Skip to main content

Πώς επηρεάζει ο κορωνοϊός τα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης

Πώς εξελίσσονται εν μέσω πανδημίας τα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης και της σύνδεσης του έκτου προβλήτα με ΠΑΘΕ και Εγνατία. Τι σχεδιάζει η κυβέρνηση.

Πίσω πήγαν χρονικά τα έργα υποδομής και τα κατασκευαστικά έργα στη Θεσσαλονίκη, λόγω κορωνοϊού, όχι όμως τραγικά. Τα χρονοδιαγράμματα δεν απαιτούν ακόμη υπολογίσιμες τροποποιήσεις, ενώ δεν απειλείται η υλοποίηση των εν εξελίξει έργων.

Αυτό τονίζουν τα στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, που τόνισαν στη Voria.gr ότι «κανένα έργο δεν σταμάτησε λόγω κορωνοϊού κι εφόσον όλα πάνε καλά κανένα δεν θα σταματήσει. Κι αυτό είναι ευχάριστο. Ο προγραμματισμός μας συνεχίζεται κανονικά».

Τα δυο μεγάλα έργα που είναι σε εξέλιξη στη Θεσσαλονίκη, το μετρό και η σύνδεση του έκτου προβλήτα του λιμανιού με τον άξονα ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό, εξελίσσονται χωρίς αποκλίσεις.

Στον σταθμό Βενιζέλου βγαίνει η άμμος και στην Καλαμαριά συνεχίζονται οι εργασίες, τονίζουν τα στελέχη του υπουργείου. Επίσης, δημοπρατήθηκε και εξελίσσεται η κατασκευή της σύνδεσης του έκτου προβλήτα με τους αυτοκινητοδρόμους ΠΑΘΕ και Εγνατία και τη μισοτελειωμένη γέφυρα.

Μόνο στην Πτολεμαΐδα κάποια έργα της ΔΕΗ και στη Μύκονο έχουν σταματήσει εργοτάξια, διότι βρέθηκαν κρούσματα κορωνοϊού σε εργαζόμενους.

«Υιοθετήσαμε ένα πρωτόκολλο για τα εργοτάξια, που τηρήθηκε πιστά και γι' αυτό μπόρεσαν τα εργοτάξια να δουλέψουν σχεδόν ανεπηρέαστα από τον κορωνοϊό. Το επόμενο διάστημα οι εργασίες θα επιταχυνθούν, πάντα με προσοχή και με βάση τα μέτρα που επιβάλλουν οι επιστήμονες για την προστασία της Δημόσιας Υγείας», τόνισε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης.

Η αγωνία τόσο της κυβέρνησης, όσο και του κατασκευαστικού κλάδου είναι η επόμενη μέρα του κορωνοϊού, μετά το τέλος της υγειονομικής κρίσης.

Ήδη γίνεται προεργασία, προκειμένου να ενισχυθούν οι υποδομές και ο κατασκευαστικός τομές, διότι εκεί πρέπει να πέσει χρήμα, προκειμένου να διατηρηθούν οι χιλιάδες θέσεις εργασίας και να ενισχυθεί η ανάπτυξη. Αν παγώσουν οι υποδομές ή καταρρεύσει ο κατασκευαστικός τομέας το οικονομικό πλήγμα θα είναι τεράστιο, υπογραμμίζουν.

Από το υπουργείο Οικονομίας, γνωρίζοντας το μεγάλο πρόβλημα που θα υπάρξει με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων όχι φέτος, αλλά από το επόμενο έτος, προωθούν τη λογική της κατασκευής έργων μέσω ΣΔΙΤ. Τα κρατικά κονδύλια θα δοθούν στο μεγαλύτερο ποσοστό τους για την ενίσχυση της οικονομίας και την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων από την κρίση του κορωνοϊού. Αυτό σημαίνει ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων δεν θα είναι όπως συνήθως, αλλά υπάρχει ο φόβος ότι θα επιστρέψει σε λογικές μνημονίων. Δηλαδή, τα κονδύλια θα διατίθενται για ενίσχυση επιχειρήσεων και εργαζομένων στο σύνολό τους και τα έργα που χρηματοδοτούνται από αυτό θα πρέπει να βρουν άλλους τρόπους χρηματοδότησης. Οι ΣΔΙΤ είναι μια λύση, όμως στον κατασκευαστικό κόσμο γνωρίζουν ότι ο χρόνος ωρίμανσης έργων που κατασκευάζονται μέσω ΣΔΙΤ είναι πολύ μεγάλος και συνεπώς και η υστέρηση θα είναι μεγάλη.

Προς το παρόν αναζητείται η χρυσή τομή και νομοθετικές παρεμβάσεις, προκειμένου να επισπευστούν οι διαδικασίες και να καλυφθούν τα κενά, για να περιοριστούν τα προβλήματα και να μην μπει φρένο στην ανάπτυξη ή να μην ενισχυθεί η προβλεπόμενη ύφεση.