Skip to main content

Το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ κάνει car-free την Αλάνα της Τούμπας

Η «Νέα Τούμπα», πέρα από ένα υπερσύγχρονο γήπεδο, μπορεί να εξελιχθεί σε δώρο, με τη μορφή αντισταθμιστικού οφέλους, για τους Τουμπιώτες.

ΠΑΟΚ σημαίνει Τούμπα και... τούμπαλιν: όσο έχει ταυτιστεί ο Δικέφαλος του Βορρά με την περιοχή της Τούμπας, άλλο τόσο έχει κι αυτή καταστεί συνώνυμη του συλλόγου, προφανώς λόγω του θρυλικού του γηπέδου που δεσπόζει στην άλλοτε γνωστή ως Αλάνα.

Δύο φορές κατ' ελάχιστον τον μήνα, όταν ο ΠΑΟΚ αγωνίζεται στην έδρα του, η Αλάνα της Τούμπας, ένας διόλου αμελητέος χώρος 110 στρεμμάτων, σφύζει από ζωή. Τώρα, ένας από τους στόχους ανακατασκευής του γηπέδου που φέτος έσβησε τα 60ά του κεράκια, το περίφημο και ιδιαίτερα φιλόδοξο πρότζεκτ που βαφτίστηκε «Νέα Τούμπα», διατηρώντας εύλογα το brand name, είναι να αναγεννήσει και την ευρύτερη περιοχή ώστε αυτή να αποτελεί πόλο έλξης σε καθημερινή βάση για τους κατοίκους της και όχι μόνο.

Η «Νέα Τούμπα», πέρα από ένα υπερσύγχρονο γήπεδο, μπορεί να εξελιχθεί σε δώρο, με τη μορφή αντισταθμιστικού οφέλους, για τους Τουμπιώτες, καθώς το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο που προσφάτως προεγκρίθηκε προβλέπει αρτιότερη ρυμοτόμηση της Αλάνας, την ανάπλασή της, την οργάνωση των χώρων της και την τακτοποίηση των χρήσεων γης, αλλά και μία car-free παρέμβαση. Η εκτιμώμενη επένδυση για το σύνολο των παρεμβάσεων αναμένεται να ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ.

Στην ιστορική Αλάνα, που περικλείεται από τις οδούς Γρηγορίου Λαμπράκη, Β. Αδαμίδου, Μικράς Ασίας, Διογένους και Ι. Παπαηλιάκη, θα επιχειρηθεί να αναδιαταχθούν κάποιοι από τους υφιστάμενους χώρους -που δεν μπορούν να μειωθούν- ώστε να γίνει λειτουργικότερη και η νέα γηπεδική εγκατάσταση αλλά και η περιοχή. Βέβαια, εκτός του πλάνου αυτού μένουν ο ΙΝ Αγίας Βαρβάρας και, φυσικά, το Δημοτικό Κολυμβητήριο και το Πολιτιστικό Κέντρο, τα οποία, ωστόσο, μπορούν να τροποποιηθούν και να αναβαθμιστούν. Για παράδειγμα, δίνεται η δυνατότητα το Κολυμβητήριο, από ανοικτό σήμερα, να μετατραπεί σε κλειστό, είτε αυτό γίνει από τον ΠΑΟΚ είτε από τον δήμο. Η Λαϊκή Αγορά, που πραγματοποιείται κάθε Τετάρτη, θα μεταφερθεί αλλού, ενδεχομένως μπροστά από το Πολιτιστικό Κέντρο. Αυτή, εξάλλου, φαίνεται να είναι η πρόθεση και των δύο αρμοδίων, δήμου και Περιφέρειας.

Ο σύλλογος υποχρεούται να κατασκευάσει 600 θέσεις στάθμευσης, είτε όλες στο ίδιο σημείο είτε 400+200, έπειτα από σχετική προγραμματική σύμβαση με τον δήμο. Δίνεται η δυνατότητα αυτές να κατασκευαστούν υπογείως, αλλά σε απόσταση από τις εγκαταστάσεις του γηπέδου, ώστε να αποφεύγεται κυκλοφοριακή συμφόρηση τις ημέρες των αγώνων. Όπως, άλλωστε, είθισται σε ανάλογες περιπτώσεις στο εξωτερικό, όπου, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι φίλαθλοι προσέρχονται σε γήπεδα εντός αστικού ιστού με μέσα μαζικής μεταφοράς. Μάλιστα, μπορεί να υπάρξει πρόβλεψη, εφόσον δεν ευδοκιμήσει άλλος χώρος, το υπόγειο πάρκινγκ να «σκαφτεί» κάτω από τα σχολεία στη συμβολή Κλεάνθους και Παπαηλιάκη, χωρίς, όμως, να διαταράσσει τη λειτουργία των συγκροτημάτων. «Αν γίνουν εκεί, δεν θα καταλαβαίνει κανείς τίποτα, ούτε στην είσοδο ούτε στην έξοδο των οχημάτων», διαβεβαιώνει στη Voria.gr ο επικεφαλής της ομάδας μελετητών για το ΕΧΣ, αρχιτέκτονας πολεοδόμος, Τάκης Δούμας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, σαφής πρόθεση στην κυκλοφοριακή μελέτη θα είναι να υπάρχουν, αν όχι καθολικές πεζοδρομήσεις, συνθήκες ήπιας κυκλοφορίας σε όλους τους δρόμους και ροές πεζών και ποδηλατών. Για παράδειγμα, εφόσον το επιτρέψουν οι ρυθμίσεις, εξετάζεται η μεταφορά του κυκλοφοριακού φόρτου από την Κλεάνθους στην πλευρά του ΙΚΑ Τούμπας, η πεζοδρόμηση της Αδαμίδου, η κυκλοφοριακή αποφόρτιση της Μ. Ασίας, καθώς και αυτόνομος (με παγκάκια, φωτισμό και καλαθάκια απορριμμάτων) χώρος όδευσης πεζών προς το γήπεδο, με εκκίνηση από τον σταθμό Μετρό στην Παπάφη και πορεία μέσω της Διογένους, που θα εγγυάται ασφαλή και εύκολη μετάβαση στο γήπεδο.