Skip to main content

Κατοχύρωση των «προϊόντων-σημαία» της Κεντρικής Μακεδονίας

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αναλαμβάνει να ταυτοποιήσει και να κατοχυρώσει διεθνώς με στόχο τις παγκόσμιες αγορές τα ποιοτικά προϊόντα.

Ευρεία σύσκεψη για την ταυτοποίηση και ανάδειξη των ποιοτικών αγροτικών προϊόντων της Κεντρικής Μακεδονίας έγινε στην Περιφέρεια σήμερα, με επικεφαλής τον πρόεδρο της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Κώστα Κιλτίδη.

Στη σύσκεψη, όπου συμμετείχαν οι αρμόδιοι αντιπεριφερειάρχες και εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων της Κεντρικής Μακεδονίας, αποφασίστηκε ότι τρία έως πέντε προϊόντα από καθέναν από τους επτά νομούς της περιοχής θα αναδειχτούν ως «προϊόντα – σημαία» και θα προωθηθούν με στόχο να κατακτήσουν τις διεθνείς αγορές.

Πρόκειται για προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ), Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) ή Εγγυημένα Παραδοσιακά Ιδιότυπα Προϊόντα (ΕΠΙΠ).

Οι επτά αντιπεριφέρειες σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια θα συντάξουν τις σχετικές προτάσεις ώστε να κατατεθούν στην Αγροδιατροφική Σύμπραξη σε συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί στις 22 Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο της Detrop Boutique, που θα γίνει εκείνες τις μέρες (ως τις 24) στη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με τον κ. Κιλτίδη ακολούθως θα συνταχθούν μελετητικοί φάκελοι, ώστε να αναδειχθούν τα προϊόντα που θα επιλεγούν (συνολικά 21 – 35).

Ο γεωργοδιατροφικός τομέας, όπως τόνισε ο κ. Κιλτίδης, έχει ιδιαίτερα προϊόντα, με τη δική τους μοναδική ταυτότητα, τα οποία σήμερα δεν αναδεικνύονται ή αναδεικνύονται με το σταγονόμετρο. Την ίδια ώρα σε όλο τον κόσμο αυτά τα προϊόντα κατακτούν τις αγορές. Η σημασία της ανάδειξης και κατοχύρωσής τους είναι τεράστια για τον πρωτογενή τομέα και την οικονομία. Ο πρόεδρος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης μάλιστα έκανε λόγο και για «αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα», που εμποδίζουν τη σύνταξη φακέλων για την κατοχύρωση αυτού του εξαιρετικά σημαντικού παραγωγικού και διατροφικού πλούτου της Κεντρικής Μακεδονίας.

Για παράδειγμα ο κ. Κιλτίδης έφερε τον τοματοπολτό από την Κεντρική Μακεδονία, προϊόν που ήταν πρώτο παγκοσμίως, όπως είπε, και η κατοχύρωσή του χάθηκε, ενώ την ίδια ώρα υπάρχουν πλέον απειροελάχιστα στρέμματα καλλιεργούμενης βιομηχανικής τομάτας. Το ίδιο έγινε και με το μπούκοβο από την Αριδαία. Ο κ. Κιλτίδης επισήμανε ότι πρέπει να προλάβουμε ανάλογες εξελίξεις σε σπουδαία προϊόντα, τα οποία πρέπει να ταυτοποιηθούν και να αναδειχθούν, όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα από αγελαδινό γάλα από το Κιλκίς, το μέλι της Χαλκιδικής, το τσάι Χολομώντα και το τσάι Ολύμπου.

Ο πρόεδρος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης τόνισε τη σημασία της σύνδεσης των τριών παραμέτρων του γεωργοδιατροφικού τομέα, δηλαδή την παραγωγή, τη μεταποίηση και την προβολή και προώθηση των προϊόντων, με τον πολιτισμό, τη γαστρονομία και τον τουρισμό.

Όπως είπε, «όταν συνδεθούν όλα αυτά ο πολλαπλασιαστής, η υπεραξία θα φτάσει σε ασύλληπτες διαστάσεις και μπορεί να ξεπεράσει το 50% και πλέον του ΑΕΠ στην Ελλάδα. Ο πρωτογενής τομέας έχει το 3,8% του ΑΕΠ και ο γεωργοδιατροφικός έχει άνω του 35% του ΑΕΠ, όπως μπορεί να γιγαντωθεί εφόσον υπάρξει αυτή η σύνδεση».

Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Αγροτικής Οικονομίας, Σωτήρη Μπάτο, προσπάθειες για να αναδειχτούν τα ποιοτικά προϊόντα της Κεντρικής Μακεδονίας και να γίνουν γνωστά σε όλο τον κόσμο γίνονται εδώ και χρόνια, όμως ήρθε η ώρα να γίνει κάτι πιο συντεταγμένο, προκειμένου να δοθεί υπεραξία στα τοπικά προϊόντα και σε όλη την αλυσίδα του πρωτογενούς τομέα.