Skip to main content

Κατασκευή σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στην Αίγυπτο

Κατασκευή τρίτου σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο λιμένα Ανατολικού Πόρτ Σάιδ στην Αίγυπτο, σύμφωνα με το γραφείο ΟΕΥ
Ο υπουργός Μεταφορών της Αιγύπτου, κ. Mohamed Lotfi Mansour, δήλωσε ότι ετοιμάζονται, από τον Οργανισμό Λιμένων Πόρτ Σάιδ (Port Said Port Authority, PSPA), τα τεύχη του διαγωνισμού για την κατασκευή τρίτου σταθμού εμπορευματοκιβωτίων -στη βάση συμφωνίας BOT (Βuild – Own – Transfer)-  στο λιμένα Ανατολικού Πόρτ Σάιδ και προανήγγειλε ότι, μέχρι το τέλος τ.ε., θα προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός.

Ο Οργανισμός Λιμένων Πόρτ Σάιδ είναι αρμόδιος για τους λιμένες Πορτ Σάιδ, Ανατολικού Πορτ Σάιδ και Al Arish, ο μόνος, στη Χερσόνησο του Σινά, που ευρίσκεται στις μεσογειακές ακτές. 

Το έργο εντάσσεται στο στρατηγικό σχέδιο της αιγυπτιακής κυβέρνησης, για την ανάπτυξη του λιμένα του ανατολικού Port Said -ο οποίος ευρίσκεται στην ανατολική πλευρά της εισόδου της Διώρυγας του Σουέζ- συνολικού κόστους $ 1,2 δις, περίπου.

Με ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα τη γεωγραφική θέση του, ο λιμένας σκοπείται να καταστεί, κατά την επόμενη τριετία, ένας από τους 15 μεγαλύτερους λιμένες διαμετακόμισης εμπορευμάτων, παγκοσμίως.

Το master plan του σχεδίου, το οποίο, εκτός από την επέκταση και αναβάθμιση του λιμένα, συμπεριλαμβάνει την ανάπτυξη βιομηχανικού συγκροτήματος με καθορισμένα δίκτυα διασυνδεδεμένων επιχειρήσεων (clusters), καθώς και πρόνοιες αστικής και τουριστικής ανάπτυξης, είχε εκπονήσει ο ολλανδικός όμιλος Dutch Consultancy and Engineering Group, DHV, με εταίρους την ολλανδική εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών ECORYS και την αιγυπτιακή Nile Consultants.
Στη μελέτη σχεδιάζεται η επέκταση του λιμένα από 35 σε 57 τετρ. χλμ. και σύμφωνα με μελέτες marketing της ιαπωνικής υπηρεσίας Διεθνούς Συνεργασίας JICA και γερμανών εμπειρογνωμόνων, η δυναμικότητα  εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να ανέλθει, μέχρι το 2015, σε 11 εκατ. μονάδες Teu (twenty foot equivalent unit).

Σύμφωνα με εκτίμηση της πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αίγυπτο, η περιορισμένη δυναμικότητα διέλευσης της Διώρυγας του Παναμά και η βελτίωση της διαχείρισης των διελεύσεων της Διώρυγας του Σουέζ θα συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση του διεθνούς εμπορίου και, κυρίως,  στη διακίνηση εμπορευμάτων που προέρχονται από την Κίνα και την Ινδία με προορισμό την Ευρώπη και τις ανατολικές ακτές των Η.Π.Α..
Η εταιρεία Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Διώρυγας του Σουέζ (Suez Canal Container Terminal, SCCT) είναι ιδιοκτήτης του, ήδη, υπάρχοντος πρώτου σταθμού. Η εν λόγω αιγυπτιακή εταιρεία υπέγραψε, προ διετίας, συμφωνία συνεργασίας με την κινεζική COSCO Pacific, για την επέκταση του σταθμού. Κατά τη συμφωνία, η COSCO Pacific συμμετέχει με 20% στο σταθμό –ο οποίος κατεξοχήν εξυπηρετεί τις ανάγκες της Διώρυγας. Στο εταιρικό σχήμα συμμετέχουν, πλέον, η ολλανδική APM Terminals με 55%, η SCCT με 5%, ο Οργανισμός Διώρυγας του Σουέζ (Suez Canal Authority) με 10%, η κρατική Εθνική Τράπεζα της Αιγύπτου (National Bank of Egypt) με 5% και ιδιώτες αιγύπτιοι επενδυτές με  10%, ενώ αποχώρησε η δανική τράπεζα IFU-Danish Development Bank.  

Ο δεύτερος σταθμός, που είναι υπό κατασκευή από κινεζική εταιρεία και είναι συνολικού κόστους $ 219 εκατ., περίπου, αναμένεται να παραδοθεί εντός του επόμενου έτους. 

Tα έργα κατασκευής των υποδομών του λιμένα, ύψους 190 εκατ. ΑΛ (τρέχουσα ισοτιμία $ 1 = 5,5 ΑΛ), είναι εν εξελίξει και αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός δωδεκαμήνου.

Ο λιμένας του ανατολικού Πορτ Σάιδ, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, της αιγυπτιακής βάσης ναυτιλιακών δεδομένων, το 2007, κατετάχθη πρώτος στη χώρα, ως προς τον αριθμό διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων και αφιχθέντων πλοίων (δεύτερος ο λιμένας Αλεξανδρείας) και κατά την κατάταξη του περιοδικού Cargo Systems -με κριτήριο των αριθμό των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων- ξεπερνά, ήδη, λιμένες όπως της Κωνσταντινούπολης, του Σίδνευ και του Μαιάμι.
 
Παρασκευή Τασάκου 
Σύμβουλος ΟΕΥ Α΄Αίγυπτος