Skip to main content

ΙΟΒΕ: Ανοδικά ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα

Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, ο δείκτης διαμορφώνεται πλέον στις 63,8 μονάδες, από 59,2 μονάδες τον Αύγουστο, στην υψηλότερη επίδοση του από τον Νοέμβριο του 2008
Νέα άνοδο καταγράφει τον Σεπτέμβριο ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα, όπως και στην πλειονότητα άλλωστε των ευρωπαϊκών χωρών, με αποτέλεσμα η ανοδική τάση που έχει ξεκινήσει από τον Μάρτιο του 2009 να παγιώνεται. Όπως τονίζεται στα αποτελέσματα ερευνών οικονομικής συγκυρίας που δημοσιοποιεί ο ΙΟΒΕ, ο δείκτης διαμορφώνεται πλέον στις 63,8 μονάδες, από 59,2 μονάδες τον Αύγουστο, στην υψηλότερη επίδοση του από τον Νοέμβριο του 2008.

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος τον Σεπτέμβριο συνεχίζει να κινείται ανοδικά, για πέμπτο συνεχή μήνα, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και την Ευρωζώνη. Ο δείκτης αυξάνεται σε σχέση με τον Αύγουστο κατά 1,6 μονάδα στην Ε.Ε. και 2,0 μονάδες στην Ευρωζώνη και διαμορφώνεται στις 82,6 και 82,8 μονάδες αντίστοιχα, σε επίπεδα πάντως ακόμα χαμηλότερα του μακροχρόνιου μέσου όρου.

Η εξέλιξη του δείκτη στην Ελλάδα, σύμφωνα με την έρευνα, συμπορεύεται έτσι με τη γενικότερη ευρωπαϊκή τάση βελτίωσης των προσδοκιών, η οποία μάλιστα ξεκίνησε το ίδιο ακριβώς διάστημα (Απρίλιος 2008). Η βελτίωση του κλίματος στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο οφείλεται πάντως περισσότερο στην άνοδο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης (πλευρά της ζήτησης) και λιγότερο στους επιχειρηματικούς τομείς (πλευρά της προσφοράς). Έτσι στους επιμέρους τομείς της οικονομίας, καταγράφεται ήπια άνοδος στη Βιομηχανία και τις Κατασκευές, σταθερότητα στο Λιανικό Εμπόριο και πτώση στις Υπηρεσίες. Αντίθετα οι καταναλωτές για άλλη μία φορά διατυπώνουν λιγότερο απαισιόδοξες προβλέψεις σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, δίνοντας συνέχεια σε μία ανοδική τάση που συνδέεται με τον εκλογικό κύκλο. Όπως έχει παρατηρηθεί σε όλες τις αντίστοιχες έρευνες από το 1985 και μετά, οι εκλογικές χρονιές χαρακτηρίζονται από συστηματική άνοδο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, καθώς στην προεκλογική κυρίως περίοδο βελτιώνονται οι προσδοκίες των καταναλωτών. Αναλυτικότερα:

    -στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής κινούνται ανοδικά, όπως συμβαίνει άλλωστε και με τις εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών, ενώ και στα αποθέματα οι τάσεις περιορισμού τους είναι εντονότερες.

    -στις Υπηρεσίες, στα ίδια επίπεδα παραμένουν οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την εξέλιξη της ζήτησης, αλλά και οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα πορεία των εργασιών, όμως έντονη είναι η πτώση που καταγράφεται στις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης.

    -στο Λιανικό Εμπόριο, καταγράφεται σημαντική βελτίωση στις εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, ενώ αντίθετα τα αποθέματα φαίνεται πως έχουν ενισχυθεί μετά τις ρευστοποιήσεις των εκπτώσεων και οι προβλέψεις για την εξέλιξη της ζήτησης στο επόμενο τρίμηνο επιδεινώνονται ελαφρώς.

    -στις Κατασκευές, οι εκτιμήσεις για το επίπεδο του προγράμματος εργασιών παραμένουν έντονα αρνητικές, αλλά αμβλύνονται ελαφρά, ενώ οι προβλέψεις για την απασχόληση του κλάδου επιδεινώνονται, αν και οριακά.

    -στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, καταγράφεται σημαντική άνοδος στις προσδοκίες των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση, παρόλο που οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας παραμένουν στα ίδια σχεδόν επίπεδα. Οι προσδοκίες για την εξέλιξη της ανεργίας βελτιώνονται σημαντικά, περιορίζοντας έτσι την έντονη ανασφάλεια των προηγούμενων μηνών, ενώ ενισχύεται ελαφρά και η πρόθεση των Ελλήνων καταναλωτών για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο.

Ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, μετά τη μικρή διόρθωση του Ιουλίου, επανέρχεται στην ανοδική τροχιά των προηγούμενων μηνών και διαμορφώνεται έξι μονάδες υψηλότερα σε σχέση με τον Αύγουστο. Πιο συγκεκριμένα ο δείκτης διαμορφώνεται στις -39 μονάδες, στην υψηλότερη επίδοσή του από τον Απρίλιο του 2008 και 10 μονάδες υψηλότερα σε σχέση με πέρυσι. Η ανάκαμψη αυτή εντάσσεται γενικά σε μία μεσοπρόθεσμη τάση ανόδου η οποία συνδέεται με την προεκλογική περίοδο η οποία άρχισε με τι Ευρωεκλογές και συνεχίσθηκε με την προκήρυξη των Εθνικών Εκλογών του Οκτωβρίου. Όπως έχει παρατηρηθεί σε όλες τις αντίστοιχες έρευνες από το 1985 και μετά, οι εκλογικές χρονιές χαρακτηρίζονται από συστηματική βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, καθώς φαίνεται να ενισχύονται γενικά οι προσδοκίες των καταναλωτών. Έτσι και τον φετινό Σεπτέμβριο, με εξαίρεση τις προοπτικές για την οικονομική κατάσταση της χώρας, οι οποίες βελτιώνονται μόλις οριακά, οι προβλέψεις των καταναλωτών για μια σειρά από μεγέθη καταγράφουν άνοδο σε σχέση με τους προηγούμενους δύο μήνες, με σημαντικότερη την ανάκαμψη των προσδοκιών για μείωση της ανεργίας. Παρά τη βελτίωση πάντως, η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ελλάδα παραμένει σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς δείκτες. Είναι η 5η χαμηλότερη επίδοση στην Ευρώπη, με ακόμη χαμηλότερες επιδόσεις να σημειώνονται στη Βουλγαρία, την Λετονία, την Λιθουανία και την Ρουμανία. Κυρίως στις σκανδιναβικές χώρες, η καταναλωτική εμπιστοσύνη καταγράφει πλέον θετικές τιμές, ενώ βελτίωση τον Σεπτέμβριο σε σχέση με τον Αύγουστο παρουσιάζουν συνολικά 18 χώρες. Αναλυτικότερα:

Στα ίδια επίπεδα το ποσοστό των νοικοκυριών που «μόλις τα βγάζουν πέρα»

Από τις εκτιμήσεις των νοικοκυριών για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τον Σεπτέμβριο, το 27% (από 25% τον Ιούλιο και 31% τον Αύγουστο) δηλώνει ότι αποταμιεύει λίγο ή πολύ, ενώ σταθερά οι μισοί δηλώνουν ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα» φθάνουν. Το ποσοστό των νοικοκυριών που αναφέρουν ότι έχουν χρεωθεί επίσης παραμένει στο 12% (από 13% τον Ιούλιο και 10% τον Αύγουστο), ενώ όσοι δηλώνουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους, αντιπροσωπεύουν περίπου το 8-9% του συνόλου, καθόλη τη διάρκεια του έτους.

Καταναλωτές

Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες παρουσιάζουν βελτίωση τον Σεπτέμβριο σε σχέση με τους δύο προηγούμενους μήνες. Έτσι, ο σχετικός δείκτης διαμορφώνεται στις +48 μονάδες από τις +62 τον Αύγουστο και +66 τον Ιούλιο, γεγονός το οποίο υποδηλώνει εξασθένιση της έντονης ανασφάλειας των ελληνικών νοικοκυριών που κατέγραφαν οι προηγούμενες φετινές μετρήσεις. Έτσι, το 69% (από 83% τον Ιούλιο και 80% τον Αύγουστο) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή ενίσχυση της ανεργίας το επόμενο 12-μηνο, ενώ καταγράφεται και ένα 15% που προβλέπει ελαφρά ή αισθητή πτώση. Οι αντίστοιχοι ευρωπαϊκοί μέσοι όροι σε ΕΕ και Ευρωζώνη κινούνται στα ίδια επίπεδα με τα ελληνικά, υποχωρώντας ελαφρώς, στις +46 και +48 μονάδες αντίστοιχα.

Αισθητή άνοδος των προβλέψεων για βελτίωση της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών

Οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες κινούνται ανοδικά τον Σεπτέμβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -22 από -29 μονάδες τον Αύγουστο και -31 μονάδες τον Ιούλιο. Έτσι, το 18% των νοικοκυριών προβλέπει ελαφρά ή αισθητή βελτίωση της οικονομικής του κατάστασης (από 13% τον Ιούλιο και 10% τον Αύγουστο), ενώ δύο στα πέντε νοικοκυριά προβλέπουν επιδείνωση ή σημαντική επιδείνωση (από 49% τον Ιούλιο και 47% τον Αύγουστο). Οι αντίστοιχοι δείκτες της ΕΕ και της Ευρωζώνης καταγράφουν οριακή άνοδο, φθάνοντας τις -3 και -4 μονάδες αντίστοιχα.