Skip to main content

Κωνσταντινίδης: Έργα υποδομών στη Θεσσαλονίκη, μία πονεμένη ιστορία

Άρθρο του διευθύνοντος συμβούλου της ANADOMO Group of Companies, Νικόλαου Κωνσταντινίδη, για τα έργα υποδομών στη Θεσσαλονίκη.

Το μεγαλύτερο περιοδικό για τον τεχνικό κλάδο CONSTRUCTION φιλοξένησε, στο τεύχος Απριλίου, άρθρο του διευθύνοντος συμβούλου της ANADOMO Group of Companies, κ. Νικόλαου Κωνσταντινίδη, με θέμα τις υποδομές στη Θεσσαλονίκη.

Ακολουθεί το άρθρο του κ. Κωνσταντινίδη:

«Έργα υποδομών στη Θεσσαλονίκη: Μία πονεμένη ιστορία. Τα καλύτερα όμως είναι μπροστά μας».

Υποδομές, μια λέξη που όταν την ακούμε στην Θεσσαλονίκη αυτομάτως ο συνειρμός και η σκέψη όλων μας πηγαίνει στο ΜΕΤΡΟ. Είναι όμως μόνο αυτό το έργο που λείπει ή που δεν έχει ολοκληρωθεί στην πόλη; Σαφώς η απάντηση είναι όχι!

Ήταν 2002 όταν αποφάσισα, κακώς, να μην ακούσω τη συμβουλή του υπεύθυνου καθηγητή για την πτυχιακή μου εργασία στο τελευταίο έτος στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο του Ανατολικού Λονδίνου. Ήθελα να τον πείσω πως θα μπορούσα να αναπτύξω το δικό μου θέμα για ένα έργο υποδομής για την αγαπημένη μου γενέτειρα, που δεν ήταν άλλο από την υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης. Ήταν το έτος όπου δημοπρατήθηκε το έργο, με σύμβαση παραχώρησης, προέβλεπε έναρξη το 2007 και θα συνέδεε το Λιμάνι με την Καλαμαριά. Η πρώτη θεσμική αναφορά στο συγκεκριμένο έργο έγινε το 1968, ενώ το 2000 συμπεριλήφθηκε στο ΓΠΣ της Θεσσαλονίκης. Το έργο είχε έναν προϋπολογισμό μισό δισεκατομμύριο ευρώ για λιγότερα από τέσσερα χιλιόμετρα εκ των οποίων ούτε τα μισά κάτω από την θάλασσα. Αυτή λίγο πολύ είναι και η μοίρα με τα έργα υποδομών στην Θεσσαλονίκη.

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Αν έπρεπε να κάνουμε αναφορά σε τρία έργα υποδομών που αποτελούν ορόσημο για την πόλη της Θεσσαλονίκης αυτά θα ήταν τα εξής: η υποθαλάσσια αρτηρία, το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, όπου και αυτό συστήθηκε στους Θεσσαλονικείς κάπου το 1986, και το Flyover. Ποιο είναι το κοινό μεταξύ των τριών έργων; Κανένα δεν έχει υλοποιηθεί. Παράλληλα δύο έργα που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και αυτά υποδομών είναι το Teleferic από την έκθεση στα κάστρα αλλά και ο εκσυγχρονισμός της ΔΕΘ. Επομένως είναι λογικό το συμπέρασμα ότι η συμπρωτεύουσα, η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στην Ελλάδα, η πόλη που ζουν και εργάζονται ενάμιση εκατομμύριο πολίτες, η πόλη κόμβος για τα Βαλκάνια αλλά και την Ανατολή, δεν υποστηρίζεται σε επίπεδο υποδομών. Δύσκολο να καταλάβει κανείς το γιατί. Η πόλη έχει αναδείξει σημαντικούς υπουργούς, μεταξύ αυτών και υποδομών, συντοπίτη πρωθυπουργό και πολλά κυβερνητικά στελέχη σε όλες τις κυβερνήσεις των τελευταίων ετών. Πιθανά η πόλη να μην έχει διεκδικήσει όσο μαχητικά έπρεπε αυτά που της αναλογούν.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Αλλά ακόμα και υλοποιηθούν αυτά τα έργα, θα βοηθήσουν στο τοπικό ΑΕΠ; Η Θεσσαλονίκη δεν έχει εταιρίες με την κατάλληλη τεχνογνωσία και δυναμική ώστε να αναλάβουν τέτοια έργα και αυτό είναι πρόβλημα. Έχει όμως μικρότερες εταιρίες, όπως η ΑΝΑΔΟΜΩ, που μπορούν υπεργολαβικά να διεκπεραιώσουν επιτυχώς τμήματα των έργων. Θα έπρεπε λοιπόν να υπάρξει εθνικός σχεδιασμός ώστε αυτά, τα έργα υποδομών ορόσημο, να αναπτύσσουν και να βοηθούν και την τοπική κοινότητα, ειδικά σε έναν τόσο κλειστό κλάδο όπως ο Τεχνικός.

Το μετρό αν και αγκομαχάει στα τελευταία χιλιόμετρα φαίνεται να ολοκληρώνεται. Το Flyover είναι προσωπικό στοίχημα του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Ο εκσυγχρονισμός του χώρου της ΔΕΘ μοιάζει να έχει πάρει τον δρόμο του. Η ολοκλήρωση του ΜΕΤΡΟ είναι το πρώτο σημαντικό έργο πόλης που θα ολοκληρωθεί στη σύγχρονη ιστορία της, μετά την ανεπαρκώς σχεδιασμένη και κατασκευασμένη περιφερειακή οδό. Μένει να βρεθεί ο τρόπος διαχείρισης από πλευράς της πολιτείας γι’ αυτά τα έργα υποδομών που επίκεινται για την Θεσσαλονίκη, ώστε να μην αφήσουν το στίγμα τους μόνο με τη λειτουργικότητα τους, αλλά και με την υπεραξία της τεχνογνωσίας σε μικρότερες τεχνικές εταιρίες. Άλλωστε ποιο κράτος δεν θα ήθελε μεγαλύτερο ανταγωνισμό άρα και χαμηλότερα κόστη κατασκευής στα επόμενα μεγάλα έργα υποδομών;