Skip to main content

Οι Θεσσαλονικείς αγαπούν τη Νέα Παραλία - Hot spot οι Ομπρέλες

Τι δείχνει έρευνα του ΑΠΘ για τη σχέση των Θεσσαλονικέων με τη Νέα Παραλία - Οι ώρες και μέρες αιχμής -Τα ποσοστά ικανοποίησης και τα προβλήματα

Την αγάπη των Θεσσαλονικέων για τη Νέα Παραλία κατέγραψε η έρευνα «Συμπεριφορές κινητικότητας στον δημόσιο χώρο: μετακινήσεις και αντιλήψεις των χρηστών της Νέας Παραλίας Θεσσαλονίκης» που εκπονήθηκε στο Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης ΑΠΘ.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 86% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η Νέα Παραλία αποτελεί έναν ελκυστικό δημόσιο χώρο, γιατί όπως δηλώνουν «έχει διαμορφωθεί ένα όμορφο, ήρεμο και χαλαρωτικό τοπίο με ποικιλία εικόνων που γειτνιάζει με τη θάλασσα, η κίνηση των πεζών είναι άνετη και ευχάριστη χωρίς μηχανοκίνητη κυκλοφορία, οι ποιοτικοί πράσινοι χώροι συμβάλλουν στη σύνδεση φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος και προσφέρονται για πολλαπλές δραστηριότητες ψυχαγωγίας και άθλησης».

Η αγάπη των πολιτών φαίνεται και στον τρόπο που έχουν εντάξει τη Νέα Παραλία στην καθημερινότητά τους: Βάσει των ευρημάτων, το 59% των χρηστών επισκέπτεται τη Νέα Παραλία καθημερινά ή συχνά, δηλαδή από 3 έως 6 φορές την εβδομάδα, το 28% λιγότερο συχνά (1-2 φορές/εβδομάδα) και μόνο το 14% σπάνια. Μάλιστα, η πλειονότητα των ερωτηθέντων (38%) περπατά από μισή έως μία ώρα ενώ σχετικά μεγάλα ποσοστά βαδίζουν μεταξύ 1-2 ωρών (29%) και έως 30 λεπτά (23%).

Αρκετά χαμηλό είναι το ποσοστό που δεν θεωρεί τη Νέα Παραλία ελκυστικό δημόσιο χώρο. Συγκεκριμένα το 14% των ερωτηθέντων δεν δείχνει την προτίμησή του στη Νέα Παραλία παραθέτοντας ως λόγους την έλλειψη εκτεταμένων χώρων πρασίνου, την ανασφάλεια που προκαλεί ο ποδηλατόδρομος, τη δυσοσμία λόγω της ρύπανσης στο Θερμαϊκό κόλπο, την απουσία χώρων εστίασης και την ελλιπή συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση από τα Μ.Μ.Μ.

Hot spot οι Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου

Οι ομπρέλες του Ζογγολόπουλου αναδεικνύεται ως το πιο πολυσύχναστο σημείο της Νέας Παραλίας σύμφωνα με την καταγραφή των μετακινήσεων πεζών και ποδηλάτων καθώς το σημείο συγκεντρώνει τον περισσότερο κόσμο τόσο την Κυριακή το απόγευμα όσο και τα απογέυματα των εργάσιμων ημερών.

Ενδεικτικά, οι μετρήσεις για τις ανάγκες της έρευνας πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια μιας τυπικής εργάσιμης ημέρας και μιας ημέρας αργίας, πρωινές και απογευματινές ώρες (Τρίτη κατά τις ώρες 07:00-09:00 και 18:00-20:00 και Κυριακή κατά τις ώρες 10:00-12:00 και 19:00-21:00) σε τρεις επιμέρους ζώνες της Νέας Παραλίας: το Μέγαρο Μουσικής, τον Όμιλο Φίλων Θαλάσσης (Ο.Φ.Θ) και τις Ομπρέλες Ζογγολόπουλου.

Την Κυριακή το απόγευμα καταγράφονται οι περίοδοι μέγιστης αιχμής πεζών και ποδηλατών στις Ομπρέλες Ζογγολόπουλου, με 4.900 πεζούς και 590 ποδηλάτες στις 20:00-21:00 και στις δύο κατευθύνσεις. Επίσης, την Κυριακή το πρωί στον Ο.Φ.Θ οι ροές είναι σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με τις άλλες δύο περιοχές εξαιτίας των καταστημάτων αναψυχής που λειτουργούν εκεί, με 1902 πεζούς και 344 ποδηλάτες στις 11:00-12:00 και στις δύο κατευθύνσεις. Τέλος, η καθημερινή ροή αιχμής εντοπίζεται το απόγευμα στις Ομπρέλες, επίσης με 2010 πεζούς και 356 ποδηλάτες στις 19:00-20:00. Γενικά, το τμήμα της παραλίας από τον Ο.Φ.Θ. έως τις Ομπρέλες προσελκύει περισσότερες μετακινήσεις ενώ αντίθετα, οι μετακινήσεις στην περιοχή του Μεγάρου Μουσικής που αποτελεί την ανατολική είσοδο στη Νέα Παραλία είναι αισθητά λιγότερες.

«Ο κρίσιμος παράγοντας που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την «επιτυχία» ή την «αποτυχία» του σχεδιασμού μια αστικής επέμβασης είναι η προσέλκυση των βασικών ανθρώπινων δραστηριοτήτων στον δημόσιο χώρο, όπως το να περπατάς, να στέκεσαι, να κάθεσαι, να ακούς, να μιλάς και να βλέπεις. Η ανάπλασή της Νέα Παραλίας είναι ένα έργο προς όφελος του πεζού και του ποδηλάτη που αναδεικνύει την αισθητική και πολιτιστική διάσταση της πόλης και αποτελεί το ζωντανό μέσο ευαισθητοποίησης των πολιτών για τη διαμόρφωση μιας νέας παιδείας αστικής κινητικότητας. Η εκ των υστέρων ποιοτική αξιολόγηση των αστικών επεμβάσεων από τους πολίτες είναι μια αναγκαία και χρήσιμη διαδικασία που αναδεικνύει τον βαθμό ελκυστικότητας και αποδοχής ενός έργου. Επίσης αποτιμά τα πραγματικά προβλήματα, αφουγκράζεται τις απαιτήσεις και προσδοκίες της τοπικής κοινωνίας και μπορεί να συμβάλει τεκμηριωμένα και ορθολογικά στο δημόσιο διάλογο για την βελτίωση της πόλης», δηλώνει στη Voria.gr ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος και ένας από τους ερευνητές, Απόστολος Παπαγιαννάκης.

Προσβασιμότητα της Νέας Παραλίας

Όσον αφορά το επίπεδο προσβασιμότητας, το 70% των χρηστών θεωρεί ότι η Νέα Παραλία ευνοεί και διευκολύνει τη μετακίνηση των πεζών, ωστόσο καταγράφεται και ένα αξιόλογο ποσοστό 30% που διαφωνεί με αυτό. Τα βασικότερα προβλήματα που αξιολογήθηκαν ως σχετικά σημαντικά είναι η ελλιπής προσβασιμότητα και διασύνδεση με τον αστικό ιστό από την πλευρά της Λεωφόρου Μεγ. Αλεξάνδρου, ειδικότερα ο υψηλός χρόνος αναμονής διάσχισης στις διαβάσεις πεζών, και τα πολλά σταθμευμένα οχήματα παρά την οδό.

Αναφορικά με τις συνθήκες ασφάλειας κατά τη διάρκεια της πεζής μετακίνησης, το 65% των χρηστών δηλώνει ικανοποιημένο. Ωστόσο, καταγράφεται και ένα υψηλό ποσοστό 35% των ερωτηθέντων οι οποίοι εκφράζουν δυσαρέσκεια για συγκεκριμένα προβλήματα. Η «ανεξέλεγκτη κίνηση ποδηλατιστών στον χώρο κίνησης πεζών» αναφέρεται ως σημαντικό πρόβλημα, ενώ ως σχετικά σημαντικά αξιολογούνται η έντονη κυκλοφορία οχημάτων στην παραλιακή λεωφόρο και η διέλευση οχημάτων σε ορισμένα σημεία του δημόσιου χώρου όπως ο ΟΛΘ. Αξίζει να σημειωθεί ότι κανένα από τα προβλήματα προσβασιμότητας δεν αξιολογήθηκε ως αρκετά ή πολύ σημαντικό (βαθμός 4 και 5 από μια κλίμακα από το 1 έως το 5).

Οι μόνες παρεμβάσεις που θεωρούν σχετικά σημαντικές έως πολύ σημαντικές (βαθμός 3, 4 ή 5) είναι η αύξηση των χώρων πρασίνου (25%) και η λειτουργία επιπλέον χώρων αναψυχής (23%), οι οποίοι εκτιμάται ότι θα τονώσουν τη ζωή στον δημόσιο χώρο. Όλες οι υπόλοιπες επιλογές χαρακτηρίζονται ως λιγότερο σημαντικές, διότι προφανώς οι υφιστάμενες υποδομές καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες τους.

Στοιχεία έρευνας

Η έρευνα εκπονήθηκε στο Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης ΑΠΘ από τους Απόστολο Παπαγιαννάκη, Επίκουρο Καθηγητή, Αθηνά Γιαννακού, Καθηγήτρια και Ραφαήλ Μακρινάκη, Μηχανικό Χωροταξίας και Ανάπτυξης και παρουσιάσθηκε στο συνέδριο του ΤΕΕ «Δημόσιος Χώρος +».

Για την κατανόηση των χαρακτηριστικών των μετακινήσεων στη Νέα Παραλία, καθώς και των συμπεριφορών κινητικότητας των χρηστών του δημόσιου χώρου, πραγματοποιήθηκαν δύο έρευνες πεδίου τους μήνες Απρίλιο και Μάιο 2017 (25/4-14/5). Η πρώτη έρευνα αφορά την καταμέτρηση των ροών μετακινήσεων πεζών και ποδηλάτων με στόχο τον εντοπισμό των ωρών αιχμής και του επιπέδου
εξυπηρέτησης της Νέας Παραλίας. Η δεύτερη έρευνα, με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε τυχαίο δείγμα 300 χρηστών του δημόσιου χώρου είχε ως στόχο να διερευνήσει τα εξής ζητήματα: τα
κοινωνικά-οικονομικά χαρακτηριστικά, η προέλευση-προορισμός, ο σκοπός και η συχνότητα μετακινήσεων των χρηστών της Νέας Παραλίας, καθώς και η αξιολόγηση της ελκυστικότητας, η
καταγραφή των σημαντικότερων προβλημάτων του δημόσιου χώρου από τους χρήστες και οι προσδοκίες τους σχετικά με μελλοντικές παρεμβάσεις.