Skip to main content

Ημερίδα Voria-Σπίρτζης: Σε 5 μήνες τα πρώτα νέα αστικά στη Θεσσαλονίκη

Καταπέλτης ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών για τον παλιό ΟΑΣΘ στην ημερίδα της Voria.gr. Τι είπε για τα έργα υποδομών στην πόλη.

Καταπέλτης ήταν για τον παλιό ΟΑΣΘ ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, στην ημερίδα της Voria.gr για το Κυκλοφοριακό και τις Αστικές Συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη που πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής.

Ο υπουργός τόνισε ότι μέχρι πρότινος τα πεπραγμένα στον ΟΑΣΘ τα σκέπαζε ένα μαύρο πέπλο και πλέον όλα είναι διαφανή και μπορεί να εξελίσσεται ένας υγιής δημόσιος διάλογος για ζητήματα κυκλοφοριακού και βιώσιμης αστικής μετακίνησης, βιωσιμότητας των πόλεων.

Ο κ. Σπίρτζης επισήμανε ότι όλα συνδέονται και με την παραγωγικότητα, φέρνοντας το παράδειγμα της ΕΛΒΟ, που η κυβέρνηση αξιοποιεί για να ανανεώσει το στόλο των λεωφορείων.

Η Θεσσαλονίκη έμεινε πολύ πίσω τις τελευταίες δεκαετίες. Το είδαμε από όσα παραλάβαμε. Αυτό πρέπει να ανατραπεί. Το κέντρο των Βαλκανίων, το παραγωγικό, εμπορικό και πολιτιστικό, απομονώθηκε, σταμάτησε να έχει παραγωγική δομή, απαξιώθηκε, σημείωσε.

Ο κ. Σπίρτζης ανέλυσε το καινοτόμο στρατηγικό σχέδιο για τις μεταφορές, που όπως είπε ολοκληρώνεται ως το τέλος του έτους και έχει ορίζοντα εικοσαετίας. «Δεν είχαμε σχέδιο και στοχοθεσία και ιεράρχηση, επειδή κάποιους εξυπηρετούσε για να καλύπτουν σκοπιμότητες», είπε ο κ. Σπίρτζης.

Αιχμή της πολιτικής του υπουργείου, είπε ο υπουργός, είναι οι αλλαγές σε ΟΑΣΘ και ΣΑΣΘ, αλλά και στο ΚΤΕΛ και σε σειρά άλλων έργων (υδατοδρόμια, θαλάσσια συγκοινωνία κτλ.), που προωθεί η κυβέρνηση. Έκανε λόγο για αξιόπιστες συνδυασμένες μεταφορές, με τη διαμόρφωση ενιαίων κανόνων και εποπτεία σε μητροπολιτικό επίπεδο, με εκτέλεση πολυτροπικών μεταφορών (συμμετοχή στις αστικές συγκοινωνίες των ΚΤΕΛ) και πολιτική επιλογή για δημόσιες συγκοινωνίες.

Ο κ. Σπίρτζης είπε ότι θα αναδιαρθρωθούν οι συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη, με κατάργηση άσκοπων δρομολογίων και με συνυπολογισμό των νέων δεδομένων του μετρό.

Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι υπάρχουν τρεις μείζονες τροποποιήσεις που θα γίνουν στην πόλη στους αμέσως επόμενους μήνες και τις οποίες ετοιμάζει η κυβέρνηση:

1.Άμεση βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΟΑΣΘ μέχρι την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό.

2.Να σχεδιάσουμε για να είμαστε έτοιμοι όταν αρχίσει η λειτουργία του μετρό την αναδιάρθρωση λεωφορειακών γραμμών για να τροφοδοτούν τις στάσεις του μετρό.

3.Να ληφθεί υπόψη η ολοκλήρωση της επέκτασης του μετρό στην Καλαμαριά, με ανάλογες τροποποιήσεις.

Ο υπουργός είπε ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη η ολοκλήρωση της επέκτασης του διαδρόμου 10/28 του αεροδρομίου «Μακεδονία» και η ταχεία σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Αθήνας, που θα φέρουν σημαντικές αλλαγές, ενώ εξήγγειλε και υδατοδρόμιο, που θα εξυπηρετεί τους 400.000 επισκέπτες του Αγίου Όρους.

Ο κ. Σπίρτζης είπε ότι το κυκλοφοριακό δεν είναι πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, αλλά όλων των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων, που δεν αντιμετωπίζονται με υποδομές, αλλά με πολιτικές (ενίσχυση δημοσίων μέσων μαζικής μεταφοράς, αλλαγή νοοτροπίας κ.ά.).

Ο υπουργός επανέλαβε τις κακοδαιμονίες και τη χαώδη, όπως τη χαρακτήρισε, κατάσταση στον ΟΑΣΘ, με το παλαιό καθεστώς. «Με την εκκαθάριση βρήκαμε πολλά και βρίσκουμε ακόμη περισσότερα. Εξοικονομήσαμε 45 εκ. ευρώ μέσα σε δέκα μήνες. Σήμερα βγήκαν οι προδιαγραφές για τα νέα αστικά λεωφορεία, που θα είναι 350 νέας τεχνολογίας, 150 ηλεκτρικά για τη Θεσσαλονίκη 150 αερίου και 50 μεγάλα ντίζελ, για να καλύψουν τις πρώτες ανάγκες. Τέλος Απριλίου, με αρχές Μαΐου θα κυκλοφορήσουν τα πρώτα από αυτά τα νέα λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη και μέσα σε 16 μήνες θα έχουν κυκλοφορήσει στο σύνολό τους, όπως προβλέπεται κι από το σχετικό διαγωνισμό. Τα κονδύλια για τα νέα λεωφορεία θα βρεθούν από το ΕΣΠΑ. Έτσι θα λυθούν τα πρόσκαιρα προβλήματα, αλλά όχι από μόνα τους. Θα μπορούσε η Θεσσαλονίκη να μην έχει τέτοιο πρόβλημα. Κατέθεσα μηνυτήρια αναφορά επειδή 399 παλιά λεωφορεία, ενώ είχαν αποσβεστεί δεν ήρθαν στο δημόσιο αλλά πουλήθηκαν για παλιοσίδερα αντί 850.000 ευρώ όταν είχαν αγοραστεί για 4,5 εκ. ευρώ. Ο ιδιωτικός ΟΑΣΘ εισέπραξε εκατομμύρια ευρώ από την κατάπτωση της ΕΛΒΟ, χωρίς να τα βάλει στις οικονομικές του καταστάσεις, αλλά σε ειδικό αποθεματικό αποσβέσεων και αναγκάστηκε να τα πληρώσει το δημόσιο», είπε ο κ. Σπίρτζης, επισημαίνοντας κι άλλα σημεία κακοδιαχείρισης από το παλαιό καθεστώς του ΟΑΣΘ.

Συσσωρεύτηκαν ζημιές και ληξιπρόθεσμα χρέη, απλήρωτοι εργαζόμενοι, μηδενικά αποθεματικά... Αυτός ήταν ο ΟΑΣΘ που βρήκαμε. Ο διαγωνισμός των νέων λεωφορείων περιλαμβάνει τη συντήρηση και τα ανταλλακτικά για 15 χρόνια, είπε ο κ. Σπίρτζης, κάνοντας λόγο και για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, που θα είναι και ενιαίο και θα συνδέεται με πολιτιστικές δράσεις και εκδηλώσεις. Σχετικός διαγωνισμός θα γίνει και γι' αυτό.

Σήμερα μπήκαμε στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τα ηλεκτρονικά διόδια και σε λίγους μήνες ολοκληρώνεται. «Όταν λέγαμε ότι θα γκρεμίσουμε τα πλευρικά και μετωπικά διόδια το εννοούσαμε και το κάναμε εξαιρετικά γρήγορα», τόνισε ο κ. Σπίρτζης.

Η κοινωνική πολιτική πλέον αφορά στις ευπαθείς ομάδες (δωρεάν μετακινήσεις ανέργων) και θα ενταχθούν κι άλλες το επόμενο διάστημα, σημείωσε. Ο σχεδιασμός των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης αποτελούν διεθνές πρότυπο κακών πρακτικών, με ανύπαρκτο σχεδιασμό, αντικοινωνική πολιτική, σπατάλη, παλαιοκομματισμό κτλ. Αυτό πρέπει να γραφεί στην ιστορία της πόλης και το πώς συνδέεται η ιστορία της πόλης με τις αστικές συγκοινωνίες. Στήθηκε ένα μαγαζί για να εξυπηρετεί πολιτικές και συμφέροντα, είπε και ανέλυσε το σχεδιασμό για τον αποϊδιωτικοποιημένο ΟΑΣΘ που δημιούργησε η κυβέρνηση.

«Το μετρό της Θεσσαλονίκης ολοκληρώνεται τελειώνει δεν είναι εξαγγελία, όνειρο, όραμα, αλλά πραγματικό και υπαρκτό. Μπαίνει το 2019 σε δοκιμαστική λειτουργία», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης. Επίσης έκανε λόγο για ωρίμανση προαστιακού σιδηροδρόμου για τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα αστικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας, εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό για υδατοδρόμια σε Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική (και στα τρία πόδια), αλλά και για σύνδεση με τις παραλίες της Κατερίνης, καθώς και για τη σύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη, μέσω του διευρωπαϊκού άξονα Χ, το εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης, που θα στηρίξει την ανάπτυξη του λιμανιού κτλ.

«Η Θεσσαλονίκη παύει να ζει στη σκιά όσων την ήθελαν πατημένη και μίζερη», δήλωσε.

Για τον Γιάννη Μπουτάρη είπε ότι όταν ανέλαβε η νέα κυβέρνηση, ο δήμαρχος απευθύνθηκε στο υπουργείο Πολιτισμού για να μην καταστρέψει το μετρό τα αρχαία στη Βενιζέλου. Η συμβολή του στην πολιτιστική κληρονομιά και στο να γίνει τοπόσημο ο σταθμός Βενιζέλου είναι σημαντική. Ειδική αναφορά έκανε και για την Κατερίνα Νοτοπούλου επισημαίνοντας ότι με το έργο της έχει συμβάλει σημαντικά στην επίλυση σημαντικών προβλημάτων στην πόλη, τρέχοντας το σύνολο του κυβερνητικού έργου στην περιοχή.