Skip to main content

Η πρώτη ιρανική έκθεση για το Boeing: Έπιασε φωτιά πριν συντριβεί

Η έκθεση του Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας του Ιράν επικαλείται μάρτυρες στο έδαφος και ένα διερχόμενο αεροσκάφος που βρισκόταν σε μεγάλο ύψος.

Το αεροσκάφος της Ukrainian International Airlines – το οποίο συνετρίβη λίγο μετά την απογείωσή του χθες, Τετάρτη, από το αεροδρόμιο Ιμάμης Χομεϊνί της Τεχεράνης με 176 επιβαίνοντες - έπιασε φωτιά αμέσως πριν συντριβεί σύμφωνα με μια πρώτη έκθεση των Ιρανών ερευνητών, η οποία κάνει λόγο για «δυστύχημα».

Το ουκρανικό αεροσκάφος απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Τεχεράνης στις 6:12 π.μ. τοπική ώρα και έλαβε άδεια να ανέβει σε ύψος 26.000 ποδών, σύμφωνα με την έκθεση - συνετρίβη έξι λεπτά αργότερα κοντά στην πόλη Σαμπασάχρ.

Σύμφωνα με το Reuters, η έκθεση του Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας του Ιράν επικαλείται μάρτυρες στο έδαφος και ένα διερχόμενο αεροσκάφος που βρισκόταν σε μεγάλο ύψος. Ολες οι πηγές είπαν πως το αεροπλάνο είχε πιάσει φωτιά ενώ βρισκόταν στον αέρα.

Σύμφωνα με  τις πρώτες εκτιμήσεις των ερευνητών, το ηλικίας μόλις τριών Boeing 737-800, αντιμετώπισε ένα τεχνικό πρόβλημα λίγο μετά την απογείωση και είχε κάνει αναστροφή προς ένα κοντινό αεροδρόμιο προτού συντριβεί.

Τονίζεται ωστόσο ότι το αεροσκάφος είχε κάνει την τελευταία προγραμματισμένη συντήρηση τη Δευτέρα, δύο ημέρες πριν το δυστύχημα.

Το τεχνικό πρόβλημα δεν διευκρινίζεται στην έκθεση και δεν είναι σαφές μέχρι στιγμής αν θα μπορούσε να είχε σχέση με μηχανική βλάβη ή με ελαττωματικό εξάρτημα.

Στο πρώτο πόρισμα αναφέρεται επίσης ότι δεν υπήρχε επικοινωνία μέσω ασυρμάτου με τον κυβερνήτη και πως το αεροσκάφος εξαφανίστηκε από τα ραντάρ σε ύψος 8.000 ποδών (2.440 μέτρων).

Την ίδια ώρα, η πρώτη εκτίμηση δυτικών υπηρεσιών πληροφοριών είναι πως πράγματι υπήρξε βλάβη κινητήρα του Μπόινγκ και δεν καταρρίφθηκε από κάποιον πύραυλο, σύμφωνα με πέντε πηγές προσκείμενες στις υπηρεσίες ασφαλείας  - τρεις Αμερικανούς, έναν Ευρωπαίο και έναν Καναδό - που μίλησαν στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters υπό τον όρο να μην κατονομαστούν.

Ωστόσο, η έκδοση μιας πρώτης έκθεσης εντός 24 ωρών από ένα αεροπορικό δυστύχημα δεν συνηθίζεται και μπορεί να χρειαστούν μήνες προτού καθοριστεί πλήρως η αιτία. Οι έρευνες για τη συντριβή αεροσκαφών είναι πολύπλοκες απαιτώντας από τις ρυθμιστικές αρχές, τους ειδικούς και αεροπορικές εταιρίες διαφόρων χωρών να εργαστούν από κοινού.

Στο Κίεβο, ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι γνωστοποίησε ότι οι ουκρανικές αρχές εξετάζουν διάφορα πιθανά σενάρια για τα αίτια της συντριβής του Μπόινγκ.

Οι χώρες που έχουν γίνει δεκτές ως συμμετέχουσες στην έρευνα θα πρέπει να ορίσουν το πρόσωπο που θα εμπλακεί, αναφέρεται στην ιρανική έκθεση, όπου σημειώνεται ότι Ουκρανοί ειδικοί θα λάβουν μέρος σε αυτήν.

Καθώς η χώρα όπου το αεροσκάφος σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε, οι Ηνωμένες Πολιτείες, επιτρέπεται συνήθως να λάβει διαπίστευση βάσει μιας σύμβασης του ΟΗΕ, αλλά καμία πλευρά δεν έχει πει αν ερευνητές των ΗΠΑ θα σταλούν στο Ιράν.

Η Πολιτική Αεροπορία του Ιράν δεν ήταν διαθέσιμη προκειμένου να διευκρινίσει τη θέση της.

Σενάρια επίθεσης ή τρομοκρατίας ερευνά η Ουκρανία

Η συντριβή σημειώθηκε μερικές ώρες αφού το Ιράν είχε εξαπολύσει πυραυλικές επιθέσεις εναντίον υπό την ηγεσία των ΗΠΑ δυνάμεων στο Ιράκ, οδηγώντας ορισμένους στην υπόθεση ότι το αεροπλάνο μπορεί να καταρρίφθηκε.

Ο γραμματέας του συμβουλίου εθνικής ασφαλείας και άμυνας της Ουκρανίας Αλέξι Ντανίλοφ έγραψε στο Facebook ότι η έρευνα για την συντριβή του ουκρανικού αεροσκάφους στην Τεχεράνη στρέφεται προς διάφορα σενάρια, ανάμεσά τους το ενδεχόμενο πλήγματος με αντιαεροπορικό πύραυλο, σύγκρουσης, έκρηξης στον κινητήρα ή και τρομοκρατικής ενέργειας με την πρόκληση έκρηξης στο εσωτερικό του αεροσκάφους.

Οι ουκρανοί ερευνητές θέλουν να αναζητήσουν συντρίμμια ρωσικού πυραύλου κοντά στον τόπο της συντριβής, καθώς πληροφορίες για την ύπαρξή τους εμφανίσθηκαν στο Ιντερνετ, δηλώνει ο Αλέξι Ντανίλοφ, προσθέτοντας ότι στην έρευνα συμμετέχουν εμπειρογνώμονες που ερεύνησαν την κατάρριψη της πτήσης MH17 της Malaysia Airlines στην ανατολική Ουκρανία το 2014.