Skip to main content

Γιατί επικρατεί κυκλοφοριακό κομφούζιο καθημερινά στη Θεσσαλονίκη – Τι λέει η Τροχαία

Κεντρικοί δρόμοι ασφυκτιούν από ΙΧ καθιστώντας μαρτύριο τη μετακίνηση στις ώρες αιχμής - Τι λένε οδηγοί του ΟΑΣΘ, Τροχαία και Δημοτική Αστυνομία

Σε Γολγοθά έχει εξελιχθεί το τελευταίο διάστημα η καθημερινή μετακίνηση των Θεσσαλονικέων με τα αυτοκίνητά τους. 

Από τις αρχές Σεπτεμβρίου όπου οι ρυθμοί ανέβηκαν, μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, στους περισσότερους δρόμους της πόλης, παρατηρείται έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση και όχι μόνο τις ώρες αιχμής - τις δε δύο τελευταίες μέρες με την κακοκαιρία οι συνθήκες στους δρόμους ήταν απλώς τραγικές.

Κεντρικές αρτηρίες όπως η Δελφών, η Λ. Στρατού, η Β. Όλγας, η Παπάφη, η Τσιμισκή, η Εγνατία, η Λ. Καραμανλή η Λ. Νίκης, η Αγ. Δημητρίου, η Λαμπράκη, η Παπαναστασίου, η Πολυτεχνείου, ασφυκτιούν από αυτοκίνητα, με το φαινόμενο να είναι εντονότερο τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες, κατά την προσέλευση δηλαδή και επιστροφή του κόσμου από την εργασία. 

Οι λόγοι της αυξημένης κυκλοφορίας

Σημαντικός παράγοντας για την αύξηση της κυκλοφορίας είναι ότι μεγάλη μερίδα των πολιτών έπαψε να χρησιμοποιεί τα λεωφορεία, ακόμη και τα ταξί, υπό τον φόβο του κορωνοϊού και έτσι ακόμη και για μικρές μετακινήσεις, που άλλοτε θα έκανε με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τώρα τις κάνει με το όχημά του. 

Δεύτερος και εξίσου επιβαρυντικός παράγοντας για την κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι οι φορτοεκφορτώσεις οι οποίες γίνονται κατά κύριο λόγο τις ώρες αιχμής, με τα φορτηγά και τα βαν να σταθμεύουν δίπλα από τα παράνομα σε πολλές περιπτώσεις σταθμευμένα οχήματα, κλείνοντας ουσιαστικά ένα ρεύμα κυκλοφορίας, όπως συμβαίνει καθημερινά σε Δελφών, Λ. Στρατού, Κωνσταντινουπόλεως, Μακεδονίας, Αγ. Δημητρίου κ.ά.

Δεν είναι λίγες οι φορές μάλιστα που οι οδηγοί των βαρέων οχημάτων καταλαμβάνουν ακόμη και τις λεωφορειολωρίδες καθώς οι προβλεπόμενοι χώροι για τη φορτοεκφόρτωση είναι παράνομα πιασμένοι από ΙΧ ή δίκυκλα. 

Τρίτος επιβαρυντικός λόγος είναι η ανεξέλεγκτη στάση και στάθμευση. Το κλασικό "το αφήνω για πέντε λεπτά" όπου ο οδηγός διπλοπαρκάρει για να παραγγείλει έναν καφέ, να αφήσει τα ψώνια ή για οποιονδήποτε λόγο, και φυσικά η καταστρατήγηση των λεωφορειολωρίδων με οδηγούς που απλά επιλέγουν να παρκάρουν σε αυτές επιβαρύνει τις κυκλοφοριακές συνθήκες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Λ. Στρατού όπου μετά την απομάκρυνση των διαχωριστικών πασαλακίων έχουν καταργηθεί οι λεωφορειολωρίδες και στα δύο ρεύματα και έχουν μετατραπεί σε χώρους πάρκινγκ. Αυτοκίνητα διπλοσταθμεύουν «για πέντε λεπτά», ενώ ταυτόχρονα γίνονται και οι φορτοεκφορτώσεις, με αποτέλεσμα ο δρόμος μόνο κατ’ ευφημισμό να λέγεται πια λεωφόρος.

Αγανακτισμένοι οι οδηγοί των λεωφορείων του ΟΑΣΘ

Οι άνθρωποι που βιώνουν στο πετσί τους τα κυκλοφοριακά προβλήματα της Θεσσαλονίκης, ίσως περισσότερο από τον καθένα, είναι οι οδηγοί του ΟΑΣΘ. Εκπρόσωπός τους επισημαίνει στη Voria.gr ότι αυτή η κατάσταση δυσκολεύει απίστευτα την κίνηση των οχημάτων του στόλου και καθυστερεί σημαντικά τους επιβάτες, οι οποίοι πολλές φορές βρίσκονται καθηλωμένοι στο ίδιο σημείο, με αποτέλεσμα να εκνευρίζονται και να διαμαρτύρονται.

Οδηγοί αναφέρουν ότι το πρόβλημα με λεωφορειολωρίδες υπάρχει εδώ και χρόνια καθώς ποτέ δεν μπορούσαν να αστυνομευτούν σωστά, ώστε να μην τις χρησιμοποιούν τα ΙΧ είτε για να κινούνται είτε για να παρκάρουν σε αυτές.

Χαρακτηρίζουν «μεγάλο λάθος» της δημοτικής αρχής το ότι αφαιρέθηκαν τα κολονάκια από τη Λ. Στρατού, ενώ ένας ακόμη λόγος που επηρεάζει το κυκλοφοριακό είναι οι καθημερινές πλέον πορείες στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, καθώς κάθε τόσο κλείνουν οι δρόμοι. Αναφέρουν, δε, ότι το ίδιο γίνεται όταν έρχονται επίσημοι από την Αθήνα, για λόγους ασφαλείας.

Τι λέει η Τροχαία

Πηγές από την τροχαία Θεσσαλονίκης σημειώνουν στη Voria.gr ότι το πρόβλημα με την έντονη κίνηση εντοπίζεται από το καλοκαίρι και μετά. Αναφέρουν ότι εξαιτίας του κορωνοϊού ο κόσμος δεν χρησιμοποιεί όπως το παρελθόν τα μέσα μαζικής μεταφοράς και για αυτό δημιουργείται αυτό το φαινόμενο, λέγοντας ότι κάτι αντίστοιχο συμβαίνει στην Αθήνα αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις του εξωτερικού. 

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι οι τροχονόμοι όχι μόνο επαρκούν αλλά είναι υπεραρκετοί και, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά, «τα αδύνατα δεν μπορείς να τα παλέψεις. Και περισσότερους να είχαμε δεν θα άλλαζε τίποτα».

Ο ρόλος της Δημοτικής Αστυνομίας

Η δύναμη της δημοτικής αστυνομίας που επιχειρεί καθημερινά στους δρόμους της Θεσσαλονίκης είναι 40 άτομα τα οποία χωρίζονται σε 3 βάρδιες, με πεζές ή εποχούμενες περιπολίες, με περιπολικά και μηχανές. Πηγές από την υπηρεσία τονίζουν στη Voria.gr ότι κάθε ημέρα υπάρχουν δημοτικοί αστυνόμοι, και ειδικά τις ημέρες βροχής, περιπολούν και «καθαρίζουν» τις λεωφορειολωρίδες στη Β. Όλγας και την Τσιμισκή, ενώ γίνονται διελεύσεις για την επιτήρηση του ποδηλατοδρόμου στην Κ. Καραμανλή, στην Πολυτεχνείου και σε άλλα σημεία. Οι ίδιες πηγές απαντούν με ένα αξίωμα που υπάρχει στην αστυνόμευση για να περιγράψουν την κατάσταση: «Αν η κρίσιμη μάζα συμμορφώνεται είναι διαχειρίσιμη η κατάσταση, αν αυτή δεν συμμορφώνεται για οποιονδήποτε λόγο, είτε από ανάγκη είτε από επιλογή, το πράγμα δεν μαζεύεται». 

Δίνουν ένα παράδειγμα λέγοντας ότι και δέκα λεωφορειολωρίδες να υπήρχαν θα γέμιζαν και οι δέκα με αυτοκίνητα σε δύο ημέρες. «Από πλευράς μας ό,τι δύναμη υπάρχει είναι έξω, και τις ημέρες που βρέχει, εναλλάσσονται τα ζευγάρια ανά δύο ώρες καθώς γίνονται μούσκεμα. Δεν έχουμε απεριόριστη δύναμη, δεν υπάρχει κάποια μαγική λύση, κάνουμε το καλύτερο δυνατό με τους άνδρες και τις γυναίκες που έχουμε. Δεν είναι μόνο η κυκλοφορία αλλά και οι υπόλοιπες εργασίες, πχ γνήσιο της υπογραφής, που εκτελεί η υπηρεσία, όπως και οι έλεγχοι για την τήρηση των μέτρων κατά του κορωνοϊού», αναφέρουν. Επισημαίνουν δε ότι το οδικό σύστημα που υπάρχει δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον κυκλοφοριακό όγκο.

Να σημειωθεί ότι κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Τάκη Θεοδωρικάκου στη Θεσσαλονίκη ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας μεταξύ άλλων τού ζήτησε να ενισχυθεί η Τροχαία Θεσσαλονίκης προκειμένου να αντιμετωπιστεί το οξυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα.