Skip to main content

Κι όμως στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν ΔΕΚΟ που χρειάζονται προσωπικό

Πώς η λειτουργία τριών παραγωγικών ΔΕΚΟ της Θεσσαλονίκης υπονομεύεται από τις σημαντικές ελλείψεις προσωπικού - Αναμένονται προσλήψεις το 2017.

Από το 2009 που ξεκίνησε επί της ουσίας η μεγάλη περιπέτεια των Μνημονίων για τη χώρα –μια περιπέτεια που από τότε κορυφώνεται διαρκώς- οι προσλήψεις σταμάτησαν στον δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Αν έγιναν ορισμένες ήταν λίγες και πέρασαν απαρατήρητες. Είτε επειδή πράγματι από το 2010 υπάρχει στενή επιτήρηση, είτε λόγω ταμειακής αδυναμίας το ελληνικό κράτος δεν προσλαμβάνει εργαζομένους, πέραν ίσως των τομέων της υγείας, της παιδείας, της πρόνοιας και της τοπικής αυτοδιοίκησης, όπου ο κοινωνικός αντίκτυπος από την υποστελέχωση των δομών (νοσοκομεία, κέντρα υγείας, σχολεία, παιδικοί σταθμοί, υπηρεσίες καθαριότητας κ.λπ.) είναι μεγάλος και οι πολιτικές εντυπώσεις σαρωτικές. Αρκεί να σκεφτούμε τους έντονους τίτλους για τα τόσα χιλιάδες κενά στα σχολεία και για τα νοσοκομεία που δεν έχουν γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό για τις εφημερίες ή για τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας για να νιώσουμε τα ρίγη που αισθάνονται τα πολιτικά πρόσωπα που διαχειρίζονται τους συγκεκριμένους τομείς.

Στη Θεσσαλονίκη η τακτική αυτή σε συνδυασμό με τις πολλές συνταξιοδοτήσεις από την ηλικία των 50 ετών, έχει πλήξει κυρίως τις παραγωγικές ΔΕΚΟ και συγκεκριμένα το λιμάνι, την ΕΥΑΘ και τη ΔΕΘ – Helexpo. Πρόκειται για τρεις οικονομικές μονάδες, με οριοθετημένο αντικείμενο, το οποίο δεν μειώθηκε στα επτά χρόνια της κρίσης, και συγκεκριμένο κάθε φορά αριθμό εργαζομένων, για την παραγωγή αυτού του έργου. Ακόμη και αν δεχθούμε ως υπόθεση ότι στα χρόνια της ευμάρειας ο αριθμός των εργαζομένων στις συγκεκριμένες δημοσίου συμφέροντος επιχειρήσεις ήταν υπεράριθμος, οι αποχωρήσεις έχουν οδηγήσει στο άλλο άκρο. Με δεδομένη, μάλιστα, την έλλειψη κουλτούρας κινητικότητας, δηλαδή μετατάξεων και μεταθέσεων, στο ελληνικό δημόσιο τα κενά παραμένουν ακάλυπτα. Με αυτά τα δεδομένα είναι βέβαιον ότι υπάρχει υποβάθμιση του έργου που παράγουν οι συγκεκριμένοι φορείς και οργανισμοί, ενώ παρατηρούνται και προβλήματα λειτουργίας. Πολύ συχνά οι διοικήσεις καταφεύγουν στη λύση των «εργολάβων» για την κάλυψη όχι απλώς διαρκών και παγίων αναγκών, αλλά και κάποιου εξειδικευμένου έργου. Το οποίο υπό κανονικές συνθήκες θερμοκρασίας και πιέσεως θα ήταν δική τους πνευματική ιδιοκτησία, αλλά καταλήγει να αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα τρίτων. Έτσι στην ΟΛΘ ΑΕ αναζητούν για οκτάμηνες συμβάσεις τεχνίτες 35 ειδικοτήτων που χρειάζονται όλο το χρόνο, αλλά βρίσκουν μόνο 21 ενδιαφερόμενους, αφού ο εξειδικευμένος δεν θα παρατήσει μια δουλειά στον ιδιωτικό τομέα –έστω με χειρότερες συνθήκες και μικρότερο μισθό- για κάτι καλύτερο, διαρκείας όμως οκτώ μόνο μηνών. Ή στην ΕΥΑΘ η λειτουργία του διυλιστηρίου νερού παραμένει στην ευθύνη εργολάβων, παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες της εταιρίας.

Όπως φαίνεται το 2017 είναι πιθανόν κάποια από αυτά τα λειτουργικά κενά στις ΔΕΚΟ της Θεσσαλονίκης να καλυφθούν, μέσω προσλήψεων που έχουν δρομολογηθεί. Αν και κανείς δε γνωρίζει πότε ακριβώς θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες, οι συγκεκριμένες προσλήψεις αφενός θα ενδυναμώσουν τις τρεις ΔΕΚΟ, αφετέρου θα αποτελέσουν επαγγελματική διέξοδο για μερικές εκατοντάδες ανθρώπων, οι οποίοι είτε δεν έχουν εργασία, είτε θέλουν να βελτιώσουν τις συνθήκες άσκησης του επαγγέλματός τους.  

Για την ΟΛΘ ΑΕ το Δεκέμβριο του 2015 ο υπουργός ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας έχει εγκρίνει 75 προσλήψεις, εκ των οποίων οι 60 αφορούν τεχνικές ειδικότητες. Η επίσημη δικαιολογία είναι η δημιουργία στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ξεχωριστής υπηρεσίας που θα ελέγχει τα εγχώρια προς εξαγωγή κοντέινερς και άλλα φορτία, όπως προβλέπει ρητά κοινοτική οδηγία. Η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ έχει αποστείλει από τον Απρίλιο του 2016 στο ΑΣΕΠ τη λίστα με τα προσόντα που απαιτούνται να έχουν οι υποψήφιοι και αναμένει την προκήρυξη, που ίσως εκδοθεί μέχρι τα τέλη του χρόνου. Σύμφωνα με πληροφορίες το ΑΣΕΠ συγκεντρώνει ανάλογα αιτήματα και από άλλα δημόσια λιμάνια της χώρας, ώστε να ομαδοποιήσει ανά ειδικότητα την προκήρυξη.

Για την ΕΥΑΘ ο σχεδιασμός προβλέπει 150 προσλήψεις –κατά βάσιν για τεχνικές ειδικότητες- οι οποίες έχουν υπογραφεί από το αρμόδιο υπουργείο Εσωτερικών. Εντός της τρέχουσας εβδομάδος η ΕΥΑΘ θα αποστείλει τον κατάλογο με τα προσόντα που απαιτούνται και ελπίζει η προκήρυξη να κυκλοφορήσει το αργότερο στις αρχές του επόμενου χρόνου.

Με τη ΔΕΘ – Helexpo τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η υφυπουργός Μακεδονίας Θράκης Μαρία Κόλλια – Τσαρουχά βοήθησε να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέπει στην εταιρία, αν και ανήκει κατά 100% τον δημόσιο τομέα, να ασχοληθεί η ίδια με την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της. Κυρίως με την επιλογή προσώπων για ορισμένες νευραλγικές θέσεις, όπως για παράδειγμα οι οικονομικές της υπηρεσίες ή το εμπορικό τμήμα. Η επίσημη δικαιολογία είναι ότι η ΔΕΘ – Helexpo κινείται σε έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον κι επομένως χρειάζεται ταχύτητα και ευελιξία για να ανταποκριθεί. Επομένως αναμένονται νέες αφίξεις εργαζομένων και στα γραφεία της Έκθεσης. Ίσως λιγότερες σε αριθμό, αλλά σίγουρα κρίσιμες και αποφασιστικές για το μάνατζμεντ της εταιρίας.