Skip to main content

Η πλάνη του Τσίπρα και οι μισές αλήθειες για ΟΑΣΘ και διόδια

Ο πρωθυπουργός εμφανίστηκε εμφανώς αμήχανος όταν κλήθηκε να απαντήσει στην ερώτηση για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο ΟΑΣΘ.

Τέσσερα ήταν τα ζητήματα τα οποία αφορούν τη Θεσσαλονίκη και ετέθησαν στη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου του πρωθυπουργού, στο πλαίσιο της 83ης ΔΕΘ (δείτε αναλυτικά εδώ). Στα δύο εξ αυτών, στην παραχώρηση του περιβάλλοντος χώρου για την κατασκευή νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ και στην κατασκευή νέου εκθεσιακού κέντρου ο Αλέξης Τσίπρας επανέλαβε ό,τι είχε πει λίγες ώρες νωρίτερα στην ομιλία του, κατά την τελετή των εγκαινίων.

Ειδικότερα, για το πρώτο, ανακοίνωσε ότι θα παραχωρηθεί άμεσα, με νομοθετική ρύθμιση που θα έρθει στη Βουλή τις επόμενες ημέρες, ο χώρος πέριξ του γηπέδου ο οποίος ανήκει στο Ταμείο Εθνικής Άμυνας για να αποκτήσει ο ΠΑΟΚ γήπεδο ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Για το δεύτερο επανέλαβε πως «προχωράμε άμεσα όλες τις απαραίτητες διαδικασίες προκειμένου να ξεκινήσει ο σχεδιασμός για την ανάπλαση και αναμόρφωση του εκθεσιακού χώρου της ΔΕΘ», θέτοντας ως ημερομηνία ολοκλήρωσης αυτού του πρότζεκτ το 2026. Τα άλλα δύο θέματα αφορούν τον ΟΑΣΘ και την αύξηση στην τιμή των διοδίων της Εγνατίας οδού.

Ο ΟΑΣΘ

Ο πρωθυπουργός εμφανίστηκε εμφανώς αμήχανος όταν κλήθηκε να απαντήσει στην ερώτηση για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο ΟΑΣΘ. Ο κ. Τσίπρας, αφού επανέλαβε τα περί «αμαρτωλού προηγούμενου καθεστώτος» και περί «κατασπατάλησης του δημοσίου χρήματος», επιχείρησε να υπερασπιστεί τα πεπραγμένα της σημερινής διοίκησης, αποφεύγοντας όμως να αναλάβει προσωπικά ο ίδιος το βάρος αυτής της ευθύνης. «Δεν μπορώ να απαντήσω εμπειρικά» είπε, «αφού δεν ζω εδώ» (λες και εάν ζούσε στη Θεσσαλονίκη θα χρησιμοποιούσε για τις μετακινήσεις του το αστικό λεωφορείο) και επικαλέστηκε τα στοιχεία τα οποία είχε στη διάθεσή του και τα οποία φυσικά, είναι τα στοιχεία που του έδωσε η διοίκηση του Στέλιου Παππά η οποία εγκαλείται για την περαιτέρω επιδείνωση της ήδη πολύ άσχημης κατάστασης την οποία παρέλαβε πριν από 13 μήνες.

Συγκεκριμένα, ο κ. Τσίπρας ανέφερε ότι με βάση τα στοιχεία που είχε στα χέρια του, επιτεύχθηκε ελάφρυνση του προϋπολογισμού κατά 100 εκατ. ευρώ, λόγω του εξορθολογισμού που έγινε στον ΟΑΣΘ. Από πού προκύπτει το νούμερο αυτό είναι άγνωστο. Όμως το βέβαιο είναι ότι απέχει παρασάγγας από την πραγματικότητα.

Τα χρήματα τα οποία εξοικονόμησε η νέα διοίκηση είναι τα 16,5 εκατ. ευρώ τα οποία δίνονταν ετησίως στους μετόχους ως μέρισμα, καθώς και άλλα περίπου 17 εκατ. από την ετήσια μείωση της μισθοδοσίας των εργαζομένων. Εάν συνυπολογίσει κανείς και κάποια περιστολή στις προμήθειες, είναι απολύτως βέβαιο ότι η όποια εξοικονόμηση δεν υπερέβη σε καμία περίπτωση τα 40 εκατ. ευρώ.

Όμως αυτό δεν συνεπάγεται ισόποση ελάφρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. Η διοίκηση του κ. Παππά δεν έχει δώσει ποτέ έως τώρα στη δημοσιότητα στοιχεία για τα έσοδα και τα έξοδα, ούτε φυσικά για το σύνολο της κάθε λογής κρατικής επιδότησης που έλαβε στη διάρκεια αυτών των 13 μηνών. Από το ρεπορτάζ προκύπτει ωστόσο, ότι το κρατικό χρήμα το οποίο μπήκε στα ταμεία του ΟΑΣΘ τον τελευταίο χρόνο, είναι μεγαλύτερο από τα αντίστοιχα ποσά του 2016 και 2015. Επιπλέον, υπάρχει και ο τομέας των εσόδων τα οποία έχουν συρρικνωθεί, άγνωστο σε τι βαθμό. Συνεπώς, η εικόνα την οποία έχει σχηματίσει ο πρωθυπουργός για τον ΟΑΣΘ είναι πλασματική.

Ο κ. Τσίπρας, πολύ σωστά αντελήφθη ότι το βασικό πρόβλημα του ΟΑΣΘ είναι η έλλειψη λεωφορείων. Κι εδώ τα στοιχεία που του δόθηκαν σχετικά με το πόσα λεωφορεία ήταν στους δρόμους τους πρώτους επτά μήνες του 2017, πριν από την κρατικοποίηση, απέχουν από την πραγματικότητα (245 τότε, έναντι 360 σήμερα). Όμως, πέραν αυτού, ο κ. Τσίπρας απέφυγε να αναλάβει κάποια σαφή δέσμευση σχετικά με την αναγκαία ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ, περιοριζόμενος στην αόριστη αναφορά ότι «πρέπει να αυξήσουμε τον αριθμό των λεωφορείων», επαναλαμβάνοντας το χιλιοειπωμένο σχέδιο περί κατασκευής τους στην ΕΛΒΟ, η οποία στο μεταξύ, τελεί εδώ και χρόνια υπό εκκαθάριση και το μόνο που κάνει είναι η μερική επισκευή κάποιων παλιών λεωφορείων.

Επίσης ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε, χωρίς πάντως συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, στον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ, αγνοώντας ενδεχομένως τα τεράστια προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει το σύστημα τηλεματικής, καθώς και στην καθιέρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο όμως, δεν πρόκειται να τρέξει πριν από το 2020.

Τέλος, ο πρωθυπουργός, γνωρίζοντας το κλίμα δυσαρέσκειας στην πόλη για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο ΟΑΣΘ παραδέχθηκε ότι «δεν καταφέραμε να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των Θεσσαλονικέων» και τους ζήτησε «να δώσουν μια παράταση χρόνου στην τελική κρίση τους».

Τα διόδια

Αμήχανη και μακριά από την πραγματικότητα ήταν και η απάντηση την οποία έδωσε ερωτηθείς για την τεράστια αύξηση η οποία πρόκειται να γίνει από τις αρχές του 2019 στην τιμή διέλευσης των διοδίων της Εγνατίας οδού. Ο πρωθυπουργός είπε ότι αυτό θα εξορθολογισθεί από την καθιέρωση των αναλογικών διοδίων οπότε «ο καθένας θα πληρώνει ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει». Μόνον που παρέλειψε να πει ότι με άρθρο το οποίο μπήκε την τελευταία στιγμή στο νόμο για το μεσοπρόθεσμο προβλέπεται ότι για την εφαρμογή του συστήματος αναλογικών διοδίων θα πρέπει να συναινέσει και ο παραχωρησιούχος.

Επίσης, αναφέρθηκε σε ρυθμίσεις που υπάρχουν (μεγάλες εκπτώσεις) για τους μόνιμους κατοίκους οι οποίοι ζουν σε περιοχές πλησίον των σταθμών διοδίων, μόνον που τέτοιες ρυθμίσεις δεν υπάρχουν πουθενά στην Κεντρική Μακεδονία και όπου υπάρχουν (στην Αττική και στην Ήπειρο) εκπνέουν στο τέλος του 2018.