Skip to main content

Και οι εκκρεμούσες υποθέσεις περιλαμβάνονται στο ν/σ περί διαφάνειας

Ο νόμος για τη διαφάνεια, τις αλλαγές στο «πόθεν έσχες» και την ευνοϊκή μεταχείριση για την αποκάλυψη υποθέσεων διαφθοράς θα ισχύσει και για τις εκκρεμούσες υποθέσεις, γνωστοποίησε στη Βουλή ο υπουργό
Με τη δημοσίευση του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο νόμος για τη διαφάνεια, τις αλλαγές στο «πόθεν έσχες» και την ευνοϊκή μεταχείριση για την αποκάλυψη υποθέσεων διαφθοράς θα ισχύσει και για τις εκκρεμούσες υποθέσεις, γνωστοποίησε στη Βουλή ο υπουργός Δικαιοσύνης Χάρης Καστανίδης, ενημερώνοντας για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που έρχονται και που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα ή στη δημόσια διαβούλευση.

Σε σχετική ερώτηση, ωστόσο, ο υπουργός επανέλαβε ότι σε καμία περίπτωση δεν ελήφθη η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία με αφορμή τις τρέχουσες υποθέσεις: «Αν πρέπει να ζητήσουμε τη σύμπραξη των πολιτών, πρέπει πρώτα να θεσπίσουμε κανόνες για τη διαφάνεια στη δημόσια ζωή».

Ο κ. Καστανίδης, ενημερώνοντας την επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, είπε ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία μπαίνει σε δημόσια διαβούλευση και θα αναμείνει τις προτάσεις πολιτικών, κομμάτων και νομικών: «Θεωρούμε ότι ανοίγεται ένας ορθός και αποφασιστικός δρόμος για την εγκατάσταση μέτρων διαφάνειας στο δημόσιο βίο».

Ο υπουργός ενημέρωσε κατά τα άλλα για το έτοιμο πλέον νομοσχέδιο για το νέο τρόπο εκλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης και την επαναφορά του αυτοδιοικήτου στα δικαστήρια, νομοσχέδιο το οποίο αντιμετωπίζεται με άρνηση από τα κόμματα της αντιπολίτευσης πλην του ΣΥΡΙΖΑ.

Η μεγάλη τομή στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι η παρεμβολή της Διάσκεψης των Προέδρων από την οποία θα περνούν οι υποψήφιοι που προτείνει το υπουργικό συμβούλιο, για να καταλάβουν τις θέσεις των προέδρων, αντιπροέδρων, εισαγγελέων και αντεισαγγελέων των ανωτάτων δικαστηρίων και των παρέδρων του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Η απόφαση της Διάσκεψης, ύστερα από ακρόαση των υποψηφίων, με ευρεία πλειοψηφία 4/5 ή ομοφωνία, δεν είναι δεσμευτική για το υπουργικό συμβούλιο, που λαμβάνει τις τελικές αποφάσεις, αλλά οπωσδήποτε, όπως τόνισε ο κ. Καστανίδης, θα έχει βαρύνουσα σημασία για το υπουργικό συμβούλιο μία αυξημένης πλειοψηφίας πρόταση του πλέον νομιμοποιημένου δημοκρατικά θεσμού, όπως είναι η Βουλή.

Η Μαρία Σκραφνάκη από το ΠΑΣΟΚ μίλησε για ρυθμίσεις που ενισχύουν την ανεξαρτησία και το κύρος της Δικαιοσύνης με την παρέμβαση της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής και το θεσμικό της βάρος και την υποχρέωση είτε της ομοφωνίας είτε της αυξημένης πλειοψηφίας των 4/5.

Από την πλευρά της ΝΔ ο Προκόπης Παυλόπουλος χαρακτήρισε ευθέως αντισυνταγματική τη ρύθμιση που προβλέπει την εμπλοκή της Βουλής, έστω και με μη δεσμευτική γνωμοδότηση. Σημείωσε ότι «δεν υπάρχει αντισυνταγματικότητα που δικαιολογείται λόγω υπέρτερου σκοπού». Κατά τον ίδιο, «όπου ήθελε το Σύνταγμα να παραπέμψει σε αρμοδιότητα της Βουλής το έχει πράξει»

Εξάλλου, ο Αναστάσιος Νεράντζης μίλησε για «καλλιστεία δικαστικών» και «εξώθηση των ανωτάτων δικαστικών στους προθαλάμους των κομμάτων, προκειμένου να είναι αρεστοί», ενώ ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης Σωτήρης Χατζηγάκης μίλησε για ρυθμίσεις «από ατυχείς ως επικίνδυνες», υπογραμμίζοντας ότι επί ημερών αυτοδιοικήτου γεννήθηκαν τα παραδικαστικά κυκλώματα.

Από το ΚΚΕ ο Αντώνης Σκυλλάκος τόνισε ότι δεν υπάρχει ουσιαστική αλλαγή του πνεύματος, καθώς θα εξακολουθεί να αποφασίζει το υπουργικό συμβούλιο, αφού όπως είπε δεν είναι δεσμευτική η απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων. Με την ίδια λογική, πρότεινε, ας αποφασίζουν οι δικαστές ή ευρύ εκλεκτορικό σώμα για την ηγεσία -όπως ήταν παλαιότερη θέση του ΠΑΣΟΚ- τους κι ας είναι απλή γνώμη και να την λαμβάνει υπόψη ή μη το υπουργικό συμβούλιο.

Ο Μάκης Βορίδης από τον ΛΑΟΣ έκανε επίσης λόγο για πρόβλημα συνταγματικότητας, αφού, όπως είπε, θα υπάρχει ένα είδος «πολιτικής δέσμευσης» του υπουργικού συμβουλίου από τη Διάσκεψη των Προέδρων, κάτι που σαφώς αντιβαίνει στο γράμμα και πνεύμα του Συντάγματος που δεν θέλει παρέμβαση της νομοθετικής εξουσίας στο θέμα αυτό.

Ο Νίκος Τσούκαλης, από τον ΣΥΡΙΖΑ, θεώρησε κατ’ αρχήν ότι οι διατάξεις κινούνται στο συνταγματικό πλαίσιο, αν και θα πρέπει να αλλάξει το Σύνταγμα στο συγκεκριμένο άρθρο στην επόμενη αναθεώρηση. Κατά τα άλλα προβληματισμό εξέφρασε για το ενδεικνυόμενο ή μη να υπάρχει ακρόαση των υποψηφίων ενώπιον της Διάσκεψης των Προέδρων. Ο ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε επίσης ότι στηρίζει το πνεύμα της επαναφοράς του αυτοδιοίκητου στα δικαστήρια.

Απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης ο υπουργός Δικαιοσύνης επεσήμανε ότι η επί χρόνια επιλογή των επικεφαλής των ανεξάρτητων αρχών με την πλειοψηφία των 4/5 ή ομοφωνία είναι το καλύτερο προηγούμενο φερεγγυότητας, δημοκρατικότητας και συναινετικού πνεύματος της Διάσκεψης των Προέδρων.

Ενώ, όπως είπε, κανείς δεν κατηγόρησε για κομματισμό τους επικεφαλής των ανεξάρτητων αρχών, αντιθέτως οι αντεγκλήσεις για κομματισμό είναι θορυβώδεις και μεγάλες για επιλογές του υπουργικού συμβουλίου, κάτι που στο μέλλον θα ακυρώνεται με τη νέα διαδικασία.

Ο υπουργός δεν απέκλεισε τις προτάσεις για μεικτό εκλεκτορικό σώμα ή την υποβολή προτάσεων από τις οικείες Ολομέλειες των ανωτάτων δικαστηρίων, αλλά σημείωσε ότι αυτές θα τεθούν για διαβούλευση στην επόμενη συνταγματική αναθεώρηση.