Skip to main content

Καραγιάννης στο Φόρουμ Δελφών: Υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών από το 2004

Αυτή τη στιγμή υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα κατασκευής υποδομών από την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών

Τα νέα έργα υποδομής και πώς αυτά μπορούν να αλλάξουν την σημερινή Ελλάδα, βασισμένα στους πυλώνες της πράσινης οικονομίας και της τεχνολογίας βρέθηκαν στο επίκεντρο της σημερινής, τέταρτης ημέρας εργασιών του 7ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιείται στους Δελφούς 6 - 9 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Κατά τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη, στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή ''τρέχει'' το μεγαλύτερο πρόγραμμα κατασκευής υποδομών, από το 2004, την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, με ένα χαρτοφυλάκιο έργων τα οποία βασίζονται στην πράσινη οικονομία και την τεχνολογία.

Σύμφωνα με τον ίδιο στην παρούσα φάση υπάρχουν 20 έργα ΣΔΙΤ προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ σε όλη την Ελλάδα.

Πρόκειται για έργα τα οποία αντλούν πόρους από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές και την ιδιωτική πρωτοβουλία, με τον υφυπουργό, επίσης, να αναφέρει ότι τα τελευταία χρόνια οργανώθηκαν και επανασχεδιάστηκαν και έργα που είχαν σταματήσει, οδηγώντας την χώρα σε μια νέα κατασκευαστική εποχή καινοτομίας.

Ο ίδιος μίλησε επίσης και για μια πολύ πρόσφατη καινοτόμα πρωτοβουλία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το Παρατηρητήριο Τιμών και Κατασκευών, με φόντο και την ενεργειακή και την κρίση στις πρώτες ύλες, με ισότιμη συμμετοχή Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Σημαντικό πεδίο παρέμβασης, σύμφωνα με τον υφυπουργό, υπήρξε η μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι αδυναμίες του κρατικού μηχανισμού και του κλάδου των κατασκευών, σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη.

Μεταρρύθμιση του πλαισίου εκτέλεσης των έργων

«Έχουμε ήδη παρέμβει ουσιαστικά, αλλάζοντας τη μεγάλη εικόνα με την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για τις Δημόσιες Συμβάσεις όπου θεσπίσαμε και τη δυνατότητα ιδιωτικής επίβλεψης στα έργα, έχουμε ξεκινήσει μια μεγάλη συμφωνία πλαίσιο για παροχή υποστήριξης από εξειδικευμένους συμβούλους στις υπηρεσίες του Υπουργείου μας, νομοθετήσαμε πρόσφατα τη διαδικασία υποβολής Πρότυπων Προτάσεων από τον Ιδιωτικό τομέα, ενώ συστάθηκε και ένα Παρατηρητήριο Τιμών και Προδιαγραφών με μεγάλη συμμετοχή του Ιδιωτικού Τομέα που θα είναι σημείο αναφοράς στα έργα, δημόσια και ιδιωτικά, κάτι που η αγορά ζητούσε για δεκαετίες» σημείωσε.

Ο κ. Καραγιάννης περιέγραψε τη νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τονίζοντας ότι: «Κάνουμε όσα δεν είχαν γίνει για χρόνια. Αλλάξαμε ρυθμούς, αλλάξαμε προτεραιότητες και ματιά. Πλέον τα μεγάλα έργα οδηγούν την προσπάθεια ανάκαμψης της χώρας μετά από διαδοχικές κρίσεις που μας άφησαν πίσω» και δήλωσε «αισιόδοξος πως θα τα καταφέρουμε».

Οι υποδομές πρασινίζουν και ψηφιοποιούνται μέσω του RRF

Σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, ο κ. Καραγιάννης εξήγησε ότι «είναι βασισμένο εν πολλοίς στους άξονες της ψηφιοποίησης της πράσινης οικονομίας, προκειμένου να θωρακιστούν οι οικονομίες της Ένωσης απέναντι σε παρόμοια περιστατικά που θα απαιτήσουν κοινωνική αποστασιοποίηση, αλλά και στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής».

Στην κατεύθυνση αυτή, «οι προτάσεις των έργων υποδομής που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα εκτός των εμβληματικών έργων του ΒΟΑΚ και του Ε65, αποτελούν ένα συνεκτικό πρόγραμμα έργων βασισμένων ακριβώς σε αυτούς τους πυλώνες» τόνισε.

Ειδικότερα, πρόκειται για έργα με πράσινο ενεργειακό αποτύπωμα, όπως τα νέα Ηλεκτρικά Λεωφορεία, ο νέος Προαστιακός Σιδηρόδρομος στη Δυτική Αττική, έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης στο Λουτράκι, το Ωραιόκαστρο, την Αιτωλοακαρνανία, το Λασίθι και νέα μεγάλα έργα ύδρευσης στη Κέρκυρα, τη Μυτιλήνη και το μεγάλο έργο Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας, αποτελούν τα έργα που ακουμπούν στον πρώτο πυλώνα.

Πρόσθεσε, επίσης: «εντάξαμε έργα ψηφιοποίησης και μεταρρύθμισης διαδικασιών όπως το μεγάλο έργο Project management που θα ακουμπήσει στις αυξημένες ανάγκες ενημέρωσης, παρακολούθησης και προγραμματισμού του Υπουργείου Υποδομών ή την παρακολούθηση της στατικής συμπεριφοράς γεφυρών μέσω της εγκατάστασης ενός δικτύου οπτικών ινών».

«Το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων που είδε η χώρα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες»

Ακολούθως, όπως τόνισε ο κ. Καραγιάννης, «στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, περικόπτοντας σπατάλες και δαπάνες για έργα που δεν ήταν στον προγραμματισμό μας και αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο ευρώ που προερχόταν από το ΕΣΠΑ και τους Εθνικούς πόρους, καταφέραμε να βάλουμε στις ράγες, το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομής που είδε η χώρα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες».

Ο υφυπουργός Υποδομών έκανε ιδιαίτερη μνεία στην αλλαγή του τρόπου ωρίμανσης και δημοπράτησης των έργων, όπου επιλέχθηκε η μετάθεση του ρίσκου και των ευθυνών στον κατασκευαστή. Επίσης, δόθηκε βάρος στην ταχύτερη δυνατή δημοπράτηση έργων, μέσω της προώθησης του συστήματος Μελέτη - Κατασκευή.

«Ταχεία προώθηση έργων ΣΔΙΤ»

Η επιλογή της ταχείας και επιθετικής προώθησης έργων ΣΔΙΤ αποτελεί ένα επιπλέον γνώρισμα της σημερινής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

«Με την επιλογή των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, θελήσαμε αφενός να αποκτήσουμε ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο και αφετέρου να στείλουμε ένα μήνυμα αλλαγής της στρατηγικής για την υλοποίηση μεγάλων έργων» εξήγησε.

Όπως τόνισε, «συνεργαζόμενοι με τον ιδιωτικό τομέα, επωφελούμαστε της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας του, ενώ παράλληλα μοχλεύονται ιδιωτικά κεφάλαια και εξασφαλίζεται η συντήρηση των έργων για τα επόμενα 20-30 έτη. Αυτό είναι που διαφοροποιεί τα έργα που αντέχουν στο χρόνο από εκείνα που μοιάζουν απαξιωμένα και δυσλειτουργικά λίγα μόνο χρόνια μετά τη κατασκευή τους».

«Έτσι αντιλαμβανόμαστε τη βιωσιμότητα και την αειφορία» πρόσθεσε.

Επανασχεδιασμός των μεγάλων έργων υποδομής

Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, προχώρησε ο επανασχεδιασμός έργων που, ενώ ήταν απαραίτητα, παρέμεναν βαλτωμένα. Μάλιστα, απέδωσε τους λόγους «σε οπισθοδρομικές λογικές και μαξιμαλιστικές νοοτροπίες περασμένων δεκαετιών».

Τέτοια έργα, που «ήταν παρατημένα στη τύχη τους, σχεδόν παραδομένα στη δύναμη της αδράνειας», όπως ανέφερε, ήταν «ο ΒΟΑΚ, η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας, η Σύνδεση Κύμης με ΠΑΘΕ, η Παράκαμψη Χαλκίδας, το Μπράλος - Άμφισσα και αρκετά άλλα projects».

Αναλύοντας τα βήματα που ακολούθησε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να επιτύχει τον στόχο της αφύπνισης της κατασκευαστικής αγοράς, ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι:

«Σε πρώτη φάση και χωρίς να αναζητήσουμε ούτε στιγμή άλλοθι στις σοβαρές παραλείψεις της προηγούμενης κυβέρνησης, θέσαμε ως προτεραιότητα την απεμπλοκή έργων που είχαν κολλήσει είτε σε δικαστικές διαμάχες, είτε αντιμετώπιζαν γραφειοκρατικά ή αδειοδοτικά προβλήματα. Ήταν τα έργα που έδωσαν το πρώτο μήνυμα επανεκκίνησης και κινητικότητας στην αγορά».

Κλείνοντας, έδωσε συγκεκριμένα παραδείγματα υπογραμμίζοντας ότι «Άκτιο – Αμβρακία, Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, Βόρειο Τμήμα του Ε65, ήταν τα πρώτα σημάδια επαναφοράς των έργων υποδομών, μετά από μια δεκαετία υποεπένδυσης και μαρασμού για το σύνολο του χώρου».

 

Για την ανάπτυξη του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας μέσα από έργα που βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του μίλησε ο Weng Lin, Deputy CEO, Piraeus Port Authority S.A. τονίζοντας ότι το ενδιαφέρον που υπάρχει αυτή τη στιγμή από τα στελέχη του είναι να γίνει ένα πράσινο λιμάνι, με τον στόχο αυτό να τίθεται στο κέντρο της στρατηγικής. Κατά τον ίδιο, η επιχείρηση που διαχειρίζεται το λιμάνι είναι ανάμεσα στις πιο βιώσιμες τα τελευταία χρόνια, λαμβάνοντας πρόσφατα και πιστοποίηση κατά ISO.

Ο κ. Lin μίλησε, επίσης, για έργα που θα αλλάξουν την εικόνα του λιμένα το προσεχές διάστημα, όπως η κατασκευή των προβλητών 2-3, προϋπολογισμού 600 εκατ. ευρώ, αλλά και για την υλοποίηση του σχεδίου αναβάθμισης και παροχής καλύτερων υπηρεσιών όπως ο ανανεωμένος σταθμός επιβατών.

Ωστόσο, όπως πρόσθεσε, για αυτό χρειάζεται ένας συνδυασμός πολλών πραγμάτων που θα οδηγήσουν στην επιτυχία, όπως η τεχνογνωσία του ανθρώπινου δυναμικού.

Την ίδια στιγμή, ο Παναγιώτης Γαρδελίνος, General Manager Sustainable Engineering Solutions MYTILINEOS αναφέρθηκε και σε μια παράμετρο η οποία είναι σημαντική για την ανάπτυξη νέων υποδομών στην Ελλάδα, σε αυτή του σωστού εργατικού δυναμικού που θα τα σχεδιάσει και ολοκληρώσει, τονίζοντας ότι πρόκειται για ένα ζήτημα, το οποίο, αναμένεται να βελτιωθεί τα επόμενα χρόνια, με την σύνδεση των κατασκευαστικών εταιρειών με τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, μια κίνηση που θα οδηγήσει στη διαμόρφωση μιας νέας γενιάς καταρτισμένων στελεχών.

Tη συζήτηση συντόνισε ο δικηγόρος Πέτρος Σφηκάκης, Managing Partner, Sfikakis & Associates.

Στην ιστοσελίδα του Φόρουμ (www.delphiforum.gr) μπορείτε να δείτε τις ενότητες και όλες τις θεματικές συζητήσεις που θα πραγματοποιηθούν στο 4ήμερο Φόρουμ Απριλίου, καθώς και τις 750 και πλέον διακεκριμένες προσωπικότητες – επιβεβαιωμένους ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.