Skip to main content

Ιδιωτική εκπαίδευση: Επιστροφή στον συμπαθή, για κάποιους, Μεσαίωνα;

Άρθρο του Σταύρου Κουμεντάκη, Senior Partner στην Koumentakis and Associates Law Firm, για τον νέο νόμο για την ιδιωτική εκπαίδευση

του Σταύρου Κουμεντάκη*

Ο νέος νόμος για την ιδιωτική εκπαίδευση αποτελεί, πλέον, γεγονός. Ανατρέπει δεδομένα και κεκτημένα. Ταράζει ύδατα λιμνάζοντα. Οι ρυθμίσεις του σηματοδοτούν-κατά τους πολέμιους: «επιστροφή στον Μεσαίωνα».

Ας επιχειρήσουμε την ανάλυση των (περισσότερο κρίσιμων) διατάξεών του μέσα από δέκα, μάλλον ενδιαφέροντα, ερωτήματα. Με νηφαλιότητα.

Ερώτημα 1ο: Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών γίνεται, τελικά, κατά τη βούληση του «αφεντικού»;
Η αξιολόγηση των δομών, των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου διενεργείται, με τρόπο αντικειμενικό-κατά βάση με τα κριτήρια του Δημοσίου.

Ερώτημα 2ο: Το ιδιωτικό σχολείο θα ακολουθεί, επιτέλους, το «δικό του πρόγραμμα»;
Η λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων τοποθετείται εντός διευρυμένων, σαφών και απολύτως δεσμευτικών, ορίων. Προστατεύονται τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Ερώτημα 3ο: Ο ρόλος του Διευθυντή Εκπαίδευσης καθίσταται διακοσμητικός;
Ο ρόλος του Διευθυντή Εκπαίδευσης αποδεικνύεται σημαντικός. Εγκρίνει, μεταξύ άλλων, τον Κανονισμό Λειτουργίας των Ιδιωτικών Σχολείων που εποπτεύει. Ορίζει και αντικαθιστά τους Διευθυντές και Υποδιευθυντές τους.

Ερώτημα 4ο: Επιτεύχθηκε, εν τέλει, η ποδηγεσία των εκπαιδευτικών μέσα από την αναγνώριση του δικαιώματος του ιδιοκτήτη να συμμετέχει στις συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων;
Το συγκεκριμένο δικαίωμα δεν είναι νέο-προϋφίστατο. Δικαιούνται πλέον να το ασκήσουν οι ιδιοκτήτες του νομικού προσώπου στο οποίο (ενδεχομένως) ανήκει το ιδιωτικό σχολείο-εφόσον όμως είναι εκπαιδευτικοί.

Ερώτημα 5ο: Τον ανταγωνισμό μεταξύ των ιδιωτικών σχολείων θα τον επιβαρυνθούν, και πάλι, οι «συνήθεις ύποπτοι»-εκπαιδευτικοί; Ποιο το όφελος;
Διευρύνονται, σε προκαθορισμένο πλαίσιο, οι δράσεις και εκπαιδευτικές υπηρεσίες των ιδιωτικών σχολείων προς όφελος, εν τέλει, των μαθητών. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών είναι προαιρετική. Καλύπτονται, σε κάθε περίπτωση, από την εργατική νομοθεσία και τα χρονικά όρια εργασίας. Οι θέσεις εργασίας θα αυξηθούν.

Ερώτημα 6ο: Η λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων επαφίεται, λογικά, στην επιχειρηματική ελευθερία του ιδιοκτήτη;
Οι κανόνες που διέπουν τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων τίθενται, με τρόπο διαυγή και αυστηρό, από την Πολιτεία. Είναι εκείνοι που, κατά βάση, διέπουν τη λειτουργία και των δημόσιων σχολείων.

Ερώτημα 7ο: Διευθυντές και Υποδιευθυντές: Όποιον επιλέξει ο σχολάρχης;
Η επιλογή και αντικατάσταση των Διευθυντών και Υποδιευθυντών των ιδιωτικών σχολείων διενεργείται από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης. Διέπεται από συγκεκριμένα κριτήρια και κανόνες.

Ερώτημα 8ο: Βρέθηκε νόμιμη δικαιολογία για τη μείωση των αποδοχών των εκπαιδευτικών;
Παρέχεται η δυνατότητα μειωμένης απασχόλησης των εκπαιδευτικών-εφόσον το ζητήσουν. Αίρονται κωλύματα διορισμού τους. Παρέχεται η δυνατότητα πρόσθετης απασχόλησης και εισοδημάτων.

Ερώτημα 9ο: Οι απολύσεις των εκπαιδευτικών καθίστανται, επιτέλους, ελεύθερες και ανέλεγκτες;
Η αδυναμία καταγγελίας των συμβάσεων εργασίας των εκπαιδευτικών ουδέποτε έμοιαζε λογική. Για ποιον λόγο ένας εκπαιδευτικός θα έπρεπε να απολαμβάνει τη μονιμότητα/ισοβιότητα των δημοσίων υπαλλήλων ενώ ένας γιατρός, λ.χ., όχι; Οι εκπαιδευτικοί προστατεύονται, ήδη-επαρκώς, από την εργατική νομοθεσία.

Ερώτημα 10ο: Κινδυνεύουμε, προφανώς, από τη λειτουργία ξένων σχολείων;
Αυτονοήτως και όχι! Συμβάλλουν, εξάλλου, στον υγιή ανταγωνισμό-προς όφελος, και εδώ, των μαθητών.

Κάποιοι αρέσκονται να υπερασπίζονται «ιερές αγελάδες».

Δεν προτίθεμαι, προσωπικά, να συν-διαμαρτυρηθώ στην πλατεία Κλαυθμώνος (ή όπου αλλού) για την κατάργηση προνομίων βλαπτικών για την ευγενή άμιλλα, τον υγιή ανταγωνισμό, την εκπαίδευση και, εν τέλει, τη χώρα και την ανάπτυξή της.

Ο (νέος) νόμος αποδεσμεύει την ιδιωτική εκπαίδευση από ένα απολύτως αναχρονιστικό και παρωχημένο ρυθμιστικό πλαίσιο.

Κινείται, αναμφίβολα, προς την ορθή κατεύθυνση.

Σταύρος Κουμεντάκης
Managing Partner
Koumentakis and Associates Law Firm

Σημ.: Το παρόν άρθρο σε πλήρη μορφή