Skip to main content

Αναμνήσεις της ΔΕΘ μέσα από τη συλλογή του Μάνου Μαλαμίδη (φωτο)

Ρετρό εικόνες της ΔΕΘ από τις δεκαετίες του '60 και του '70 ξετυλίγονται μέσα από όσα θυμάται ο σπουδαίος συλλέκτης Μάνος Μαλαμίδης.

της Βάσιας Μπάρμπα

Η ιστορική μνήμη είναι για το Μάνο Μαλαμίδη τόσο σημαντική όσο το οξυγόνο που αναπνέει, για αυτό και προσπαθεί να τη διαφυλάξει και να τη μεταδώσει, όσο καλύτερα μπορεί. Και η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα φυλάκιο της ιστορίας της πόλης, αφού μέσα σε αυτήν γράφτηκε και γράφεται ακόμη η πολιτική, οικονομική, εμπορική και πολιτιστική ιστορία αυτού του τόπου, αυτής της χώρας.

Ο ιστορικός ερευνητής και συλλέκτης που έχει συνθέσει την ιστορία της πόλης αποκτώντας ανεκτίμητα αντικείμενα-κομμάτια του ιστορικού παζλ, μιλά στη Voria.gr για τις αναμνήσεις του από τη ΔΕΘ, με φωνή νοσταλγική και συγκινημένη. Τον συναντήσαμε να εκθέτει τη μεγάλη συλλογή του από το Ιστορικό - Συλλεκτικό Αρχείο Θεσσαλονίκης στο περίπτερο 15 της 81ης ΔΕΘ.

«Μα φυσικά, θυμάμαι ολοκάθαρα την πρώτη φορά που οι γονείς μου με έφεραν στη ΔΕΘ».

Η πρώτη επίσκεψή του σε ΔΕΘ έγινε το 1962, όταν ο ίδιος ήταν παιδί, μόλις 11 χρονών. «Ήταν το κορυφαίο γεγονός της πόλης, όλοι την περιμέναμε με λαχτάρα. Ο κόσμος που ερχόταν ήταν απίστευτα πολύς και ότι νέο και καινοτόμο υπήρχε παρουσιαζόταν εκεί», λέει ο κ. Μαλαμίδης, αναφέροντας ενδεικτικά ότι στη ΔΕΘ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η ηλεκτρική σκούπα, εκεί όμως έγινε και η πρώτη τηλεοπτική μετάδοση, με καλεσμένο σε εκπομπή τον Κωνσταντίνο Καραμανλή.

«Για όσο διαρκούσε η Έκθεση, ολόκληρη η πόλη ήταν γεμάτη διαφημιστικά φυλλάδια.

Οι επισκέπτες έβγαιναν από τους χώρους της ΔΕΘ κρατώντας τρεις σακούλες ο καθένας γεμάτες φέιγ βολάν», περιγράφει ο Μάνος Μαλαμίδης. Η είσοδος στη ΔΕΘ γινόταν μέσα από τουρνικέ, στα οποία οι επισκέπτες τοποθετούσαν ειδικά κέρματα, για να ανοίξουν, την ίδια ώρα που τα μεγάφωνα ενημέρωναν το κοινό για το πρόγραμμα της έκθεσης και μετέδιδαν διαφημίσεις ή ανακοινώσεις.

Ακόμη, ο κ. Μαλαμίδης περιγράφει τον σημαντικό εμπορικό χαρακτήρα της έκθεσης, φέρνοντας ως παράδειγμα τις αγορές αυτοκινήτων. «Ολόκληρο το Παλαί ντε Σπορ ήταν γεμάτο αυτοκίνητα, ο κόσμος πήγαινε εκεί, αγόραζε και έφευγε με καινούριο αμάξι», λέει χαρακτηριστικά.

Ο κ. Μαλαμίδης θυμάται και το ψυχαγωγικό μέρος της ΔΕΘ, το μεγάλο λούνα παρκ της έκθεσης, τα συγκρουόμενα, το τρενάκι του τρόμου και το «Γύρο του Θανάτου»: «Ήταν μία τεράστια κατασκευή σε σχήμα βαρελιού, μέσα υπήρχε ένα μοτοποδήλατο και ο οδηγός του ανέπτυσσε πολύ μεγάλη ταχύτητα και οδηγούσε πάνω στα τοιχώματα του βαρελιού, έφθανε στην κορυφή και κατέβαινε ξανά. Αν και πολύ επικίνδυνο, το θέαμα ήταν πολύ εντυπωσιακό».

Φωτογραφικό ντοκουμέντο από την πρώτη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, το 1926.

 

Εκθέτες στα περίπτερα της πρώτη Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, το 1926.

 

Αναμνηστική φωτογραφία από την πρώτη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, το 1926.

 

Μετάλλια που απονεμήθηκαν κατά τους διαγωνισμούς μεταξύ των εκθετών, στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης του 1935. Τα μετάλλια είναι φτιαγμένα στη Θεσσαλονίκη, από εργαστήριο στην οδό Ερμού.

 

Ειδικό κέρμα που χρησιμοποιούταν από τους επισκέπτες για την είσοδο, μέσα από τα τουρνικέ. Ο επισκέπτης τοποθετούσε το κέρμα στο μηχάνημα και αυτό άνοιγε επιτρέποντάς του την είσοδο.

 

Αναμνηστικές καρφίτσες και κέρματα από Διεθνείς Εκθέσεις Θεσσαλονίκης. Η κόκκινη σβούρα κάτω δεξιά είναι από τη ΔΕΘ του 2004.

 

Αναμνηστικές καρφίτσες από την 8η και την 9η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκαν το 1933 και το 1934 αντίστοιχα.

 

Από αριστερά προς τα δεξιά: Αναμνηστικά από την 11η (1936), 12η (1937) και 13η (1938) Διεθνή Έκθεση Θεσαλονίκης.

 

Αναμνηστικά από Διεθνείς Εκθέσεις της δεκαετίας του 1930.