Skip to main content

Ικανοποίηση και αγωνία στην αγορά της Θεσσαλονίκης για τη σημερινή πρεμιέρα

Οι σχεδόν τέσσερις μήνες εκτός λειτουργίας, λόγω lockdown του 2020, συσσώρευσαν υποχρεώσεις και δημιούργησαν αδιέξοδα στις επιχειρήσεις που ασφυκτιούν

Οι ανακοινώσεις της Παρασκευής για το άνοιγμα του λιανεμπορίου από σήμερα Δευτέρα χωρίς στην ουσία προϋποθέσεις αιφνιδίασε ευχάριστα τον εμπορικό κόσμο της Θεσσαλονίκης.

Η αγορά που δούλεψε μέσα στις γιορτές με τον σύστημα click away -δηλαδή αγορά από το Διαδίκτυο ή το τηλέφωνο και παραλαβή στην είσοδο του καταστήματος, σε μια ρύθμιση πρωτότυπη παγκοσμίως- προσδοκούσε να επανέλθουμε στην ίδια κατάσταση, μετά την πλήρη απαγόρευση στις αγορές με φυσικό τρόπο από την Πρωτοχρονιά.

Ακόμη καλύτερα για την αγορά θα ήταν να επεκταθεί το σύστημα αγορών μέσω του click inside -δηλαδή αγορά μέσα στο κατάστημα με συγκεκριμένο ραντεβού. Τελικά συνέβη το ακόμη καλύτερο για την αγορά, η σχεδόν πλήρης απελευθέρωση του συστήματος και μάλιστα σε περίοδο εκπτώσεων, που προβλέπεται να είναι γενναιόδωρες μέχρι και 70%. Επίσης, με διατήρηση σε πρώτη φάση των ευεργετικών μέτρων που καθιερώθηκαν το τελευταίο διάστημα (κούρεμα ενοικίων, διατήρηση αναστολών συμβάσεων, αναβολή πληρωμής φόρων και άλλων υποχρεώσεων), για όσο διαρκεί η υποχρέωση των καταναλωτών να πηγαίνουν για ψώνια στέλνοντας SMS κι έχοντας δύο ώρες στη διάθεσή τους. Μια συνολική ρύθμιση που χρεώνεται στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης -στον υπουργό Γεωργιάδη και στον αναπληρωτή υπουργό Παπαθανάση-, που γνωρίζει καλά τι σημαίνει λιανεμπόριο.

Ήδη το Σαββατοκύριακο πολλά καταστήματα στη Θεσσαλονίκη άνοιξαν για να προετοιμαστούν και τώρα στους εμπόρους και τους εργαζομένους υπάρχουν δύο συναισθήματα: προσμονή και αγωνία. Άγχος για το μέλλον διότι αφενός οι ζημίες που αφήνει το 2020 είναι μεγάλες και δύσκολα θα καλυφθούν πριν η αγορά και η οικονομία γενικότερα επιστρέψουν στην προ πανδημίας κατάσταση, άρα και το 2021 προβλέπεται εντόνως προβληματικό, και αφετέρου διότι όλοι γνωρίζουν πως εάν τα υγειονομικά δεδομένα πάνε άσχημα τότε τα μαγαζιά θα ξανακλείσουν, ακόμη και αιφνιδιαστικά. Αυτό έγινε μία φορά και αν χρειαστεί θα ξαναγίνει.

Νέες ζημίες σε ένδυση – υπόδηση

Ως γνωστόν ακόμη και τη μέθοδο του click away η ένδυση και η υπόδηση δεν σημείωσε άξιες λόγου επιδόσεις, ούτε καν με τα περιορισμένα δεδομένα της πανδημίας

Όπως φαίνεται νέες ζημιές θα προσθέσει το 2021 στην αγορά ένδυσης, με τα επιτελεία των μεγάλων αλυσίδων να μιλούν για μια ακόμη χαμένη χρονιά. Τα παρατεταμένα lockdown έχουν εξασθενήσει τις επιχειρήσεις ήδη από το 2020 που τους «φόρτωσε» υποχρεώσεις, αδιάθετο στοκ εμπορευμάτων και απώλειες, οι οποίες ξεπερνούν κατά μέσο όρο το 35%. Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι επιπτώσεις της πανδημίας για malls και πολυκαταστήματα.

Οι σχεδόν τέσσερις μήνες εκτός λειτουργίας, λόγω των lockdown του 2020, συσσώρευσαν υποχρεώσεις και δημιούργησαν αδιέξοδα στις επιχειρήσεις που ασφυκτιούν. Τα καταστήματα είχαν προετοιμαστεί να ανοίξουν στις 10 Δεκεμβρίου και είχαν κάνει παραγγελίες, τις οποίες έπρεπε να επιστρέψουν όταν ήρθε η απόφαση για παράταση του lockdown. Ο Ιανουάριος μαζί με τον Ιούλιο είναι οι πιο αποδοτικοί μήνες για την ένδυση καιυπόδηση από πλευράς όγκου πωλήσεων. Κάτι επίσης σημαντικό είναι ότι ο Δεκέμβριος και ο Νοέμβριος είναι δύο μήνες που έχουν γίνει «ισότιμοι» εμπορικά τα τελευταία χρόνια, λόγω της ανάπτυξης του εμπορικού θεσμού της Black Friday και του δεκαήμερου προσφορών που ενισχύουν τις συναλλαγές του Νοεμβρίου.

Παρατεταμένη ασφυξία

Με το τελευταίο lockdown του 2020 να έχει την αφετηρία του στις αρχές Νοεμβρίου, οι επιχειρηματίες μιλούν για ασφυξία στην αγορά. Επιπλέον αναδεικνύουν ως κρίσιμο και τον παράγοντα «ψυχολογία» στις αλυσίδες του κλάδου, με εκατοντάδες εργαζόμενους σε αναστολή εργασίας τους τελευταίους δυόμισι μήνες. Από την άλλη πλευρά, τα e-shop δεν είναι σε θέση να φέρουν τον τζίρο που χρειάζεται μια μεγάλη αλυσίδα για να συντηρήσει θέσεις εργασίας, να πληρώσεις εισφορές, προμηθευτές κ.ο.κ. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με παράγοντες τα αγοράς, μία μικρή αλυσίδα με 4 - 5 καταστήματα και μια οργανωμένη παρουσία στο διαδίκτυο μπορεί να αναπληρώσει κάποιο τζίρο μέσω του e-shop, αλλά για μια αλυσίδα με δεκάδες καταστήματα η ρευστότητα που είναι απαραίτητη για να κινηθούν μια σειρά από τομείς από τομείς -από μισθούς και προμηθευτές μέχρι εισφορές- δεν αναπληρώνεται. Άλλωστε και το click away δεν έκανε μεγάλη διαφορά στις μεγάλες αλυσίδες ένδυσης, πολλές από τις οποίες παρέμειναν καθολικά κλειστές.