Skip to main content

Kafarakis: Ανοιχτή για τα ελληνικά προϊόντα αγορά 140 δισ. στις ΗΠΑ

H μεσογειακή κουζίνα «πουλάει» στην Αμερική, σύμφωνα με τον ελληνοαμερικανό βετεράνο της βιομηχανίας τροφίμων, που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη

Σημαντικές ευκαιρίες για να μπουν τα προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα της Ελλάδας στην αγορά των ΗΠΑ διαπιστώνει ο ελληνοαμερικανός Phil Kafarakis, βετεράνος της βιομηχανίας τροφίμων και πρόεδρος της «Specialty Food Association – SFA».

Ο κ. Kafarakis ήταν κεντρικός ομιλητής σε εκδήλωση που διοργάνωσαν ο οργανισμός Endeavor, το Γενικό Προξενείο των ΗΠΑ στη Θεσσαλονίκη, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, και το Πρόγραμμα «Νέα Γεωργία για τη Νέα Γενιά».

Όπως είπε σε δημοσιογράφους, η αγορά των specialty foods στις ΗΠΑ ανέρχεται πλέον σε 140 δισ. δολ, καταγράφοντας ανάπτυξη 18-20% ετησίως. «Η αμερικανική αγορά έχει αλλάξει ριζικά, δεν είναι όπως τη δεκαετία του ‘60. Δεν έχουμε μόνο λευκούς καταναλωτές, αλλά υπάρχει πολυσύνθεση, οι μαύροι, οι ισπανόφωνοι, οι μουσουλμάνοι, οι millennials (σσ: αφορά όσους έχουν γεννηθεί μεταξύ του 1980 και του 2000) και οι baby boomers (η γενιά που γεννήθηκε μετά τον Β’ ΠΠ). Το δόγμα health and wellness είναι σήμερα σπουδαίο για τους Αμερικανούς. Επειδή η Ελλάδα παράγει πολλά προϊόντα που υπάγονται στην κατηγορία των specialty foods, όπως ελαιόλαδο, μέλι, φρούτα, ξηροί καρποί, τσάι κα, έχουν προοπτικές για την είσοδό τους στις ΗΠΑ», τόνισε.

Ο κ. Kafarakis σημείωσε ότι οι ευκαιρίες που υπάρχουν δεν αφορούν μόνο μεγάλες εταιρείες. «Ακόμη και η πιο μικρή εταιρεία μπορεί να βρει το μέρος της αγοράς που θα έχει ανταπόκριση. Η αγορά των ΗΠΑ δεν είναι ενιαία, αλλά έχει υποτμήματα. Μπορεί κάποιος, για παράδειγμα, να μπει σε ένα σούπερ μάρκετ σε ένα χωριό ή μία πόλη εκτός των αστικών κέντρων, ώστε να τον γνωρίσει το κοινό και να κάνει το πρώτο βήμα εισόδου στην mainstream αγορά», είπε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στο γεγονός ότι υπάρχουν εταιρείες που πηγαίνουν στις ΗΠΑ και δεν κατανοούν σε ποια αγορά θα μπουν και μέσω ποιου καναλιού θα προωθήσουν τα προϊόντα τους. «Η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων είναι αναμφισβήτητα θεσπέσια, αλλά δεν αρκεί μόνο αυτό. Χρειάζεται να υπάρχει η ιστορία του κάθε brand, το πώς και με τι υλικά δημιουργείται το προϊόν και τι θετικό προσφέρει στον καταναλωτή», δήλωσε ο κ. Kafarakis.

Ο ελληνοαμερικανός επιχειρηματίας είπε, ακόμη, ότι μπορεί να βοηθήσει Έλληνες επίδοξους εξαγωγείς στις ΗΠΑ, μέσω του SFA, το οποίο αντιπροσωπεύει περίπου 3.500 επιχειρήσεις τροφίμων και διοργανώνει δύο ετήσιες εκθέσεις Fancy Food, στη Νέα Υόρκη και στο Σαν Φρανσίσκο, ενώ συνεργάζεται με την Endeavor Greece, τη ΔΕΘ – Helexpo και τις αμερικανικές διπλωματικές αρχές στην Ελλάδα.

Σημειώνεται πως το πρόγραμμα «Νέα Γεωργία για τη Νέα Γενιά», συνολικού προϋπολογισμού 28 εκατ. ευρώ, με αποκλειστική χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, έχει διάρκεια 3-4 ετών και «τρέχει» από την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Rutges του New Jersey. Στόχος του είναι η ενίσχυση της απασχόλησης των νέων στον αγροδιατροφικό τομέα

Σύμφωνα με τη διευθύνουσα σύμβουλο του προγράμματος, Έφη Λαζαρίδου, η αποψινή εκδήλωση εντάσσεται στις δράσεις του προγράμματος, οι οποίες αφορούν – μεταξύ άλλων -  ενημέρωση, εκπαίδευση, συμβουλευτική, δικτύωση και υποστήριξη στο πεδίο για τους ωφελούμενους.

Να αναφέρουμε, τέλος, ότι το «παρών» στην ομιλία του κ. Kafarakis έδωσε ο γενικός πρόξενος των ΗΠΑ στη Θεσσαλονίκη, Γκρέγκορι Φλέγκερ.