Skip to main content

Ημερίδα Voria - Καραγιάννης: Πώς καταφέραμε να επισπεύσουμε την υλοποίηση των υποδομών

Ο υφυπουργός Υποδομών περιέγραψε στην ημερίδα της Voria.gr το νέο σύστημα δημοπράτησης και εκτέλεσης των έργων, που οδήγησε σε βελτίωση των χρόνων.

Τη δυνατότητα για επίσπευση της υλοποίησης των έργων υποδομής, που συνήθως καθυστερούσαν πολλές φορές ακόμη και πέραν των συμβατικών τους χρονοδιαγραμμάτων, έδωσε το νέο σύστημα δημοπράτησης και εκτέλεσης των έργων, που υιοθέτησε η κυβέρνηση, τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, στον χαιρετισμό του στην ημερίδα της Voria.gr για την ενεργειακή κρίση, που πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Ο κ. Καραγιάννης επισήμανε ότι «πλέον παραδίδουμε έργα νωρίτερα από τα χρονοδιαγράμματά τους», φέροντας ως παραδείγματα τον δρόμο Θέρμη – Γαλάτιστα, την παράκαμψη της Αμφιλοχίας και το τμήμα Πατρών – Πύργου.

«Μέσα σε αυτό το περιβάλλον έχουμε πραγματικά καταφέρει, για πρώτη φορά, όχι μόνο να αντιμετωπίσουμε παθογένειες ετών και να ξεκολλάμε έργα που ήταν κολλημένα -τουλάχιστον για πέντε έως δέκα χρόνια-, αλλά πετύχαμε να βγούμε και μπροστά, δηλαδή να παραδίδουμε έργα πιο γρήγορα από ότι είχε προβλεφθεί. Ο δρόμος Θέρμης-Γαλάτιστας παραδόθηκε έξι μήνες νωρίτερα από το αρχικό του χρονοδιάγραμμα. Η παράκαμψη Αμφιλοχίας, που συνδέει τον οδικό άξονα Άκτιο-Αμβρακία με την Ιονία οδό δόθηκε στην κυκλοφορία πέντε μήνες νωρίτερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος βρίσκεται ήδη τρεις μήνες μπροστά από το αρχικό χρονοδιάγραμμα και όπως όλα δείχνουν θα παραδοθεί πιο γρήγορα από ότι υπολογίζαμε. Σε κάθε περίπτωση η Ελληνική Πολιτεία απέδειξε, ότι μπορεί και να προβλέπει και να σχεδιάζει και να φέρνει απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Καραγιάννης.

Μάλιστα, όπως υπογράμμισε: «Αυτό αποδείχθηκε και από τη διαχείριση της ενεργειακής κρίσης, όπου η Ελλάδα: κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, πέτυχε να έχει τη δεύτερη φθηνότερη τιμή λιανικής ανάμεσα σε 15 ευρωπαϊκές χώρες, στα κυμαινόμενα τιμολόγια, που έχει το 90%, των νοικοκυριών, είναι η πρώτη χώρα-μέλος της Ε.Ε. που φορολογεί τα υπερέσοδα των εταιρειών παραγωγής ενέργειας αναδρομικά από τον Οκτώβριο του 2021 μέχρι τον Ιούνιο του 2022 σε ποσοστό 90%».

Επιχειρώντας να απαντήσει στο βασικό, όπως είπε, ερώτημα της ημερίδας, της Voria.gr, αν δηλαδή «Είμαστε έτοιμοι, Κυβέρνηση, Τοπική Αυτοδιοίκηση, κοινωνικοί και συλλογικοί φορείς, πολίτες να αντιμετωπίζουμε τις κρίσεις; Και βέβαια, ποιοι είναι οι βασικοί παράγοντες για την επιτυχημένη διαχείριση των κρίσεων;», ο κ. Καραγιάννης επισήμανε: «Από την προσωπική μου εμπειρία τα τελευταία τρία χρόνια στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εκτιμώ ότι βασικές προϋποθέσεις για την αντιμετώπιση μιας κρίσης είναι ο έγκαιρος προγραμματισμός καθώς και η ουσιαστική και αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ της Πολιτείας και των κοινωνικών εταίρων. Στον τομέα των κατασκευών που, σε κάθε περίπτωση, έχει πληγεί ιδιαίτερα τις πολλαπλές κρίσεις των τελευταίων ετών, από τον Ιούλιο του 2019 στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, διαμορφώσαμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβάθμισης των υποδομών στο οποίο, πέρα από τη κάλυψη των εθνικών και περιφερειακών αναγκών, ενσωματώσαμε την αξιοποίηση επιτυχημένων διεθνών πρακτικών, εναλλακτικών χρηματοδοτικών εργαλείων, καθώς και ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου. Επί της ουσίας, δηλαδή, αποστείλαμε ένα ισχυρό μήνυμα προς τον κατασκευαστικό κλάδο και στη Ελλάδα και στον εξωτερικό, ότι είμαστε αποφασισμένοι να "τρέξουμε" τα έργα και ότι αυτό θα γίνει υπό καθεστώς διαφάνειας σε ανοιχτή συνεργασία με τους ανθρώπους της αγοράς».

Τα εργαλεία

Τα εργαλεία με τα οποία αυτό το μήνυμα γίνεται πράξη, όπως είπε ο υφυπουργός, είναι:

-Ο ν.4782/21: εκσυγχρονίσαμε το νομικό πλαίσιο, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι θα γίνονται γρήγορα τα έργα με τη καλύτερη δυνατή ποιότητα και υπό καθεστώς διαφάνειας και θεσπίσαμε για πρώτη φορά τη λειτουργία Παρατηρητηρίου.

-Μηχανισμός αναθεώρησης για τις δημόσιες συμβάσεις: Για πρώτη φορά μετά το 2012, ενεργοποιήσαμε τον μηχανισμό με την έκδοση συντελεστών αναθεώρησης εργασιών, για τα τέσσερα τρίμηνα του 2021 και το Α' τρίμηνο του 2022.

-Συντελεστές αναθεώρησης: Συνολικά εκδόθηκαν συντελεστές αναθεώρησης σε 565 άρθρα εργασιών όλων των κατηγοριών δημοσίων έργων και καταλαμβάνουν το σύνολο των έργων που είναι σε εξέλιξη ανεξαρτήτως του χρόνου δημοπράτησής τους.

-Απολογιστική πληρωμή: Προχωρήσαμε στην απολογιστική πληρωμή από την αρχή του 2022 μέχρι την 6η Δεκεμβρίου, για υλικά που αποτελούν παράγωγα του πετρελαίου με σημαντική αύξηση της τιμής τους και συγκεκριμένα για την άσφαλτο, το PVC και το Πολυαιθυλένιο.

-Επιτροπή Διαπίστωσης Τιμών Δημοσίων Έργων: Έπειτα από αίτημα των εργοληπτικών οργανώσεων, ενεργοποιήσαμε με νέα συγκρότηση την Επιτροπή Διαπίστωσης Τιμών Δημοσίων Έργων, για τη διαπίστωση των τιμών στα επόμενα αναθεωρητικά τρίμηνα και μέχρι την έναρξη της λειτουργίας του Παρατηρητηρίου Τιμών.

-Πριμ 5%: Προχωρήσαμε στη χορήγηση ενός πριμ 5% επί του ανεκτέλεστου συμβατικού αντικειμένου, σε όσους αναδόχους ολοκληρώσουν τα έργα τους εντός των εγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων τους, ενώ όσοι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν συνδυαστικά στις αυξήσεις των τιμών των υλικών με τις υψηλές εκπτώσεις εργολαβιών, να μπορούν να αιτηθούν επιμήκυνση του χρόνου της εργολαβίας για έως έξι μήνες. Με τον τρόπο αυτό στηρίξαμε κατά κύριο λόγο τα μικρότερα έργα που γίνονται από Περιφέρειες, Δήμους και μικρές αναθέτουσες αρχές, διασφαλίζοντας και τη συνέχιση έργων που αφορούν την καθημερινότητα, αλλά και εκατοντάδες μικρούς εργολήπτες σε όλη την χώρα και βεβαίως τις αντίστοιχες θέσεις εργασίας.

«Όλες αυτές οι κρίσεις ανέδειξαν, σίγουρα, πολιτικές και κοινωνικές παθογένειες, δοκίμασαν και δοκιμάζουν την κοινωνική συνοχή και πολλούς συμπολίτες μας, αλλά σίγουρα απέδειξαν ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα με μεγαλύτερη εξωστρέφεια, με μεγαλύτερο ειδικό βάρος. Είναι η χώρα η οποία κάνει ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες προτάσεις σε επίπεδο ΕΕ. Είναι η χώρα που διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα ποσά σε σχέση με το ΑΕΠ της για τη στήριξη της κοινωνικής συνοχής. Είναι η χώρα που υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα αναβάθμισης δημοσίων υποδομών μετά το 2004. Είναι βέβαιο ότι και η ενεργειακή κρίση, όπως και όλες οι άλλες κρίσεις, ανέδειξαν μία σειρά προκλήσεων και στο επίπεδο της κοινωνικής πολιτικής, και στο επίπεδο των περιφερειακών ανισοτήτων, και στο επίπεδο των εργασιών σχέσεων, ειδικά των νέων ανθρώπων, και βεβαίως, πέρα και πάνω από όλα, δοκιμάσαν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς της πλειοψηφίας της ελληνικής κοινωνίας. Είναι όμως, επίσης, βέβαιο ότι η Ελλάδα σήμερα αντιμετωπίζει με περισσότερη αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση τη νέα εποχή και ότι διαμορφώνονται συνθήκες για ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη, που θα βελτιώσουν τη ζωή του κάθε Έλληνα και της κάθε Ελληνίδας», σημείωσε ο κ. Καραγιάννης.