Skip to main content

Marmeliza: Όταν η παράδοση της Νάουσας παίρνει τη μορφή… μαρμελάδας

Οι παραδοσιακές φορεσιές της Νάουσας, τα τοπικά υφαντά και οι μάσκες της Μπούλας και του Γενίτσαρου κοσμούν τα προϊόντα της Ελίζας Ντούλη.

Οι μαρμελάδες, τα γλυκά του κουταλιού και τα αποξηραμένα φρούτα της αντανακλούν την τοπική παράδοση της Νάουσας και της αποδίδουν φόρο τιμής με κάθε τρόπο, τόσο στη γεύση όσο και στη συσκευασία.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως απεικονίζουν από τις παραδοσιακές γυναικείες και ανδρικές φορεσιές της Νάουσας μέχρι τα τοπικά υφαντά και τις μάσκες της Μπούλας και του Γενίτσαρου. Άλλωστε, η Ελίζα Ντούλη, δημιουργός της Marmeliza Handmade Delicacies, είναι γέννημα θρέμμα Ναουσαία και στόχος της από την πρώτη στιγμή ήταν να δώσει τη δική της γευστική εκδοχή στη στενή σχέση της περιοχής με τις παραδόσεις και τις ρίζες της.

Ξεκινώντας πριν από κάποια χρόνια με ένα μικρό εργαστήρι στην καρδιά της Νάουσας, έκανε το καλοκαίρι το μεγάλο βήμα, με τη βοήθεια και του τελευταίου Leader, δημιουργώντας μια μικρή παραγωγική μονάδα έξω από την πόλη, προκειμένου να ικανοποιήσει τις αυξημένες παραγωγικές της ανάγκες, αλλά και την εξαγωγική της δράση. Από την πρώτη στιγμή τα προϊόντα της Marmeliza βρέθηκαν σε μικρά παντοπωλεία της Αγγλίας, του Βελγίου και της Ιταλίας, πρόσφατα η εταιρεία έκανε μια εξαγωγή στη Γερμανία και τη Σουηδία, αλλά και τα πρώτα της εξαγωγικά βήματα στον Καναδά και την Αυστραλία, ενώ ενδιαφέρεται και για τις Ηνωμένες Πολιτείες. Άλλωστε, οι νέες της εγκαταστάσεις θα της επιτρέψουν ένα μεγαλύτερο άνοιγμα.

Η γκάμα με τις χειροποίητες μαρμελάδες της, που έχουν στη συσκευασία τους τις παραδοσιακές Ναουσαίες, περιλαμβάνει εννέα κωδικούς -δαμάσκηνο, κεράσι, φράουλα, βερίκοκο, ροδάκινο, σύκο, μήλο με κανέλα, πορτοκάλι και ακτινίδιο- ενώ η Marmeliza ετοιμάζεται να βγάλει στην αγορά και μαρμελάδες χωρίς ζάχαρη (πορτοκάλι και μανταρίνι, κάστανο, φράουλα, μήλο με κανέλα και ροδάκινο με λουίζα), οι οποίες απεικονίζουν στα βαζάκια τους παραδοσιακά υφαντά της περιοχής. Επίσης, η προϊόντική της γκάμα εμπλουτίζεται και με αποξηραμένα φρούτα (λωτό, μήλο, κεράσι, ροδάκινο και ακτινίδιο) σε λευκά κουτιά με τις τοπικές ανδρικές φορεσιές των Ναουσαίων, αλλά και με πεστίλη, έναν αποξηραμένο πολτό φρούτων (δαμάσκηνο και μήλο), η συσκευασία της οποίας είναι εμπνευσμένη από τις μάσκες της Μπούλας και του Γενίτσαρου. Τα προϊόντα συμπληρώνονται και με γλυκά κουταλιού, τα βαζάκια των οποίων θα απεικονίζουν τις τοπικές φορεσιές των χωριών της περιοχής.

«Η άφθονη τοπική παραγωγή φρούτων ήταν για μένα το μεγάλο πλεονέκτημα και θέλησα να το αξιοποιήσω. Στις συνταγές των μαρμελάδων πειραματίζομαι εντελώς μόνη. Μου άρεσε ανέκαθεν να μαγειρεύω, οπότε το βρίσκω μαγικό να δημιουργώ με αυτόν τον τρόπο» λέει στη Voria.gr η Ελίζα Ντούλη.

Από τα οικονομικά και τις κατασκευές στις μαρμελάδες

Σε ηλικία 28 χρονών η Ελίζα Ντούλη, με σπουδές οικονομικών, εργαζόταν σε μια κατασκευαστική εταιρεία. Με την κρίση όμως να έχει ήδη ξεκινήσει, αλλά και με δεδομένη την απόφασή της να δημιουργήσει κάτι δικό της μέχρι τα 30, θέλησε να ανοίξει μια νέα πόρτα στη ζωή της.

Μια μαρμελάδα μανταρίνι που δοκίμασε σε ξενοδοχείο στη Χίο ένα Πάσχα έγινε η αφορμή, αν και οι μνήμες της από τη γιαγιά και τη μητέρα της να φτιάχνουν μαρμελάδες στο σπίτι προϋπήρχαν και περίμεναν απλώς τη σωστή στιγμή για να αναδυθούν. Επιστρέφοντας στη Νάουσα και αφού απέκτησε μια μικρή… εμμονή με την μαρμελάδα μανταρίνι, πήρε την απόφασή της, να φτιάξει τις δικές της χειροποίητες μαρμελάδες, αξιοποιώντας την πλούσια παραγωγή της περιοχής σε φρούτα.

Μάλιστα, ξεφυλλίζοντας ένα περιοδικό γαστρονομίας μαγεύτηκε από ένα παντοπωλείο στην Αθήνα και έβαλε στοίχημα με τον εαυτό της τα πρώτα της προϊόντα να βρεθούν στα ράφια του. Έτσι, το 2012 έστησε ένα μικρό εργαστήρι μαζί με ένα κατάστημα λιανικής στη γενέτειρά της. Μάλιστα, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που την απέτρεπαν από το να ανοίξει μαγαζί με μαρμελάδες στη Νάουσα, σε μια πόλη όπου το κάθε σπίτι έχει τη δική του οικιακή παραγωγή. Εκείνη όμως το τόλμησε και οι μαρμελάδες της αγαπήθηκαν και από τους ντόπιους, ενώ οκτώ χρόνια μετά δημιουργεί μια νέα παραγωγική στέγη, προσθέτει νέους κωδικούς, ανοίγει ξένες αγορές και σχεδιάζει ένα νέο κατάστημα στη Νάουσα.