Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020
x

ΟΙ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ, ΤΑ E-SHOP ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΟΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Για να υπάρξει μέλλον στην αγορά θα πρέπει να υπάρχουν -δηλαδή να διασωθούν- οι επιχειρήσεις. Το ερώτημα είναι πώς θα επιτευχθεί αυτός ο στόχος

Σήμερα Τρίτη και αύριο Τετάρτη ψηφίζουν τα μέλη του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης για το νέο τους Διοικητικό Συμβούλιο.

Οι εκλογές γίνονται στα γραφεία του Συλλόγου στην πλατεία Μοριχόβου, από τις 9 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ, με όλα τα μέτρα αποστασιοποίησης που επιβάλλει η συγκυρία. Εκτός συγκλονιστικού απροόπτου πρόεδρος για 3η τριετή θητεία αναμένεται να αναδειχθεί ο Παντελής Φιλιππίδης, ο οποίος και δραστήριος είναι και επιθυμεί να συνεχίσει σε μία θέση την οποία υπό τις παρούσες συνθήκες δεν ζηλεύουν πολλοί. Έτσι κι αλλιώς στο ΔΣ του Συλλόγου τού συμπαραστέκονται κατά τεκμήριο σοβαροί άνθρωποι, οι οποίοι έχουν κατανοήσει την αξία της συλλογικότητας και του επιχειρηματικού συνδικαλισμού και δεν αποφεύγουν να εμπλακούν, παρά τις δυσκολίες των ημερών. Όπως, επίσης, αντιλαμβάνονται πλήρως ότι το λιανεμπόριο αλλάζει με καταλύτη την πανδημία, αφού αλλαγές που γίνονται με αφορμή τον κορωνοϊό θα παραμείνουν και θα καθορίσουν τις εξελίξεις την επόμενη ημέρα.  

Μετά από την πολυετή ύφεση της δεκαετίας του 2010 οι λειτουργικές και οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας είναι μεγάλες για τις εμπορικές επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες αγωνίζονται να επιβιώσουν σε πρωτόγνωρο περιβάλλον και αντίξοες συνθήκες. Ειδικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπου δραστηριοποιείται η κρίσιμη μάζα των μελών του ΕΣΘ, ήδη πάνω από το 80% της εμπορικής δραστηριότητας, δηλαδή του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων, ασκείται από πολυεθνικές επιχειρήσεις και μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου. Αυτό σημαίνει ότι το ποσοστό του εμπορίου που ασκούν Θεσσαλονικείς επιχειρηματίες στο κέντρο της πόλης δεν ξεπερνάει το 20%, μέγεθος το οποίο μειώνεται διαρκώς.   

Με αυτά τα δεδομένα η διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου βρίσκεται εκ των πραγμάτων σε αμυντική θέση. Οι κινήσεις που αφορούν την παρούσα συγκυρία δεν είναι εύκολες, καθώς το τοπίο λόγω κορωνοϊού είναι εξαιρετικά ασαφές. Εάν, μάλιστα, επιβεβαιωθούν τα αρνητικά σενάρια και το επόμενο διάστημα εφαρμοστούν στη Θεσσαλονίκη περιοριστικά μέτρα τύπου lockdown, η κατάσταση θα γίνει ακόμη πιο δύσκολη. Γι’ αυτό, το επόμενο διάστημα ο ΕΣΘ, πέρα από διαβήματα προς την Πολιτεία για την ανάγκη να επεκταθούν τα μέτρα στήριξης της αγοράς και των επιχειρήσεων, είναι μάλλον υποχρεωμένος να αναζητήσει απαντήσεις που αφορούν το μέλλον.

Διότι ακόμη κι όταν τα πράγματα ομαλοποιηθούν στο υγειονομικό πεδίο και η οικονομία προχωρήσει σε αναπτυξιακούς ρυθμούς, ο ισχυρός ανταγωνισμός που υπάρχει, σε συνδυασμό με τις νέες καταναλωτικές συνήθειες που καθιερώνει η πανδημία, δημιουργούν ένα νέο περιβάλλον, μάλλον δυσχερέστερο για τη μικρή και μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, που στον εμπορικό κλάδο εκφράζεται από τα μεμονωμένα καταστήματα. Ασφαλώς έχει δίκιο ο κ. Φιλιππίδης όταν υποστηρίζει ότι για να υπάρξει μέλλον στην αγορά θα πρέπει να υπάρχουν -δηλαδή να διασωθούν- οι επιχειρήσεις. Το ερώτημα είναι πώς θα επιτευχθεί αυτός ο στόχος.

Κίνητρα συγχωνεύσεων

Σε αυτή την κατεύθυνση ενδιαφέρον θα μπορούσε να παρουσιάζει η κυβερνητική πρωτοβουλία να δημιουργήσει 15μελή ομάδα από τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, αλλά και νομικούς, η οποία –εν όψει των προτάσεων για την αξιοποίηση των πόρων του ταμείου Ανάκαμψης- επεξεργάζεται συγκεκριμένες προτάσεις για τη μεγέθυνση και την ενίσχυση της εξωστρέφειας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Σε αυτό το πλαίσιο θα εξεταστούν -ενδεικτικά- οι εξής παράμετροι: Η δημιουργία νέας μορφής επιχειρηματικής σύμπραξης. Η προώθηση μετασχηματισμού σε ανώτερη μορφή επιχειρηματικού σχήματος. Η δημιουργία πλαισίου προώθησης συγχωνεύσεων μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Η διαμόρφωση κινήτρων για εξωστρεφή clusters και προώθηση σχημάτων αρωγής και καθοδήγησης (mentoring). Σε ό,τι αφορά τη δημιουργία νέας αστικής επιχειρηματικής σύμπραξης αυτή θα αποτελέσει το ενδιάμεσο βήμα για την ολοκλήρωση των συγχωνεύσεων μεταξύ ατομικών επιχειρήσεων. Μόνο που –όπως όλοι αναγνωρίζουν- στην Ελλάδα οι επιχειρηματικές συνεργασίες, ακόμη κι όταν έχουν προφανή οφέλη, σκοντάφτουν στην απουσία συνεργατικού πνεύματος και στη νοοτροπία του «μοναχός σου χόρευε κι όσο θέλεις πήδα».  

Η πλατφόρμα emporikos.gr

Στην παρούσα συγκυρία η πιο σημαντική πρωτοβουλία του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης είναι η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας, στην οποία θα φιλοξενούνται τα ηλεκτρονικά καταστήματα αρχικά των μελών του, εν συνεχεία της υπόλοιπης Β. Ελλάδος και μεσοπρόθεσμα ολόκληρης της χώρας. Η πλατφόρμα έχει αρχικό προϋπολογισμό 100.000 ευρώ, στον οποίο περιλαμβάνονται η κατασκευή και η υποστήριξη της το πρώτο διάστημα. Θα ονομάζεται emporikos.gr ή emporikos.com -η ακριβής ονομασία θα καθοριστεί εντός των ημερών- και για να έχει νόημα η λειτουργία της θα πρέπει να φιλοξενεί κατ’ ελάχιστον 100 επιχειρήσεις. Στην πλατφόρμα θα φιλοξενούνται τα e-shop που έχουν δημιουργήσει πολλά καταστήματα λιανικής, αλλά θα εξυπηρετούνται και όσα δεν έχουν τέτοια υποδομή. Οι άνθρωποι του εμπορικού συλλόγου επιμένουν το μηνιαίο κόστος για τις επιχειρήσεις να μην ξεπερνάει τα 10 – 15 ευρώ, καθώς εκτιμούν ως απολύτως προνομιακή τη συμμετοχή στην πλατφόρμα έναντι -το πολύ- 180 ευρώ ετησίως. Το εγχείρημα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, αφού ήδη έχουν συμπεριληφθεί στην πλατφόρμα οι πρώτες έξι εμπορικές επιχειρήσεις, ώστε να τσεκαριστούν οι αδυναμίες και να διορθωθούν. Η επίσημη λειτουργία της πλατφόρμας εκτιμάται ότι θα είναι δυνατή εντός του Νοεμβρίου, αφού οι πάντες συμφωνούν πως δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο.   




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ