Skip to main content

Ν. Πλέσσας: Η Ελλάδα οφείλει να επενδύει στην άμυνα με έξυπνο τρόπο

Συνέντευξη στη Voria.gr του Ντένη Πλέσσα, αντιπροέδρου της αμερικανικής Lockheed Martin Aeronautics για Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική.

Σε περίοδο οικονομικής δυσπραγίας σαν κι αυτή που βιώνει η Ελλάδα τα τελευταία δέκα χρόνια μια συζήτηση για εξοπλιστικά προγράμματα μοιάζει για πολλούς ανάμεσά μας πολυτέλεια.

Τόσο η φύση των συγκεκριμένων προμηθειών όσο και η αρνητική φημολογία που συχνά τις συνοδεύει, τοποθετεί τα εξοπλιστικά πολύ ψηλά στη λίστα σε περίοδο περικοπών. Είναι, όμως, έτσι τα πράγματα δεδομένης της γεωπολιτικής θέσης της Ελλάδας και των ανοικτών εξωτερικών της μετώπων;

Η Voria.gr συνάντησε στη Θεσσαλονίκη, στους χώρους της 83ης Διεθνούς Εκθέσεως, τον κ. Ντένη Πλέσσα, υψηλόβαθμο στέλεχος της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin, που –μεταξύ άλλων- κατασκευάζει τα πολύ γνωστά F-16, F-35 και C-130. Μιλώντας μαζί του προσπάθησε να διερευνήσει το πώς σκέφτονται οι άνθρωποι της αμυντικής βιομηχανίας σε αυτή τη συγκυρία.

Κύριε Πλέσσα, με τη δεκαετή οικονομική περιπέτεια της Ελλάδας να μην έχει τελειώσει ακόμη μπορούμε να συζητούμε για εξοπλισμούς;

Ένα από τα βασικά ερωτήματα των τελευταίων χρόνων είναι η ικανότητα διατήρησης της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας σε περίοδο κρίσης. Είναι δυνατόν να διατεθούν κονδύλια για την άμυνα ή θα πρέπει να περάσει σε δεύτερη μοίρα και τα οιαδήποτε διαθέσιμα χρήματα να κατευθυνθούν σε άλλους τομείς της οικονομίας; Η δύσκολη οικονομική συγκυρία επιβάλει όσο ποτέ άλλοτε η ενίσχυση της άμυνας της χώρας μας να πραγματοποιηθεί με αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις.

Τι ακριβώς εννοείτε;

Πλήρης ικανοποίηση των εκάστοτε επιχειρησιακών απαιτήσεων. Υιοθέτηση λύσεων με το μικρότερο δυνατό κόστος και το μικρότερο ρίσκο. Δηλαδή με έξυπνο τρόπο. Αξιοποίηση και εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος δυναμικού. Ένταξη σε διεθνή προγράμματα συνεργασιών για μελλοντικούς εξοπλισμούς. Υιοθέτηση νέας φιλοσοφίας ικανοποίησης απαιτήσεων χωρίς κατ’ ανάγκη την «απόκτηση» των οπλικών συστημάτων, αλλά το δικαίωμα χρήσης και άντλησης ωφέλειας από αυτά. Συμμετοχή και ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.

Η αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής μήπως οδηγεί σε νέες επιχειρησιακές απαιτήσεις;

Την ίδια στιγμή που η χώρα μας προσπαθεί να βρει ένα νέο βηματισμό, το γεωπολιτικό σκηνικό της ευρύτερης περιοχής μας βρίσκεται σε μια νέα φάση αλλαγών των συσχετισμών. Η Ελλάδα βρίσκεται πολύ κοντά σε όλα αυτά τα μέτωπα. Σε μια τόσο ταραγμένη περίοδο πολλοί είναι αυτοί που εκφράζουν σκεπτικισμό για τη δυνατότητα διατήρησης της αποτρεπτικής ικανότητας της χώρας μας. Το σκηνικό γίνεται ακόμα δυσκολότερο για την Ελλάδα λόγω της αλματώδους εξέλιξης των Ενόπλων Δυνάμεων όλων των προηγμένων χωρών ανά τον κόσμο. Μια εξέλιξη που οφείλεται κυρίως στον μετασχηματισμό του τρόπου διεξαγωγής τόσο του αεροπορικού πολέμου όσο και του συνόλου της σύρραξης, λόγω της εισαγωγής και υλοποίησης νέων τεχνολογιών. Το καίριο πρόβλημα της διατήρησης της αμυντικής μας ικανότητας σε περίοδο οικονομικής κρίσης μπορεί να επιλυθεί μόνον εφόσον κατανοήσουμε όλοι μας την οικονομική φύση των εξοπλισμών. Η πρόσφατη συμφωνία για την αναβάθμιση των 85 αεροσκαφών F-16, κόστους 1,528 δισ. δολ. ασφαλώς προσφέρει σοβαρές «ανάσες» ασφάλειας στη χώρα μας.

 Τι άλλαξε τα τελευταία χρόνια στην αεροναυτική βιομηχανία;

Οι νέες συνθήκες που επικρατούν στο οικονομικό, τεχνολογικό αλλά και στρατιωτικό περιβάλλον επιβάλουν νέες ολοκληρωμένες λύσεις με προϊόντα πολλαπλών χρήσεων. Απαιτείται διασύνδεση σε όλα τα επίπεδα και διαλειτουργικότητα μεταξύ διαφορετικών όπλων και συμμαχικών χωρών. Τέλος, τα έξυπνα όπλα διαδραματίζουν ολοένα και πιό σημαντικό ρόλο στις Πολεμικές Επιχειρήσεις. Στο χώρο των Πολεμικών αεροσκαφών η προσπάθεια εστιάζεται σε αεροσκάφη χαμηλότερου λειτουργικού κόστους και φιλικότερα προς το περιβάλλον.

Η Lockheed Martin έχει ποντάρει πολλά στο νέο μαχητικό F-35. Η εξέλιξη του προγράμματος τη δικαιώνει;

Η Lockheed Martin έχει σχεδιάσει και κατασκευάσει τα μαχητικά 5ης γενιάς, το F-22 και το F-35. Και αν το F-22 δεν αποδεσμεύθηκε ποτέ για κανέναν άλλο χρήστη πλην των ΗΠΑ, το F-35 αποτελεί την μετουσίωση όλων των τεχνολογιών αιχμής και των σύγχρονων διαδικασιών σχεδίασης, ανάπτυξης και παραγωγής που υιοθετήθηκαν από την Lockheed Martin σε όλη την μέχρι τώρα πορεία του προγράμματος. Πρόκειται για αεροσκάφος που θα μετασχηματίσει τον τρόπο διεξαγωγής όχι μόνο του αεροπορικού πολέμου, αλλά όλης της σύρραξης. Το F-35 δεν είναι απλά ένα πρόγραμμα νέου αεροσκάφους το οποίο αντικαθιστά ένα παλαιότερο οπλικό σύστημα, αλλά ένα φιλόδοξο, επαναστατικό πρόγραμμα, το οποίο αντικαθιστά περισσότερους από 8 διαφορετικούς τύπους μαχητικών αεροσκαφών. Η Ελλάδα δεν συμμετέχει στο πρόγραμμα παραγωγής του F-35, σε αντίθεση με την Τουρκία. Αλλά η αναβάθμιση των F-16, που κατά τη γνώμη μου έπρεπε να ξεκινήσει νωρίτερα, καλύπτει σε σημαντικό βαθμό το χάσμα.

Μετά τη συμφωνία αναβάθμισης των F-16, ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι της Η Lockheed Martin στην Ελλάδα;

Η ελληνική αμυντική βιομηχανία αλλά και η ίδια η χώρα έχει σήμερα ανάγκη περισσότερο από ποτέ την ένταξη της σε μεγάλα διεθνή αμυντικά προγράμματα που αφενός προσδίδουν μεγάλη αύξηση της αποτρεπτικής μας ικανότητας αλλά και αφετέρου δίδουν τη δυνατότητα ανάπτυξης της οικονομίας. Το μέλλον που θα πρέπει να επιδιώκουμε είναι ένα μέλλον συνεργασιών μεταξύ συμμάχων και φίλων. Είναι ένα μέλλον όπου τα οφέλη ενός ανοικτού και διαφανούς ανταγωνισμού θα έχουν σαν αποτέλεσμα την εξοικονόμηση χρημάτων και θα περιβάλλουν με ασφάλεια τους πελάτες μας τις κυβερνήσεις και τους «τελικούς μας πελάτες» - τους πολίτες. Η Lockheed Martin επιδιώκει να συνεχίσει τη στενή συνεργασία των περίπου 70 χρόνων με την Ελλάδα. Σε αυτό το πλαίσιο συνεχίζει τον παραγωγικό διάλογο με τους αρμόδιους παράγοντες, ώστε να εντοπίσει τις ελληνικές προτεραιότητες και να αναπτύξει τις πλέον κατάλληλες επιλογές για την κάλυψη των ελληνικών αναγκών. Στο πλαίσιο αυτό η εταιρία αναπτύσσει μακροχρόνιες και αμοιβαία επωφελείς συνεργασίες με την ελληνική βιομηχανία.