Skip to main content

Kemosabe: Ο πιστός φίλος της… οπτικής επικοινωνίας από τη Θεσσαλονίκη

Το βραβευμένο στούντιο οπτικής επικοινωνίας του Ιωάννη Εργελετζή με το ινδιάνικο όνομα αφήνει το αποτύπωμά του σε πρότζεκτ σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Το ινδιάνικο όνομά του, Kemosabe, σημαίνει «πιστός φίλος». Άλλωστε, με αυτήν ακριβώς τη φιλοσοφία, να μετατρέπεται δηλαδή σε πιστό φίλο για τον κάθε πελάτη και να μοιράζεται το όραμά του, δημιουργήθηκε πριν από μια πενταετία στη Θεσσαλονίκη το βραβευμένο στούντιο οπτικής επικοινωνίας του Ιωάννη Εργελετζή, το οποίο έχει αφήσει το αποτύπωμά του σε μια σειρά από δημιουργικά πρότζεκτ σε Ελλάδα και εξωτερικό και συγκεκριμένα σε ΗΠΑ, Καναδά, αραβικές χώρες, Σκανδιναβία, Αγγλία, Νέα Ζηλανδία και Ολλανδία.

Από branding και σχεδιασμό ταυτότητας και συσκευασίας μέχρι illustration, art direction και web design, το Kemosabe έχει ως στόχο να δημιουργεί τάσεις τόσο στο εμπορικό όσο και στο καλλιτεχνικό κομμάτι. Μάλιστα, η προεργασία που κάνει είναι έντονα βιωματική, ώστε, ειδικά στην περίπτωση προϊόντων να έχει και εμπειρικό υπόβαθρο. Δεν ήταν λίγες οι φορές που ο Ιωάννης Εργελετζής περιηγήθηκε σε σούπερ μάρκετ ξένων χωρών, όπου ο πελάτης ήθελε να κατευθύνει το προϊόν του, ώστε να αντιληφθεί τη φιλοσοφία τους. «Κάθε πρότζεκτ μας κρύβει από πίσω του πολλή προεργασία και έχει ένα story που το συνοδεύει. Αν θες να σχεδιάσεις ένα τρόφιμο για παράδειγμα που θα απευθυνθεί στη Σουηδία, πρέπει να ζήσεις την αγορά των Σουηδών, να δοκιμάσεις τα φαγητά που τρώνε και να μπορέσεις να νιώσεις και στη συνέχεια να αποτυπώσεις το feeling που παίρνεις» λέει ο ίδιος.  Άλλωστε, ακόμα και τώρα ο Ιωάννης Εργελετζής είναι πάντα με ένα μπλοκάκι και ένα μολύβι στο χέρι και παρατηρεί όπου κι αν βρεθεί τους ανθρώπους, αντλώντας έμπνευση για τις δουλειές του και οπτικοποιώντας τις εμπειρίες του.



Ένα κομμάτι της δουλειάς του μάλιστα που αγαπά πολύ είναι η δυνατότητα που έχει να προωθήσει την ελληνική παραγωγή. Θέλει δε να εκπαιδεύει όσο μπορεί τους παραγωγούς και στο κομμάτι της τυποποίησης, αλλά και στο πώς βλέπουν οι ίδιοι το προϊόν τους.

Μεταξύ σημαντικών πρότζεκτ που έχει αναλάβει το Kemosabe στο εξωτερικό είναι το lay out του περιοδικού Societé στη Νέα Ζηλανδία, αλλά και η πρόσφατη εικονογράφηση της συσκευασίας ενός argan oil από το Μαρόκο για μεγάλη αμερικανική εταιρεία. Από τις πιο αγαπημένες επίσης δουλειές είναι οι εικονογραφημένες εκδόσεις To name but a few, ένας οδηγός για τις ονομαστικές γιορτές του χριστιανικού εορτολογίου, που ενσωματώνει την ιστορία του κάθε αγίου μέσα από έντονα χρώματα, μίνιμαλ γραμμές, αλλά και μέσα από το πάντρεμα έμμετρου λόγου και πρόζας. Πρόκειται για μια ιδέα που έχει επίσης πάρει μορφή σε παιχνίδια και καρτποστάλ.




Από την πολιτική γελοιογραφία στο Kemosabe

Ο Ιωάννης Εργελετζής στην ηλικία των πέντε ετών δήλωσε στη μητέρα του ότι ήθελε να γίνει ζωγράφος. Στην Α’ δημοτικού μάλιστα είχε σχεδιάσει ένα σχετικό με την Μάγια Μέλισσα παραμύθι και είχε πάρει ως βραβείο μια εγκυκλοπαίδεια. Τα τυπογραφικά στοιχεία ήταν το καλύτερό του και του άρεσε να επεξεργάζεται την εφημερίδα που ο πατέρας του έφερνε στο σπίτι καθημερινά. Στα 15 του χρόνια μάλιστα άρχισε να σχεδιάζει πολιτικές γελοιογραφίες για μια τοπική εφημερίδα της Δράμας, όπου μεγάλωσε, ενώ λίγο πριν τελειώσει το σχολείο είχε δημιουργήσει στο… θρανίο του τον χαρακτήρα  του Περικλή του Μεγαλοπρεπούς, ενός καθημερινού ήρωα που περνούσε κοινωνικά μηνύματα και στη συνέχεια έγινε ο πρωταγωνιστής ενός βιβλίου που θα χάριζε στον Ιωάννη Εργελετζή υποτροφία στο DC Comics στη Νέα Υόρκη. Κάνοντας σπουδές εμπορίας και διαφήμισης και στη συνέχεια και γραφιστικής θέλησε να συνδυάσει την εικονογράφηση με τα τυπογραφικά στοιχεία. Αφού πέρασε από εταιρείες διαφήμισης και οπτικής επικοινωνίας άρχισε να αναλαμβάνει δικές του δουλειές και να εξερευνά τον μαγικό κόσμο των εικόνων. Κάποια στιγμή, όταν, όπως λέει, από το «εγώ» αποφάσισε να περάσει στο «εμείς», δημιούργησε, έχοντας στο πλευρό του τη συνεργάτιδά του Λία Μιχαηλίδου, το στούντιο Kemosabe, αντλώντας για το όνομά του έμπνευση από την αμερικανική σειρά The Lone Ranger.

«Η φιλοσοφία μας είναι το ότι μοιραζόμαστε το όραμα των πελατών, το κάνουμε δικό μας, ώστε να πετύχουμε αυτό που ονειρεύονται» λέει στη Voria.gr ο Ιωάννης Εργελετζής, που έχει βραβευτεί πολλές φορές και θεωρεί τα βραβεία και ως μια επιβράβευση για τα ίδια τα προϊόντα, που τα βοηθά στην πορεία τους στην αγορά.

«Πιστεύω στην πρωτοτυπία και θεωρώ πως η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες για πρωτότυπα πράγματα. Θέλω να δημιουργώ τάσεις και σε όλη αυτή τη διαδικασία χρησιμοποιώ το χρώμα, που αποτυπώνει το συναίσθημα που κρύβεται μέσα μας. Δεν μπορεί στη ζωή μας να είναι όλα άσπρο μαύρο» λέει. Συχνά σε όσα σχεδιάζει, πέρα από το έντονο χρώμα, προσθέτει ως μοτίβο και το «μάτι», που δηλώνει τη δική του οπτική και αντίληψη για τα πράγματα.