Skip to main content

Η κρίση αλλάζει το μάνατζμεντ και το επιχειρείν

Συνέδριο της ΕΕΔΕ Μακεδονίας: Νέες αντιλήψεις και πρακτικές πρέπει να διαμορφώσει το μάνατζμεντ μετά την κρίση
Tο management και το επιχειρείν  υπέστησαν σοβαρές συνέπειες, λόγω της οικονομικής κρίσης και για αυτό πρέπει να συνδυαστούν  εναλλακτικά, διαμορφώνοντας το νέο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Το πιεστικό δίπολο κρίση- αλλαγή φαίνεται να προσφέρεται για αναθεώρηση στις επιχειρήσεις που θέλουν να είναι καινοτόμες και πρωτοπόρες. Χρειάζεται, όμως, ένας νέος τρόπος ανάλυσης και θεώρησης, διαφορετικός εκείνων του παρελθόντος. Τη θέση αυτή υποστήριξε ο πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής της ΕΕΔΕ Μακεδονίας κ. Θεόδωρος Σταυρόπουλος, μιλώντας κατά τις εργασίες του 10 ου Συνεδρίου που οργάνωσε η ΕΕΔΕ Μακεδονίας με θέμα Management:«Η επόμενη μέρα, συνέπειες της κρίσης στις αρχές και μεθόδους του μάνατζμεντ και του επιχειρείν».

«Οι επιχειρήσεις έχουν στην εποχή μας ένα διπλό καθήκον. Από τη μια μεριά πρέπει να επιβιώσουν μέσα σε συνθήκες κρίσης. Από την άλλη πρέπει να οικοδομήσουν νέες αντιλήψεις, υπερβαίνοντας μεθόδους και πρακτικές που αποδείχτηκαν ανεπαρκείς και προβληματικές. Κρίση και στρατηγική με την εναλλακτική σχέση τους μπορούν να είναι τα εργαλεία ανάπτυξης του νέου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος».  
Είναι βέβαιο-πρόσθεσε-  ότι η οικονομική κρίση ωθεί πολλές επιχειρήσεις σε επανατοποθέτηση πολλών από τις πρακτικές του Management που χρησιμοποιήθηκαν σε μεγάλη έκταση στο παρελθόν.   Δεν είναι ακόμη σίγουρο πότε και ποιο θα είναι το τέλος αυτής της κρίσης, το βέβαιο είναι πάντως ότι μετά τη λήξη της τίποτε δεν θα είναι το ίδιο. Και σίγουρα ένα από τα πρώτα πράγματα που θα υποστούν δραστικές αλλαγές είναι το μάνατζμεντ ως επιστήμη και τεχνική αλλά και οι έχοντες την ευθύνη άσκησής του. Κι αν οι επιχειρήσεις δεν δουν την κρίση ως «κατάλληλη στιγμή» για να φέρουν στην επιφάνεια νέες δεξιότητες διοίκησης για να αναδείξουν καλούς εργαζόμενους, τότε το παιχνίδι της επιβίωσης θα έχει χαθεί για πάντα,  όπως τόνισε.

Ο  κ. Κωνσταντίνος Λαμπρινόπουλος πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΕΔΕ αναφέρθηκε στα νέα δεδομένα πού προκάλεσε διεθνώς η οικονομική κρίση, σημειώνοντας οτι επείγει πλέον ο επαναπροσδιορισμός των επιχειρηματικών  στόχων. Εμείς επανπροσδιορίσαμε τό ρολο μας –σημείωσε-στοχεύοντας στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. Διττό  σήμερα το μεγάλο  μας πρόβλημα, είναι η ανταγωνιστικότητα, το δημοσιονομικό πρόβλημα είναι το αποτέλεσμα.
Η ΕΕΔΕ συνέχισε, υλοποιεί ένα πλέγμα 5 δράσεων προς αυτήν την κατεύθυνση οι οποίες περιλαμβάνουν την επιμόρφωση, την πιστοποίηση με τις διεθνείς και εθνικές συνεργασίες τα κοινοτικά προγράμματα και την επικοινωνία.

Σειρά βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων μέτρων για την αντιμετώπιση του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας πρότεινε ο κ. Διονύσης Χιόνης Καθηγητής Οικονομικών Δ.Π.Θ. Όπως τόνισε:
  Το συντομότερο δυνατόν  πρέπει να πληροφορηθούν οι διεθνείς αγορές για την κατάσταση της Ελληνικής Οικονομίας και να παρουσιαστεί ένα ρεαλιστικό και  τεκμηριωμένο πρόγραμμα για την αντιμετώπιση του ελλείμματος δίνοντας έναν ορίζοντα για τη δημιουργία δημοσιονομικού  πλεονάσματος. Με αυτό τον τρόπο  μειώνεται η διασπορά ειδήσεων και εκτιμήσεων αλλά και η δυνατότητα του  καθενός να πραγματοποιεί αυθαίρετες εκτιμήσεις.  Εκτός από ένα ρεαλιστικό πρόγραμμα -πρόσθεσε- απαιτείται  και ένα ανεξάρτητο όργανο δημοσιονομικής πολιτικής που θα έχει δεσμευτεί για την εφαρμογή του εν λόγω προγράμματος κατ΄ αναλογία με τον τρόπο άσκησης της νομισματικής πολιτικής από την κεντρική τράπεζα.  Επομένως αντιλαμβάνεται κανείς ότι η άσκηση που καλείται να λύσει η ελληνική οικονομία είναι δύσκολη. Πρόκειται ουσιαστικά  για ένα έργο προσαρμογής τιτάνιο που όμοιό του δύσκολα βρίσκουμε μεταξύ των αναπτυγμένων χωρών.  Αυτός είναι και ο λόγος που απαιτούνται έκτακτα μέτρα δημοσιονομικής διαχείρισης ,ανέφερε.

Θέτοντας το ερώτημα αν  μπορούν να επινοηθούν άλλοι τρόποι πέρα από την εύκολη λύση του προσωπικού για τη διέξοδο από την οικονομική κρίση η κ. Κωνσταντία Παπαποστόλου, Βοηθός Γεν. Διευθύντρια, Διευθύντρια Τομέα Καταστημάτων Δικτύου Β.Ε., EFG EUROBANK – ERGASIAS A.E. τόνισε ότι  παράγοντας-κλειδί για την πορεία της εταιρίας είναι το ψυχολογικό δέσιμο του εργαζομένου (ανεξαρτήτως ιεραρχικής βαθμίδας) με την εταιρία (employee commitment)
Στις προτάσεις πού κατέθεσε περιλαμβάνονται τα εξής  :Έμφαση στη μέτρηση της απόδοσης του εργατικού δυναμικού, διαχείριση - στρατολόγηση ταλέντων, στρατηγικός σχεδιασμός εργατικού δυναμικού , μείωση προσωπικού, διαχείριση κόστους προσωπικού διοίκηση απόδοσης, υποκίνηση προσωπικού, διαχείριση κρίσης, εσωτερική & εξωτερική επικοινωνία.  

Στις μεθόδους αντίδρασης  του management απέναντι στην ύφεση με ,  οι οποίες   θα καθορίσουν  εάν η εταιρεία έχει μικρότερη απόδοση από εκείνη του κλάδου της ή αντιθέτως θα χρησιμοποιήσει την κρίση σαν ευκαιρία για μελλοντική ανάπτυξη αναφέρθηκε ο  κ. Νίκος Πανουσόπουλος Σύμβουλος Διοίκησης, PRC GROUP . Κατά τον κ. Πανουσόπουλο το δίπτυχο αφορά : 
Efficient: Να κάνουμε τα πράγματα με το σωστό τρόπο πράγματα. Η μείωση της τιμής-σημείωσε- είναι μια λύση, δεν είναι όμως η σωστή λύση γιατί υποβαθμίζει-μειώνει την αξία της μάρκας μας. Εξεύρεση ευρηματικών  τρόπων  για να δώσουμε μεγαλύτερη αξία στον πελάτη π.χ. περισσότερο προϊόν στην ίδια τιμή κλπ. Αξιοποίηση του διαφημιστικού Budget με την χρήση των   νέων μέσων (social media, blogs, web campaigns).Δημιουργία Fame γύρω από τη μάρκα 
 Effective: Να κάνουμε πρώτα τα σωστά: Να κατανοήσουμε την ολοένα και περισσότερο αυξανόμενη δύναμη των καταναλωτών, Να αναπτύξουμε τη προσφορά μας με στόχο τις ανάγκες των πελατών που στοχεύουμε, Να σχεδιάσουμε τις δραστηριότητες Marketing, ξεκινώντας από τον πελάτη και όχι εσωτερικά από την εταιρία . Να επικεντρωθούμε στο γεγονός ότι πρέπει να δίνουμε ολοκληρωμένες λύσεις στα προβλήματα/ανάγκες του πελάτη και όχι μόνο προϊόντα. Να θεωρήσουμε τη λειτουργία του Marketing σαν αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρηματικής στρατηγικής. 

Ο Διευθυντής Υπηρεσιών Στρατηγικής Διοίκησης της Deloitte Business Solutions AE κ. Ευθύμης Κωνσταντόπουλος στην ομιλία του τόνισε οτι η μείωση κόστους καθίσταται 1η στρατηγική προτεραιότητα υπερκεράζοντας άλλες πρωτοβουλίες όπως η ανάπτυξη νέων προϊόντων.  Αναφερόμενος στις δράσεις     και παραθέτοντας  ενδεικτικές εκτιμήσεις μείωσης κόστους βάσει της εμπειρίας της Deloitte ο κ. Κωνσταντόπουλος είπε  ότι αυτές αφορούν στα εξής: 
Μείωση δαπανών : προμηθειών προϊόντων και     υπηρεσιών, επαναδιαπραγμάτευση συμφωνιών με προμηθευτές, μείωση λειτουργικών εξόδων10- 20%. Ανασχεδιασμός Επιχειρηματικών διαδικασιών Απλοποίηση, κατάργηση ή outsourcing επιχειρηματικών διαδικασιών 5 -10%.Αναδιοργάνωση πληροφοριακών συστημάτων,    ακίνητης περιουσίας, εξοπλισμού, κτλ 15 - 25%.  Αναδιάρθρωση  Επιχειρηματικού  Μοντέλου και  Μεταστροφή σε ένα πιο αποδοτικό και λιγότερο  κοστοβόρο επιχειρηματικό μοντέλο   20- 30%.

Χαρακτηρίζοντας την  εφοδιαστική  σανίδα σωτηρίας στην οικονομική κρίση ο διευθύνων σύμβουλος της Planning AE κ. Σταμάτης Ανδριανόπουλος  τόνισε μεταξύ άλλων ότι ο ρόλος των  Logistics στο οικονομικό αποτέλεσμα μιας επιχείρησης είναι καθοριστικός,  δεδομένου ότι είναι υπεύθυνος για όλη τη ροή των υλικών από τον προμηθευτή μέχρι τον πελάτη. Όπως είπε, υπάρχουν 4 βασικοί άξονες δράσης για την αντιμετώπιση της κρίσης, στους οποίους κάθε εταιρεία πρέπει να αναπτύξει στρατηγική βάσει των προτεραιοτήτων της :ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ  (Liquidity)  ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ  (Sourcing)   ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (Surplus working)  και ΛΙΤΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ (Lean Management).
Ειδικότερα για  τα οφέλη  εφαρμογής του   Lean Management τόνισε  ότι αφορούν : Οικονομίες στο κόστος υλικών 20% , οικονομίες στο εργατικό κόστος 10% , μείωση αποθεμάτων 60% , κόστος συναλλαγών 88%.