Skip to main content

Κλειδί για την παραχώρηση του Γκόνου, τα έργα στο σιδηρόδρομο(φωτο)

Πολλά τα προβλήματα στη σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ με τη Διαλογή και τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και το υπό παραχώρηση πρώην στρατόπεδο Γκόνου.

Μέχρι το τέλος της εβδομάδας η ΓΑΙΑΟΣΕ αναμένεται να έχει εξετάσει τις αρχικές προθέσεις – προτάσεις των δύο εταιρειών, της Belterra και της ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ, που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον για την σχεδιαζόμενη παραχώρηση της έκτασης του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη δυτική Θεσσαλονίκη.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ σχεδιάζει την μακροχρόνια παραχώρηση της έκτασης των 670 στρεμμάτων, για την δημιουργία σε αυτή ενός εμπορευματικού κέντρου καθώς εκτιμά ότι με την είσοδο ιδιωτών επενδυτών στον ΟΛΘ, η Θεσσαλονίκη θα αναπτυχθεί σε δυναμικό πόλο συνδυασμένων μεταφορών.

Η παραπάνω άποψη εκφράζει την γενικότερη αντίληψη που επικρατεί στον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά η ανάπτυξη της περιοχής ως κόμβου συνδυασμένων μεταφορών, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το επίπεδο των υπηρεσιών που μπορεί να προσφέρει ο Σιδηρόδρομος και, πιο συγκεκριμένα από την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ η οποία, αντικειμενικά είναι προβληματική στις γραμμές που συνδέουν τη Θεσσαλονίκη – με σημείο εκκίνησης το Λιμάνι- έως Ειδομένη και κυρίως, έως Προμαχώνα που δεν υπάρχει και ηλεκτροκίνηση.

Με μία κουβέντα, η ΓΑΙΑΟΣΕ εν προκειμένω «λογαριάζει χωρίς τον ξενοδόχο», που στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι η μητρική της, ο ΟΣΕ και τα έργα που αυτός, μέσω της ΕΡΓΟΣΕ, σχεδιάζει, μελετάει, προκηρύσσει και κατασκευάζει με καθυστερήσεις, διαχρονικά.

Όπως πληροφορήθηκε η Voria.gr και έχει άλλωστε γράψει σε προηγούμενο ρεπορτάζ της, η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει τρία σενάρια ανάπτυξης του πρώην Γκόνου και επί αυτών έκαναν μία αρχική τοποθέτηση οι δύο εταιρείες που εκδήλωσαν μη δεσμευτικό ενδιαφέρον.  Μετις  ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ και Belterra θα ακολουθήσει διαβούλευση πριν, εντός του πρώτου τριμήνου του 2018, προκηρυχθεί ο διαγωνισμός στη βάση του σεναρίου που τελικώς θα επιλεγεί.

Παραχώρηση του Γκόνου με κατάτμηση

Σύμφωνα με πληροφορίες, ένας εκ των δύο ενδιαφερομένων υποστηρίζει το σενάριο της κατάτμησης της έκτασης του Γκόνου, δηλαδή την αξιοποίησή του στο πρότυπο του Θριασίου, καθώς ακόμη δεν υπάρχει η εμπορευματική κίνηση που να δικαιολογεί μία πολύ μεγάλη επένδυση.  Αυτό το σενάριο φαίνεται να εξετάζει πολύ προσεκτικά και η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Άλλο σημείο- κλειδί για τους πιθανούς επενδυτές είναι η διαχείριση του Εμπορικού Σταθμού με τον οποίο υποτίθεται ότι συνδέεται το Γκόνου. Αλλά η γραμμή της σύνδεσης δεν χρειάζεται απλώς αναβάθμιση, επειδή δεν χρησιμοποιείται, χρειάζεται ανακατασκευή γιατί σε ορισμένα σημεία είναι τελείως κατεστραμμένη.

Έστω και έτσι όμως, οπωσδήποτε το Γκόνου έχει προοπτική για τις επόμενες πολλές δεκαετίες, όπως προκύπτει και από το ενδιαφέρον που έχει εκδηλώσει η ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ , η οποία στην περιοχή του Αγίου Αθανασίου, έχει κατασκευάσει σε έκταση 1.000 στρεμμάτων το Επιχειρηματικό Πάρκο «ΕΠΠΑΘΕ», από το 2008 ακόμη. Η ολοκλήρωση του Πάρκου, που συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο, συνέπεσε με την εκδήλωση της κρίσης. Αλλά ο Όμιλος, που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις συνδυασμένες μεταφορές, θα εξετάσει την περίπτωση συμμετοχής στο διαγωνισμό για το Γκόνου, υπό όρους φυσικά.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Belterra του ομίλου Ιβάν Σαββίδη, είναι μέτοχος με 20% στη Κοινοπραξία που στο επόμενο δίμηνο θα αναλάβει το μάνατζμεντ της ΟΛΘ Α.Ε.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΚΤΩΡ ενδιαφέρεται και αυτός για ένα τμήμα τουλάχιστον του Γκόνου, για την εναπόθεση του σιδηροδρομικού υλικού που προορίζεται για το Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ μία έκταση περίπου 200 στρεμμάτων προσωρινά χρησιμοποιεί και ο ΤΑΡ, για την εναπόθεση των σωλήνων για τον αγωγό φυσικού αερίου.

Πολλά για την αξιοποίηση του Γκόνου, θα κριθούν από το Σιδηρόδρομο

Αξιοποίηση του Γκόνου, σημαίνει ανάπτυξη του Λιμανιού, αύξηση των  φορτίων που περνάνε και διακινούνται από τη Θεσσαλονίκη, άρα σημαίνει εξυπηρέτηση από το σιδηρόδρομο για πολλά από αυτά και συνεχώς μεγαλύτερα φορτία, από τη στιγμή που η ευρωπαϊκή στρατηγική επιλογή είναι, περισσότερος σιδηρόδρομος και λιγότερες οδικές μεταφορές.

Ειδικότερα πρόκειται για τα περίπου 900 μέτρα γραμμής, που συνδέουν τη Διαλογή του ΟΣΕ με το πρώην στρατόπεδο, στα τμήματα που υπάρχει και στην κατάσταση που είναι και, τα περίπου 2,5-3 χλμ. της γραμμής που συνδέει τη Διαλογή με τον ΟΛΘ. Σε τι κατάσταση βρίσκονται οι γραμμές αυτές και τα έργα που πρέπει να γίνουν για την αναβάθμισή τους.

Το τρένο περνάει στο Λιμάνι από την ‘Πύλη 12’, διακόπτοντας την κυκλοφορία στο επίπεδο του δρόμου, όταν η θέση του Τεχνικού Επιμελητηρίου, του ΟΛΘ όπως έχει επανειλημμένως εκφραστεί αλλά και μηχανικών του ομίλου ΟΣΕ αλλά και ανεξάρτητων consultants, είναι, πως η σύνδεση Λιμανιού- Σιδηροδρόμου θα πρέπει να γίνει στο ύψος της ‘Πύλης 16’ με τις γραμμές να καταλήγουν στο ακραίο σημείο του ΣΕΜΠΟ.

Προτείνται χάραξη και εγκατάσταση νέων γραμμών με αξιοποίηση έκτασης που ανήκει στον ΟΣΕ (δίπλα στο στρατόπεδο Κακιούση) και, τμήματος ίσως του γηπέδου του Θερμαϊκού, που είναι ιδιοκτησίας του Συνδέσμου Σιδηροδρομικών Βορείου Ελλάδος.

Ως έχει σήμερα, η σύνδεση με ΟΛΘ, είναι προβληματική γιατί δεν υπάρχει ηλεκτροκίνηση μέσα στο λιμάνι με αποτέλεσμα, το τρένο να πρέπει για αυτά τα μέτρα, να πάει ως τη Διαλογή για να αλλάξει την ηλεκτράμαξα σε ντιζελομηχανή και το αντίστροφο. Επιπλέον, μέσα από την Πύλη 12, ο μηχανισμός αλλαγών είναι σε κακή κατάσταση και αναγκαστικά οι αλλαγές γίνονται χειροκίνητα από κλειδούχο, ενώ κακή είναι και η κατάσταση οδού και επιδομής στο ύψος της 26ης Οκτωβρίου που περνάνε οι γραμμές του τρένου.

Εάν η σιδηροδρομική σύνδεση με τον ΟΛΘ μεταφερθεί στη ‘Πύλη 16’, το τμήμα του δρόμου, σε εκείνο το ύψος, προτείνεται να υπογειοποιηθεί.

Υποστηρίζεται ότι το τμήμα της σύνδεσης με το Λιμάνι θα πρέπει να ενταχθεί στο μεγάλο έργο της αναβάθμισης της γραμμής Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας – Προμαχώνας που αφορά κυρίως ηλεκτροδότηση αλλά και σηματοδότηση. Το έργο είναι στη φάση της προκήρυξης και ανάθεσης των μελετών. Οι μελέτες θα χρηματοδοτηθούν από το CEF ( Connecting Europe) και η κατασκευή θα ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών.

Επιδομή και συστήματα φωνάζουν για αναβαθμίσεις

Κλείνοντας αυτή την παρένθεση, όπως και δια γυμνού οφθαλμού διαπιστώνεται, καταπονημένη και προβληματική είναι η κατάσταση της επιδομής στο ύψος του Παλιού Εμπορικού Σταθμού ενώ στην περιοχή «Μυτιληνάκια», η κατάσταση της επιδομής είναι τέτοια που ακόμη και όταν περνάνε άδεια τα εμπορικά, «χοροπηδάνε».

Σε ημέρες βροχερές, όπως όλες αυτές οι τελευταίες, στη Διαλογή, οι γραμμές πλημμυρίζουν και οι κλειδούχοι πολύ δύσκολα κάνουν τους απαιτούμενους χειρισμούς για αλλαγές, ψαχουλεύοντας μέσα στα νερά και τις λάσπες.

 

Το τοπίο στην έκταση που ξεδιπλώνονται οι γραμμές για τους εμπορικούς συρμούς, είναι κατά μήκος γεμάτο από παλιά, παρατημένα βαγόνια, με τις σφραγίδες ελέγχου να μαρτυρούν πολλών ετών εγκατάλειψη , ενδεικτικά από το 2006 και 2008.

Το συμπέρασμα είναι ένα: οι συνδυασμένες μεταφορές θέλουν σύγχρονο σιδηρόδρομο, απαίτηση βεβαίως και όσων επένδυσαν και θα επενδύσουν στα δύο μεγάλα λιμάνια, τον ΟΛΠ στον Πειραιά και, τον ΟΛΘ στη Θεσσαλονίκη, όπως και όσων ενδιαφέρονται να επενδύσουν στις αποθηκεύσεις και τα logistics και εξετάζουν την περίπτωση παραχώρησης, από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, του πρώην στρατοπέδου Γκόνου.