Skip to main content

Φάκελος θαλάσσιο μέτωπο - Το σχέδιο του δήμου Θεσσαλονίκης (video)

Νέες παράκτιες και θαλάσσιες υποδομές, μαρίνες και ποδηλατόδρομοι στο φιλόδοξο σχέδιο του κεντρικού δήμου για την ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου.

Μαρίνες, μητροπολιτικός παράκτιος ποδηλατόδρομος, το άνοιγμα της α΄ προβλήτας στην πόλη, ένα επενδυτικό σχέδιο από την Παγκόσμια Τράπεζα και η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) είναι μέσα στους σχεδιασμούς του Δήμου Θεσσαλονίκης για το παραλιακό μέτωπο, που εκτείνεται - στα όριά του - από την παλιά παραλία έως και τον κόλπο του Κελλαρίου.

Οι λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θέση της δημοτικής αρχής για το παραλιακό μέτωπο είναι «αξιοποίηση» και «επενδύσεις».

Στόχος της δημοτικής αρχής είναι η προσέλκυση επενδύσεων και κυρίως. όπως επαναλαμβάνει συνεχώς ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης. η πόλη να σταματήσει να έχει γυρισμένη την πλάτη στη θάλασσα. «Να έρθει ο κόσμος πιο κοντά στη θάλασσα», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Τα σχέδια του Δήμου Θεσσαλονίκης περιγράφονται αναλυτικά μέσα στο Στρατηγικό Σχέδιο «Θεσσαλονίκη 2030», σκοπός του οποίου είναι και ο επαναπροσδιορισμός της σχέσης της πόλης με τη θάλασσα και η ανάπτυξη του Θερμαϊκού.

Την ίδια ώρα, μεταξύ των εμποδίων που πρέπει να υπερκεράσει ο κεντρικός δήμος για την ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου είναι το ιδιοκτησιακό σκέλος, καθώς υπάρχουν τμήματα που δεν είναι στα χέρια του Δήμου Θεσσαλονίκης για χρήση. Ανάμεσά τους, όπως λέει ο Δήμαρχος, είναι το τμήμα από τον Λευκό Πύργο έως το άγαλμα του Καραμανλή, το οποίο ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και το κομμάτι του Μεγάρου Μουσικής έως το Αλλατίνη, στο τέλος της παραλίας.   

Υπενθυμίζεται ότι μόλις τον Μάρτιο του 2016 ο Δήμος κατέφερε μέσω Μνημονίου με το ΤΑΙΠΕΔ και την ΕΤΑΔ να του παραχωρηθούν, για τα επόμενα 49 χρόνια, τμήματα των δημόσιων ακινήτων και του παραλιακού μετώπου, από το ύψος όπου βρίσκονται οι Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου έως το Μέγαρο Μουσικής.

Ο αγώνας για την 1η προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης

 

Παρά τις προσπάθειες και τις πιέσεις της δημοτικής αρχής όλο το προηγούμενο διάστημα προς το κυβερνητικό στρατόπεδο, δεν εξαιρέθηκε εξ ολοκλήρου η πρώτη προβλήτα από την πώληση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Μόνο κάποια κτήρια, που δεν είναι δεσμευμένα, (είτε γιατί λειτουργούν ως μουσεία, είτε γιατί είναι μισθωμένα, είτε γιατί έχουν συγκεκριμένες χρήσεις), θα παραχωρηθούν στον δήμο για αξιοποίηση.

Όλη η προβλήτα, όπως επιθυμούσε ο Γιάννης Μπουτάρης, δεν πρόκειται να παραχωρηθεί στον δήμο, παρά τις διαβεβαιώσεις που είχαν προηγηθεί από τον υπουργό Επικρατείας Αλέκο Φλαμπουράρη προς τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης.

Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός για το παραλιακό μέτωπο  

 

Μέσα στο όραμα της δημοτικής αρχής, όπως περιγράφονται στο Στρατηγικό σχεδιασμό «Θεσσαλονίκη 2030», είναι μεταξύ άλλων η ολοκληρωμένη οικονομική και αστική ανάπτυξη του Θερμαϊκού Κόλπου.

«Η Νέα Παραλία, με την πρόσφατη ανάπλασή της επαναπροσδιόρισε τον ρόλο του Θερμαϊκού στην καθημερινότητα της πόλης και έγινε ο πιο δημοφιλής δημόσιος χώρος», υπογραμμίζει ο Γιάννης Μπουτάρης.

Παρόλο, όμως, που αναγνωρίζεται ευρέως ως το πιο ελκυστικό κεφάλαιο της πόλης, στο παραλιακό μέτωπο του Κόλπου του Θερμαϊκού, πλην της ανάπλασης της Νέας Παραλίας και του Μεγάρου Μουσικής, δεν έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις που να αναδεικνύουν τη δυναμική του.

Η στασιμότητα στην ανάπτυξη οφείλεται εν μέρει, όπως υπογραμμίζεται από τη δημοτική αρχή, στο δαιδαλώδες διοικητικό περιβάλλον γύρω από τον Κόλπο καθώς και στην έλλειψη ενός συνεκτικού Επενδυτικού Πλαισίου Ανάπτυξης.

Ο ρόλος της Παγκόσμιας Τράπεζας και της ΕΤΕπ στην ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου

 

Χείρα βοηθείας από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Παγκόσμια Τράπεζα σχεδιάζει να λάβει η δημοτική αρχή για το παραλιακό μέτωπο.

Αν και η συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα «μπλοκαρίστηκε» αρχικά, ο δήμος σκοπεύει μέσω ενός μνημονίου συνεργασίας, να υλοποιήσει μια μελέτη για την ανασυγκρότηση του παραλιακού μετώπου της πόλης, ύψους 400.000 ευρώ. Στο επενδυτικό σχέδιο ουσιαστικά θα περιγράφεται με ποιον τρόπο θα μπορέσει να αναπτυχθεί το θαλάσσιο μέτωπο μέσω ιδιωτικών επενδύσεων.

Μέσω της δανειοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η δημοτική αρχή σχεδιάζει την επέκταση της παλιάς παραλίας με προσθήκη deck. Το έργο είναι προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ και πρόκειται για παλαιότερη πρόταση του Σταύρου Καλαφάτη, την οποία και συμπεριέλαβε η διοίκηση Μπουτάρη στη λίστα των έργων που θα χρηματοδοτηθούν από την ΕΤΕπ.

Νέες χρήσεις στο παραλιακό μέτωπο - Ανάπτυξη νέων παράκτιων και θαλάσσιων υποδομών

 

Αναγκαίες κρίνονται από τον δήμο διάφορες παρεμβάσεις για τη μεγιστοποίηση της ελκυστικότητάς του παραλιακού μετώπου και κατ΄ επέκταση της προσέλκυσης ιδιωτικών επενδύσεων.

Μέσα στις προσπάθειες που σχεδιάζονται είναι η ολοκλήρωση των υποδομών στην παραλία που ενισχύουν την Ανθεκτικότητα της πόλης, όπως δημόσια όργανα γυμναστικής, διάδρομοι κατάλληλοι για ποδηλασία και τρέξιμο, δημόσιοι χώροι υγιεινής, πισίνες εντός της θάλασσας και τεχνητές παραλίες.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης προτείνει έναν παράκτιο διαδημοτικό ποδηλατόδρομο, ο οποίος θα συνδέει τα περίπου 80 ιστορικά, πολιτιστικά και φυσικά αξιοθέατα που υπάρχουν κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, όπως το Δέλτα του Αξιού, το Μουσείο Φωτογραφίας, το Μουσείο Κινηματογράφου, τον Λευκό Πύργο και το Μέγαρο Μουσικής. Τα συγκεκριμένα τοπόσημα ανήκουν σε επτά διαφορετικούς Δήμους και η σύνδεσή τους με τα μέσα μεταφοράς είναι προβληματική. 


Αν και η δραστηριότητα κατά μήκος του παραλιακού μετώπου προς το παρόν είναι συγκεντρωμένη στην ξηρά, ο Δήμος Θεσσαλονίκης εκτιμά ότι η δημιουργία μιας σειράς παράκτιων παρεμβάσεων θα αναβαθμίσουν ουσιαστικά την αισθητική αξία της παραλίας.


Μεταξύ των παρεμβάσεων ξεχωρίζουν οι προβλήτες, αλλά και η υποδομή για παροχή υπηρεσιών, όπως μαρίνες και αποβάθρες πρόσδεσης. Επίσης, η κατασκευή υδατοδρομίου στον χώρο του λιμένα αποτελεί ευκαιρία, σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, για εύκολη εγχώρια συνδεσιμότητα αλλά και για την αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας στην πόλη.

Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου θα διαδραματίσε η λειτουργία της παράκτιας συγκοινωνίας. Ήδη για την υλοποίηση του project έχουν ξεπεραστεί πολλά εμπόδια και ο Γιάννης Μπουτάρης εκτιμά ότι έως το τέλος του 2017 θα έχουν βγει στον αέρα και κάποιοι διαγωνισμοί.

«Όταν αναπτυχθεί η παράκτια συγκοινωνία, ο κόσμος θα σκέφτεται αλλιώς τη θάλασσα. Στο Θερμαϊκό, έχουμε άπειρες δυνατότητες να κάνουμε πράγματα και μέσα και έξω και πισίνες και αγώνες, τα οποία για κάποιους λόγους δεν έχουμε ακόμα ξεκινήσει. Αυτό είναι μια αδράνεια. Όταν έργο αν δεν έχει οικονομικό αποτέλεσμα δεν μπορεί να προσελκύσει επενδυτές, για αυτό πρέπει τα έργα που θα επιλεγούν να έχουν ένα τέτοιο αποτέλεσμα», υπογράμμισε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Τα σχέδια για μαρίνα, ενυδρείο - πισίνα μπροστά στο Μακεδονία Παλλάς

 

Ο κ. Μπουτάρης δηλώνει στη Voria.gr υπέρμαχος της επένδυσης για την υλοποίηση της μαρίνας-ενυδρείου-πλωτής πισίνας μπροστά από το Μακεδονία Παλλάς, καθώς εκτιμά ότι θα βοηθήσει στην τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, χωρίς παράλληλα να δημιουργεί πρόβλημα με την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών.



«Συμφωνώ απόλυτα με όλο τον σχεδιασμό για τη μαρίνα στο Μακεδονία Παλλάς. Είναι ένα έργο που θα συμβάλλει στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Θεσσαλονίκης και σίγουρα ταιριάζει με το σχέδιό μας για το παραλιακό μέτωπο», υπογραμμίζει ο κ. Μπουτάρης.

 

Ο ίδιος, πάντως, ξεκαθαρίζει ότι ο δήμος δεν εμπλέκεται στην αδειοδότηση της μαρίνας. «Ο δήμος δεν έχει καμία εμπλοκή με τις άδειες. Την άδεια μαρίνας (μικρής ή μεγάλης) την εκδίδει το υπουργείο Τουρισμού», καταλήγει ο κ. Μπουτάρης.