνση και ανάπλαση. Για να αποκτήσει η σημαντική αυτή οδική αρτηρία χαρακτηριστικά ανάλογα του υπόλοιπου βελτιωμένου δρόμου.

Είναι τόσο σημαντική αυτή η παρέμβαση, αυτό το έργο υποδομής, που χωρίς αυτό ακυρώνονται σε μεγάλο βαθμό, ειδικά για πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού του πολεοδομικού συγκροτήματος τα τεράστια οφέλη από όλα όσα έγιναν, γίνονται και θα γίνουν στη συγκεκριμένη περιοχή. Με το συγκεκριμένο έργο βγαίνει από την ιδιότυπη απομόνωσή της ακόμη και η κεντρική περιοχή της Ξηροκρήνης, ενώ αποκτά αξία όλο αυτό το δυτικό αστικό κομμάτι όχι μόνο του δήμου Θεσσαλονίκης, αλλά και των δήμων Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Παύλου Μελά, Κορδελιού – Ευόσμου και Νεάπολης - Συκεών.

Θεωρώ ότι οι νέοι δήμαρχοι, αφού ολοκληρώσουν τα... επείγοντα, μπορούν να προωθήσουν από κοινού την ολοκλήρωση της ανάπλασης της οδού Λαγκαδά, να συνεννοηθούν και σε συνεργασία με τους άλλους εμπλεκόμενους φορείς να διεκδικήσουν τη χρηματοδότηση για να υλοποιήσουν μια μελέτη που πληροφορούμαι ότι εν πολλοίς υπάρχει (αν και θα χρειαστεί επικαιροποίηση) και σκοντάφτει σε δυο σημεία. Προφανώς και με καλή θέληση, μεθοδικότητα και δουλειά μπορούν να βρεθούν οι απαιτούμενες λύσεις και σε λίγα χρόνια να δώσουμε τέλος στην ταλαιπωρία και να έχουμε γύρει την πλάστιγγα οριστικά προς το μέρος της ανάπτυξης για όλο το αδικημένο δυτικό τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος. Πέραν των υπολοίπων θα αποτελέσει και ένα επενδυτικό κίνητρο, σε μια περιοχή που δεν έχει διαφύγει της προσοχής των κεφαλαίων κι ας μην είναι στα καλύτερά της...

πηγή φωτο: mapio.net