Skip to main content

Λεωφορεία της Λειψίας: Μία εντελώς περιττή και αποτυχημένη αγορά

Στελέχη του ΟΑΣΘ είχαν ελέγξει τα λεωφορεία στη Λειψία και τα έκριναν απολύτως κατάλληλα. Τώρα, όμως, ομολογούν ότι τα προβλήματα ήταν εξαρχής γνωστά

Από προχθές Πέμπτη, δεκάδες λεωφορεία της αστικής συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης έχουν αποσυρθεί στα αμαξοστάσια καθώς είναι αδύνατον να μεταφέρουν επιβάτες σε συνθήκες καύσωνα, χωρίς κλιματισμό. Ο αριθμός των παροπλισμένων, για τον συγκεκριμένο λόγο, οχημάτων εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα πενήντα. Μεταξύ αυτών είναι και τα λεωφορεία τα οποία αγοράστηκαν από τη Λειψία, με πρωτοβουλία και χρήματα του δήμου Θεσσαλονίκης και παραχωρήθηκαν στον ΟΑΣΘ, μέσω χρησιδανείου.

Εξ αρχής ήταν γνωστό ότι τα συγκεκριμένα λεωφορεία θα ήταν αδύνατον να κυκλοφορήσουν κατά τη θερινή περίοδο, τις ημέρες που ο υδράργυρος θα σκαρφάλωνε πάνω από τους τριάντα με τριάντα πέντε βαθμούς. Ως γνωστόν τα εν λόγω οχήματα δεν διαθέτουν κλιματιστικά (κλιματισμός υπάρχει μόνον για τη θέση του οδηγού) και επιπλέον δεν διαθέτουν ούτε ανοιγόμενα παράθυρα, παρά μόνον δύο φεγγίτες στην οροφή.

Επίσης ήταν γνωστό εξ αρχής ότι θα ήταν πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατον, να τοποθετηθούν σε αυτά κλιματιστικά εκ των υστέρων καθώς, πέραν του υψηλού κόστους, διαθέτουν μηχανή μικρής σχετικά ιπποδύναμης η οποία αδυνατεί να ανταποκριθεί στην επιπλέον επιβάρυνση που απαιτεί η λειτουργία των κλιματιστικών. Εξ αιτίας αυτού του λόγου, άλλωστε, όσα από τα οχήματα αυτά μπόρεσαν να τεθούν σε κυκλοφορία, δρομολογούνται σε γραμμές χωρίς ανηφόρες.

Η εν γένει ακαταλληλότητα των συγκεκριμένων οχημάτων φάνηκε από τις πρώτες κιόλας μέρες της κυκλοφορίας τους όταν σε δύο απ' αυτά ξέσπασε μικρής έκτασης φωτιά στη μηχανή τους, εξ αιτίας προβλημάτων στον καταλύτη τους. Αλλά ακόμη και σήμερα, σχεδόν ένα χρόνο μετά την αγορά τους, από τα 49 οχήματα (το πεντηκοστό δεν παρελήφθη καθώς κρίθηκε παντελώς ακατάλληλο) κυκλοφορούν περί τα δεκαπέντε με δεκαεπτά. Τα υπόλοιπα δεν βγήκαν ποτέ στους δρόμους καθώς παρουσιάζουν προβλήματα. Επιπλέον, οι τεχνικοί του ΟΑΣΘ αδυνατούν να τα επισκευάσουν καθώς δεν γνωρίζουν από αυτόν τον τύπο οχημάτων, ενώ ούτε και στην περιοχή της Θεσσαλονίκης υπάρχει συνεργείο το οποίο να μπορεί να τα αναλάβει. Χώρια που δεν υπάρχουν ούτε διαθέσιμα ανταλλακτικά. Κι έτσι παραμένουν ανενεργά στα αμαξοστάσια.

Όλα τα ανωτέρω συνηγορούν ότι η αγορά των 49 λεωφορείων της Λειψίας ήταν πέρα για πέρα αποτυχημένη ή, όπως θα έλεγε ο λαός μας, πεταμένα λεφτά καθώς, ένα χρόνο μετά την αγορά τους, κυκλοφορεί στην πόλη, μόλις το 1/3 αυτών των οχημάτων, κι αυτά, καιρού επιτρέποντος. Εκτός από αποτυχημένη όμως, η αγορά ήταν και εντελώς περιττή καθώς ο ΟΑΣΘ θα μπορούσε αυτά τα οχήματα να τα προσθέσει στη δύναμή του μέσω του διαγωνισμού της μίσθωσης μεταχειρισμένων οχημάτων.

Οι ευθύνες γι' αυτή την αποτυχημένη αγορά βαρύνουν τόσο τον δήμο, όσο και τον ΟΑΣΘ. Εξ αρχής είχαμε επισημάνει ότι η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης δεν είχε κανέναν λόγο -και όπως ήταν φυσικό και καμία γνώση- για να εμπλακεί σε αυτήν την αγορά· ξοδεύοντας μάλιστα, τα χρήματα των δημοτών για αγορές οι οποίες θα πρέπει να γίνονται με χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ευθύνες, και μάλιστα βαρύτερες, έχει και ο ΟΑΣΘ, στελέχη του οποίου είχαν επισκεφθεί τη Λειψία προκειμένου να ελέγξουν τα λεωφορεία, τα οποία έκριναν απολύτως κατάλληλα και σε σχεδόν άριστη κατάσταση. Και τώρα ομολογούν πως «όλα αυτά τα προβλήματα ήταν γνωστά» και πως ξεκινούν, υποτίθεται, οι διαδικασίες για την τοποθέτηση των κλιματιστικών τα οποία προφανώς, θα τοποθετηθούν, εάν ποτέ τοποθετηθούν, μετά το καλοκαίρι...