Skip to main content

Στάση εργασίας στον ΟΑΣΘ: Ποιος ευθύνεται για τη σημερινή ταλαιπωρία των Θεσσαλονικέων

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ έκανε το καθήκον του, είπε αυτά που έπρεπε να πει εκ της θέσεώς του· όμως, έτσι έχουν τα πράγματα;

Χωρίς αστικά λεωφορεία για τέσσερις ώρες θα μείνει σήμερα η Θεσσαλονίκη μετά τη στάση εργασίας από τις 10 το πρωί μέχρι τις 2 το μεσημέρι που προκήρυξε το σωματείο των εργαζομένων. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ αντέδρασε, εγκαλώντας το σωματείο για "αιφνιδιασμό", και κάλεσε τους εργαζόμενους "να επιδείξουν αίσθημα κοινωνικής ευθύνης", σημειώνοντας πως "τα όποια ζητήματα μπορούν να επιλυθούν με διάλογο". Εντάξει, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Γιώργος Σκόδρας, έκανε το καθήκον του, είπε αυτά που έπρεπε να πει εκ της θέσεώς του· όμως, έτσι έχουν τα πράγματα;

Η σημερινή 4ωρη στάση εργασίας είναι η τέταρτη ή πέμπτη (έχω χάσει τον λογαριασμό) κινητοποίηση των εργαζομένων τους τελευταίους μήνες με τα ίδια ακριβώς αιτήματα.

Συνεπώς μόνο αιφνιδιασμένη δεν θα πρέπει να δηλώνει η διοίκηση του ΟΑΣΘ, πολλώ δε μάλλον το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Επιπλέον, η επίκληση του διαλόγου, ξέρει πολύ καλά ο κ. Σκόδρας, ότι είναι άνευ αντικειμένου. Διοίκηση και σωματείο, έπειτα από πολύμηνες συζητήσεις κατέληξαν σε μία συμφωνία για τη νέα επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας τον περασμένο Δεκέμβριο. Προϋπόθεση, όμως, για να τεθεί σε εφαρμογή είναι η έγκρισή της από τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και το Οικονομικών, που είναι και οι μοναδικοί μέτοχοι του ΟΑΣΘ μετά την κρατικοποίησή του.

Παρότι, όμως, παρήλθαν έκτοτε πέντε μήνες τα δύο υπουργεία δεν εδέησαν ακόμη να ασχοληθούν με το ζήτημα του ΟΑΣΘ, δηλαδή με τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για αδιαφορία, πρόκειται για ανικανότητα, μικρή σημασία έχει. Εκείνο που ενδιαφέρει τους Θεσσαλονικείς είναι ότι η πόλη στερείται για άλλη μια φορά το ένα και μοναδικό δημόσιο μέσο μαζικής μετακίνησης που διαθέτει. Θα επιδείκνυαν, άραγε, την ίδια συμπεριφορά τα αρμόδια υπουργεία εάν συνέβαινε κάτι ανάλογο στις συγκοινωνίες της Αθήνας; Η απάντηση είναι κάτι περισσότερο από προφανής.

Το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης βαραίνει το υπουργείο Μεταφορών. Παρότι είχε στα χέρια του επί σχεδόν τέσσερις μήνες το προσχέδιο ΣΣΕ το οποίο είχαν συνομολογήσει διοίκηση και σωματείο στον ΟΑΣΘ, καθυστέρησε να το εγκρίνει και, επιπλέον, να το στείλει προς έγκριση και στο συναρμόδιο υπουργείο Οικονομικών. Κι όταν επιτέλους έγινε αυτό, στις αρχές Μαΐου, και το Οικονομικών ενέκρινε με κάποιες περικοπές το σχέδιο ΣΣΕ, το Μεταφορών δεν φρόντισε να αποστείλει το αναγκαίο αίτημα για την έγκριση των επιπλέον κονδυλίων που συνεπάγεται η εφαρμογή όσων προβλέπονται στη νέα ΣΣΕ.

Πέραν αυτού, αδικαιολόγητη αβελτηρία εκ μέρους του υπουργείου Μεταφορών παρατηρείται και στο δεύτερο σκέλος των βασικών αιτημάτων των εργαζομένων. Αυτό αφορά την καταβολή δύο επιδομάτων, θέσης ευθύνης και ανθυγιεινού, τα οποία καταβάλλονταν έως και τον περασμένο Φεβρουάριο, αλλά κόπηκαν στη συνέχεια καθώς διαπιστώθηκε ότι η καταβολή τους προϋπέθετε έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης από τα δύο συναρμόδια υπουργεία. Παράλληλα, απαιτείται και η ψήφιση τροπολογίας η οποία θα προβλέπει, αφενός την επανακαταβολή τους και αφετέρου ότι το ελληνικό δημόσιο δεν πρόκειται να ζητήσει την επιστροφή τους ως αχρεωστήτως καταβληθέντων για όλο το προηγούμενο διάστημα, από τον Ιούλιο του 2017 όταν έγινε η κρατικοποίηση, για το οποίο καταβάλλονταν χωρίς να υπάρχουν οι προβλεπόμενες ΚΥΑ. Όλα αυτά όφειλε να τα προχωρήσει το υπουργείο Μεταφορών το οποίο, όπως φαίνεται, είναι ο κύριος υπεύθυνος (και) για τη σημερινή ταλαιπωρία των Θεσσαλονικέων.