Skip to main content

KONVA: Η εταιρεία ιχθυηρών από το Κιλκίς που ξέρει το ψάρι όσο λίγοι

Η οικογένεια Τζίκα, ιδρύτρια της ΚONVA, έκανε το όνομά της συνώνυμο με τα ιχθυηρά, αναδεικνύοντας τα TRATA και Flokos σε κορυφαία εμπορικά σήματα

Αισθάνονται θαλασσινοί, παρόλο που έλκουν την καταγωγή τους από τη Βέροια και έχουν τη βιομηχανική τους μονάδα στο Κιλκίς. Άλλωστε, η θάλασσα έγινε η ζωή τους και είναι το πεδίο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας εδώ και εννέα δεκαετίες. Τα μέλη της οικογένειας Τζίκα, ιδρύτριας της Κονσερβοποιίας Βορείου Αιγαίου (KONVA) που έχει την έδρα της στο Κιλκίς, κατάφεραν να κάνουν το όνομά τους συνώνυμο με την παραγωγή και επεξεργασία ιχθυηρών, αναδεικνύοντας τα brands TRATA και Flokos σε κορυφαία εμπορικά σήματα στον κλάδο. Άλλωστε, σήμερα η KONVA είναι leader σχεδόν σε όλες τις προϊοντικές της κατηγορίες, όπως ο γαύρος και η σαρδέλα, ενώ το καλαμάρι, το σκουμπρί και η ρέγγα της θεωρούνται «βασιλιάδες» στην αγορά. Μάλιστα, η εταιρεία απορροφά το 40% της ετήσιας αλιείας σε σαρδέλα και γαύρο στο Βόρειο Αιγαίο.



Σήμερα στην KONVA συνυπάρχουν δύο γενιές. Αυτή που το 1990 έδωσε παραγωγική πνοή στην επιχειρηματική δραστηριότητα της οικογένειας - τα αδέρφια Θωμάς και Κατερίνα Τζίκα και τα αδέρφια Νίκος και Θωμάς Τζίκας- αλλά και εκείνη των παιδιών τους, έξι ξαδέρφια που μεγάλωσαν μέσα στην επιχείρηση και αγάπησαν το ψάρι, η Γιάννα, οι δύο Κατερίνες, η Δήμητρα, ο Αντώνης και η Αλκυόνη Τζίκα. «Οι πατεράδες και οι θείοι μας υπήρξαν ιδιαίτερα γενναιόδωροι απέναντί μας. Μας εκπαίδευσαν, μάς έμαθαν τα πάντα γύρω από το ψάρι και μας μεταλαμπάδευσαν το παραγωγικό τους όραμα, το οποίο πρώτοι αυτοί είχαν, αλλά και την αγάπη τους για την επιχείρηση» λέει η γενική διευθύντρια της KONVA, Γιάννα Τζίκα, εξηγώντας πως από τα πιο γοητευτικά κομμάτια της δουλειάς είναι αυτή ακριβώς η δημιουργική συνεργασία των δύο γενεών.



Η παραγωγική δυναμικότητα της KONVA ανέρχεται σε 80 τόνους ψαριών ημερησίως και τα προϊόντα της είναι τριών κατηγοριών, κονσερβοποιημένα, κατεψυγμένα και ψυγείου, ενώ έχει μπει και στα φρέσκα για συγκεκριμένη λιανεμπορική αλυσίδα. Πλέον διαθέτει περισσότερους από 200 κωδικούς, συμπεριλαμβανομένων και αυτών της ιδιωτικής ετικέτας, με μια ευρεία γκάμα ψαριών, από σαρδέλα, γαύρο και ρέγγα μέχρι καλαμάρι, χταπόδι, τόνο και τονοσαλάτα. Κάνει επίσης εξαγωγές σε ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία, έχει στο μικροσκόπιό της για τις επόμενες εξαγωγικές της κινήσεις την Αγγλία και την Ελβετία, ενώ την ενδιαφέρει και η ασιατική αγορά.  

Επενδύσεις και νέα σχέδια

Την τελευταία δεκαετία η KONVA έχει υλοποιήσει επενδύσεις άνω των 7 εκατ.ευρώ σε νέες γραμμές παραγωγής και μηχανολογικό εξοπλισμό, που είχε, μεταξύ άλλων, ως σκοπό, τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Μάλιστα, αυτό τον καιρό ολοκληρώνει επένδυση 1,5 εκατ.ευρώ για την αντικατάσταση μηχανολογικού εξοπλισμού με σκοπό τη βελτίωση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της παραγωγής, αλλά και για μια καινούρια γραμμή παραγωγής με νέο υλικό συσκευασίας. Για την επόμενη πενταετία σχεδιάζει μάλιστα και άλλες επενδύσεις, προϋπολογισμού 3 εκατ.ευρώ, οι οποίες θα αφορούν το ενεργειακό αποτύπωμά της, τη μεγαλύτερη αυτοματοποίηση στη συσκευασία, αλλά και την εξέλιξη της γραμμής παραγωγής τόνου. Μεγάλη έμφαση δίνει η εταιρεία και στην τεχνολογική πρωτοπορία, κάτι που επιβεβαιώνεται από το ρομποτικό σύστημα στη γραμμή παραγωγής σαρδέλας και γαύρου.



«Το DNA μας είναι η σαρδέλα και ο γαύρος, προϊόντα που ανταγωνίζονται στο εξωτερικό μεγάλους παίκτες, θέλουμε όμως αυτό το DNA να το επεκτείνουμε ακόμα περισσότερο και στον τόνο» λέει στη Voria.gr η Γιάννα Τζίκα. Προς αυτή την κατεύθυνση η εταιρεία σχεδιάζει επενδύσεις στην γραμμή παραγωγής του τόνου, ενώ εντός του 2021 θα τρέξει μια μεγάλη καμπάνια για την προϊοντική αυτή κατηγορία, στην οποία τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει πολύ τα μερίδιά της. Μάλιστα, ένα από τα καινοτόμα προϊόντα της είναι ο καπνιστός τόνος, ο μοναδικός διεθνώς που καπνίζεται φυσικά.    

Η Γιάννα Τζίκα



Η εταιρεία απασχολεί 250 εργαζομένους στη μονάδα της στο Κιλκίς και στο υποκατάστημά της στην Αθήνα και δίνει, όπως λέει η κα Τζίκα, μεγάλη βαρύτητα στον οικογενειακό χαρακτήρα της. «Είμαστε πολύ υπερήφανοι για τους ανθρώπους μας, γιατί όλοι μαζί κάναμε την εταιρεία αυτό που είναι σήμερα. Εδώ είμαστε οικογένεια. Υπάρχουν εργαζόμενοι που δουλεύουν σε μας από την πρώτη ημέρα του εργοστασίου» εξηγεί.

Η μακρά επιχειρηματική ιστορία και το παραγωγικό άλμα

Η απαρχή της επιχειρηματικής ιστορίας της οικογένειας Τζίκα πηγαίνει πίσω στο 1870, όταν ο Θρασύβουλος και o Γιώργος Τζίκας ανοίγουν δύο παντοπωλεία στην Βέροια. Τέσσερις δεκαετίες αργότερα, τα ανίψια τους, Θωμάς και Μερκούριος, δημιουργούν μια ανθηρή επιχείρηση εμπορίας τροφίμων, την «ΑΦΟΙ ΤΖΙΚΑ Αποικιακά» στη  Θεσσαλονίκη, μέσω της οποίας διακινούν καπνιστές ρέγγες, παστό βακαλάο, αλίπαστα, ταραμά, καθώς και διάφορες κονσέρβες ψαρικών. Το 1945 τα παιδιά του Θωμά, Μιχαήλ και Αντώνιος, συνεχίζουν την οικογενειακή εμπορική δραστηριότητα, ιδρύοντας την εταιρία ΑΦΟΙ ΤΖΙΚΑ στην Αθήνα και ξεκινούν εισαγωγή κονσερβών κρέατος.  Το 1972 κάνει την εμφάνισή της στην αγορά η μάρκα Flokos, ενώ έξι χρόνια αργότερα κυκλοφορεί η μάρκα TRATA.



Μέχρι το 1990 η οικογενειακή επιχειρηματική δραστηριότητα είναι εμπορική, τότε όμως γίνεται το πρώτο παραγωγικό βήμα από τα αδέρφια Θωμά και Κατερίνα Τζίκα και τα ξαδέρφια τους, επίσης αδέρφια, Θωμά και Νίκο Τζίκα.  Το 1990 ολοκληρώνεται η κατασκευή της βιομηχανικής μονάδας επεξεργασίας και κονσερβοποίησης ιχθυηρών  με έδρα το Κιλκίς, που γρήγορα μπαίνει σε έντονο αναπτυξιακό βηματισμό. Μάλιστα, το 1998 η εταιρεία ξεκινά και την παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μέσω συνεργασιών με σημαντικούς λιανεμπορικούς οίκους του εξωτερικού. Από το 2000 η KONVA εκκινεί και την εξαγωγική της δραστηριότητα, εξάγοντας τα προϊόντα της σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Το 2005 υλοποιεί μια σημαντική επένδυση, ύψους 3 εκατ.ευρώ, για την επέκταση της μονάδας της, όπου δημιουργούνται τα νέα τμήματα των προϊόντων ψυγείου και κατάψυξης, ενώ το 2013 η τεχνογνωσία της εταιρείας στην παραγωγή και επεξεργασία ιχθυηρών επισφραγίζεται από μια μοναδική πατέντα στην παραγωγική διαδικασία με ένα ρομποτικό σύστημα τελευταίας τεχνολογίας.

«Αυτό που μας διαφοροποιεί είναι η ποιότητα των πρώτων υλών και η ασφάλεια των προϊόντων μας» καταλήγει η Γιάννα Τζίκα.