Skip to main content

Kenotom: Από τη Θεσσαλονίκη στο… μυαλό των «έξυπνων» αυτοκινήτων

Η Kenotom, που δημιουργήθηκε από πέντε ηλεκτρολόγους μηχανικούς, βάζει τη σφραγίδα της στον ηλεκτρονικό «εγκέφαλο» αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο.

Με τις εφαρμογές της γίνεται καταλύτης για την ασφάλεια των αυτοκινήτων και συμβάλλει στην οικολογικότερη συμπεριφορά τους στον δρόμο, αλλά και στη μεγαλύτερη οδηγική άνεση. Άλλωστε, ο ρόλος της εστιάζεται στις λεγόμενες «mission critical» ενός αυτοκινήτου, δηλαδή στις λειτουργίες του που είναι απαραίτητες ώστε ο οδηγός να είναι ασφαλής πίσω από το τιμόνι. Από τον έλεγχο των αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων μέχρι το πώς θα φρενάρει ένα αυτοκίνητο, η θεσσαλονικιώτικη Kenotom βάζει με το λογισμικό που αναπτύσσει για ενσωματωμένα συστήματα και αυτοματισμούς τη σφραγίδα της στον ηλεκτρονικό «εγκέφαλο» αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο. Η δράση της άλλωστε επικεντρώνεται στα συστήματα διεύθυνσης και μετάδοσης κίνησης, άρα ουσιαστικά στον πυρήνα της λειτουργίας ενός αυτοκινήτου.

Πίσω από το όνομα Kenotom, που συνδυάζει την καινοτομία και το νέο σε μία λέξη, βρίσκονται πέντε ηλεκτρολόγοι μηχανικοί, που κρατούν ψηλά την ελληνική σημαία στην διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία και παρόλο που «φλέρταραν» για λίγο με το εξωτερικό, επέστρεψαν στην Ελλάδα για να δημιουργήσουν στη χώρα τους, αλλά και μια ομάδα νέων, ικανών επιστημόνων, που αξιοποίησαν την ευκαιρία να αποδείξουν το ταλέντο τους. Μάλιστα, στα έξι χρόνια λειτουργίας της επιχείρησης όλοι μαζί έχουν καταφέρει να φτάσουν με τις εφαρμογές τους στις παραγωγικές γραμμές των μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών του κόσμου, μέσω των βασικών τους πελατών, που είναι προμηθευτές του κλάδου.

Η Kenotom συμμετέχει σε δοκιμές των μοντέλων όπου έχουν παρουσία οι εφαρμογές της, σε μεγάλες πίστες στην Σκανδιναβία και στην Ισπανία, μια ασύγκριτη εμπειρία, όπως λένε στη Voria.gr οι άνθρωποί της, οι οποίοι δηλώνουν υπερήφανοι που έχουν συμβάλλει στη βελτιστοποίηση του συστήματος διεύθυνσης πασίγνωστων μοντέλων. Αυτή την περίοδο μάλιστα δουλεύουν σε project για αυτοκίνητα που δεν θα κυκλοφορήσουν στον δρόμο πριν από το 2028. 

Σήμερα, η Kenotom, που ξεκίνησε ουσιαστικά από το μηδέν, χωρίς δάνεια και επενδυτές, μόνο με το μεράκι και το όραμα πέντε ανθρώπων, απασχολεί 75 άτομα, ενώ οι ανάγκες της αυξάνονται συνεχώς. Άλλωστε, μετά τη σημαντική παρουσία της στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης η εταιρεία θέλει να είναι έτοιμη ώστε να παίξει ρόλο στην επόμενη μέρα της αυτοκινητοβιομηχανίας που είναι η αυτόνομη οδήγηση και τα connected cars, αυτοκίνητα που δικτυώνονται και «συνομιλούν» μεταξύ τους, αλλά και με δομές της Πολιτείας. Ήδη, η Kenotom έχει ασχοληθεί με κάποια μικρά πρότζεκτ στα δύο αυτά πεδία και φιλοδοξεί να βρεθεί στην αιχμή των νέων εξελίξεων του κλάδου τα επόμενα χρόνια.

Παράλληλα πάντως αναπτύσσει δράσεις τόσο στην αεροπλοΐα όσο και στην βιομηχανία, ενώ  οι υπηρεσίες της μπορούν να βρουν εφαρμογή και σε άλλους τομείς, όπως είναι η αεροδιαστημική, τα consumer electronics και ο ιατρικός εξοπλισμός.  

Μεταξύ των υπηρεσιών της περιλαμβάνονται η ανάλυση, ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη λογισμικού ενσωματωμένων συστημάτων, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση λύσεων αυτοματισμού και αυτομάτου ελέγχου με ενσωματωμένα συστήματα ή βιομηχανικούς υπολογιστές, οι συμβουλευτικές υπηρεσίες, η σχεδίαση και ανάπτυξη Real-Time συστημάτων για testing και control, που βασίζονται σε εργαλεία ελεύθερου λογισμικού και η διαχείριση έργων.

Η Γερμανία, η ένωση των 5 και η επιλογή της Θεσσαλονίκης

Η Kenotom δημιουργήθηκε το Νοέμβριο του 2014 από τους Κωνσταντίνο Λάμαρη, Τηλέμαχο Ματιάκη, Βασίλη Βασιλικό, Παναγιώτη Ζαπάρτα και Φώτης Παντελιάδης (στη φωτογραφία από πάνω αριστερά), πέντε ηλεκτρολόγους μηχανικούς που η τύχη τούς έφερε να εργάζονται το 2012 σε μια γερμανική εταιρεία-προμηθευτή στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Βλέποντας τις προοπτικές του χώρου και έχοντας συγκεντρώσει την απαραίτητη εμπειρία, αποφάσισαν να κάνουν το μεγάλο βήμα και να επιστρέψουν στην Ελλάδα, μέσα στην κρίση, για να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση. Επέλεξαν μάλιστα τη Θεσσαλονίκη τόσο γιατί οι δεσμοί τους με την πόλη ήταν στενοί –οι τέσσερις από τους πέντε είχαν φοιτήσει στο ΑΠΘ και ο πέμπτος, που είχε φοιτήσει στο Πολυτεχνείο της Κρήτης, ήταν από τη Θεσσαλονίκη- όσο και γιατί έκριναν πως το επιστημονικό της δυναμικό ήταν πολύ υψηλού επιπέδου. Η σταδιακή επιστροφή ξεκίνησε στις αρχές του 2014 και το σχέδιο μπήκε σε εφαρμογή αρχικά από τον Φώτη Παντελιάδη και τον Τηλέμαχο Ματιάκη.

Κάπως έτσι προέκυψε η Kenotom ως επιχείρηση ανάπτυξης εφαρμογών για ενσωματωμένα συστήματα και αυτοματισμούς. Η «προϋπηρεσία» των πέντε συνεργατών στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας έγινε και η πυξίδα για τη δραστηριότητα της, που αναπτύσσεται κυρίως στο κομμάτι του αυτοκινήτου, χωρίς όμως αυτό να αποκλείει και άλλους τομείς. Μάλιστα, πριν από μερικά χρόνια η εταιρεία έτρεξε πρότζεκτ με εφαρμογή στην πολιτική αεροπορία, ενώ ασχολήθηκε και με την ανάπτυξη πλατφόρμας για έξυπνη ψύξη και θέρμανση.

«Οι πελάτες μας βρίσκονται σε Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Νότια Κορέα και μέσω αυτών οι εφαρμογές μας ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο, σχεδόν σε όλες τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Όταν ξεκινούσαμε οι πέντε μας πριν από έξι χρόνια δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι θα φτάναμε σήμερα να έχουμε μια ομάδα 75 ανθρώπων και ότι θα πετυχαίναμε τόσο μεγάλη εξωστρέφεια» λέει στη Voria.gr ο Φώτης Παντελιάδης. Ο ίδιος εξηγεί ότι είναι πολύ σημαντικό το ότι βλέπουν τη δουλειά τους να έχει εφαρμογή και να συμβάλλει στην ασφάλεια των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν γύρω μας. Παράλληλα, θεωρεί ως μία από τις μεγαλύτερες επιβραβεύσεις τους το ότι μπόρεσαν να δώσουν τη δυνατότητα σε νέους επιστήμονες να μείνουν στην Ελλάδα, κάνοντας αυτό που αγαπούν ή ακόμα και να επιστρέψουν στη χώρα από το εξωτερικό.