Skip to main content

ΟΛΘ:Ταλαιπωρία χωρίς τέλος για τους μεταφορείς–Εξετάζουν αποκλεισμό της Πύλης 16

Οι μεταφορείς ζητούν να βρεθεί λύση στο πρόβλημα των πολύωρων καθυστερήσεων, που, όπως καταγγέλλουν, υπάρχει στην παράδοση και παραλαβή των κοντέινερ.

Σήμερα το μεσημέρι, κατά τη διάρκεια της συνέλευσης του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μεταφορών Βορείου Ελλάδος, οι μεταφορείς που ασχολούνται με τη διαμετακόμιση Containers από και προς τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της ΟΛΘ ΑΕ –περί τις 15 επιχειρήσεις με 400 φορτηγά- είναι πιθανό να αποφασίσουν δυναμικές κινητοποιήσεις, με στόχο την επίλυση των πολλών ζητημάτων που αντιμετωπίζουν το τελευταίο χρόνικό διάστημα οι εταιρίες τους και οι εργαζόμενοι τους σε σχέση με τον ΟΛΘ ΑΕ.

Ζητούν να βρεθεί λύση στο πρόβλημα των πολύωρων καθυστερήσεων, που, όπως καταγγέλλουν, υπάρχει στην παράδοση και παραλαβή των κοντέινερς στο λιμάνι με μεγάλο κίνδυνο επαγγελματικής ασυνέπειας και σημαντικό ενδεχόμενο πολλά φορτία Container εξαγωγής να μην μπουν στα πλοία στην ώρα τους. Στο τραπέζι βρίσκεται μέχρι και ο αποκλεισμός της πύλης 16 της ΟΛΘ ΑΕ, δηλαδή του βασικού σημείου εισόδου και εξόδου των φορτηγών με κοντέινερς, αρχικά για λίγες ώρες και αργότερα για περισσότερο. Όπως λένε, η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ αναγνωρίζει τα προβλήματα και το δίκαιο των αιτημάτων, αλλά στην πράξη δεν κινείται γρήγορα ώστε να βελτιωθεί άμεσα η κατάσταση.

Τέσσερις λόγοι

Το πρόβλημα, σύμφωνα με τα μέλη του ΣΕΜΒΕ, μεγαλώσε όταν η διοίκηση του νέου ΟΛΘ, που είχε ιδιωτικοποιηθεί, αποφάσισε να εφαρμόσει ένα σύστημα προγραμματισμένων ραντεβού χωρίς να ενισχύσει με τον κατάλληλο αριθμό μηχανημάτων και χειριστών έτσι ώστε να ξεφορτώνουν στην ώρα του ραντεβού τα φορτηγά αυτοκίνητα τους. Όπως σημειώνει ο ΣΕΜΒΕ το σύστημα των ραντεβού (Τ.A.S.) δεν μπορεί να εφαρμοστεί όταν υπάρχουν τόσες καθυστερήσεις ιδιαίτερα στο κομμάτι της παραλαβής, με αποτέλεσμα τα ραντεβού για τα Containers να χάνονται. Το τελικό αποτέλεσμα των τελευταίων μηνών είναι οι μεγάλες αναμονές των φορτήγων και η δημιουργία ουρών χιλιομέτρων από φορτήγα σε απόγνωση.

Προσπαθώντας να επιλυθούν τα ζητήματα που αντιμετωπίζαν ο ΣΕΜΒΕ έστειλε επιστολή προς την διοίκηση της ΟΛΘ στις 2 Νοεμβρίου κωδικοποιούντας τις ακόλουθες τέσσερις αιτίες των καθυστερήσεων:

Πρώτον, υπερβολική αναμονή στην είσοδο και έξοδο στην Πύλη 16, κάτι που πάντως εξαρτάται και από την ταχύτητα ανταπόκρισης στις διαδικασίες από την πλευρά των τελωνειακών αρχών.

Δεύτερον, ανεξάρτητα από το εάν υπάρχουν ή όχι καθυστερήσεις στην Πύλη 16, φαινόμενα αργής εξυπηρέτησης παρατηρούνται συχνά στην φόρτωση και εκφόρτωση των κοντέινερς στα διάφορα τμήματα της ΟΛΘ, λόγω ελλείψεως επαρκούς αριθμού των κατάλληλων μηχανημάτων (Carriers). Το πρόβλημα μεγεθύνεται τις ώρες που το λιμάνι εξυπηρετεί ταυτόχρονα κάποιο πλοίο και τα μηχανήματα διαμοιράζονται σε διαφορετικές δραστηριότητες.

Τρίτον, το σύστημα των ραντεβού (Τ.A.S.) όχι μόνο δεν βοηθά στον περιορισμό των καθυστερήσεων, αλλά αντίθετα τις επιτείνει, καθώς «φορτώνει» τη διαδικασία με περισσότερες κινήσεις, γραφειοκρατία και κόστος.

Τέταρτον, η υπερβολική γραφειοκρατία, που αφορά το σύνολο των διαδικασιών του λιμανιού. Χαρακτηριστικά αναφέρονται ως εντελώς περιττές οι εκτυπώσεις εισιτηρίων τόσο για την είσοδο από την Πύλη 16 και τα άλλα σημεία του λιμανιού, όσο και για τα ραντεβού, τα οποία σπανίως τηρούνται.

Πρόσκληση συμπαράστασης

Παράλληλα, ο ΣΕΜΒΕ, με επιστολή του προς τους ναυτικούς πράκτορες, τις ναυτιλιακές εταιρείες και τους Forwarders, στην ουσία τους πελάτες του οργανισμού λιμένος Θεσσαλονίκης, επισημαίνουν τα προβλήματα και διευκρινίζουν τα όρια των αρμοδιοτήτων και των υποχρεώσεών τους.

Γράφουν χαρακτηριστικά: «Η ευθύνη των μεταφορέων είναι η σωστή φόρτωση, η σωστή μεταφορά, την κατάλληλη ώρα. Αν κάποιο αυτοκίνητο δεν φορτώνει ή δεν ξεφορτώνει σε ένα τόπο παράδοσης όπως και το λιμάνι η ευθύνη για επίλυση των ζητημάτων είναι της εταιρείας που δίνει την εντολή φόρτωση και όχι των μεταφορέων. Η υποχρέωση των μεταφορικών εταιρειών μας είναι να έχουμε τα αυτοκίνητα και τα μηχανήματα για να εναποθέσουν τα κοντέινερς μέσα στο λιμάνι σε εύλογο χρονικό διάστημα. Εάν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει περίπου 2,5 – 3 ώρες μέσο όρο για να ξεφορτώσουν τα ΦΔΧ από μέσα (στον ίδιο χρόνο ένα φορτήγο μπορεί να φτάσει μέχρι τη Δράμα) προφανώς οι μεταφορικές εταιρείες δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν καταλλήλως όσα αυτοκίνητα και αν διαθέτουν. Το κόστος αυτό είναι τεράστιο και σε καμία περίπτωση δεν αποτυπώνεται στα κόμιστρα τα οποία εισπράττουμε». Η επιστολή καταλήγει με πρόσκληση συμπαράταξης σε κοινές κινήσεις για την επίλυση των προβλημάτων προς όλες τις κατευθύνσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες οι υπόλοιποι χρήστες των λιμενικών υπηρεσιών αναγνωρίζουν τα προβλήματα, που οφείλονται τόσο στην ΟΛΘ όσο και στο τελωνείο, αλλά επουδενί θα συμφωνούσαν σε δυναμικές, ακτιβίστικες ενέργειες, όπως ο αποκλεισμός της πύλης 16.