Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Πώς συνέδρια και δίκτυα φορέων θα στηρίξουν τον τουρισμό

Για πρώτη φορά η 8η διεθνής συνάντηση για τον Τουρισμό στο Δρόμο του Μεταξιού θα πραγματοποιηθεί στην Ευρώπη και δη στη Θεσσαλονίκη.

Η 8η διεθνής συνάντηση για τον Τουρισμό στο Δρόμο του Μεταξιού θα πραγματοποιηθεί τον ερχόμενο Οκτώβριο στη Θεσσαλονίκη σε συνεργασία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού και του ελληνικού υπουργείου Τουρισμού. Είναι η πρώτη συνάντηση του είδους που πραγματοποιείται στην Ευρώπη, αφού οι επτά προηγούμενες είχαν γίνει σε άλλες ηπείρους.

Η είδηση πέρασε στα ψιλά, αλλά είναι πολύ σημαντική για τη Θεσσαλονίκη. Για τρεις προφανείς και έναν βαθύτερο λόγο. Σημειώστε:

Πρώτον, ένα διεθνές συνέδριο συμβάλλει πάντοτε στην προβολή της περιοχής που γίνεται. Οι άνθρωποι που μετέχουν στα συνέδριο –πολύ περισσότερο σε ένα τουριστικό συνέδριο- είναι κατά κανόνα κοινωνικοί και δραστήριοι, οι οποίοι εκ των πραγμάτων μεταφέρουν μηνύματα στον επαγγελματικό τους περίγυρο και γίνονται πολλαπλασιαστές των ερεθισμάτων που δέχονται.

Δεύτερον, ο συνεδριακός τουρισμός έχει πολλά περιθώρια ανάπτυξης στη Θεσσαλονίκη, παρά την έλλειψη σύγχρονων υποδομών. Η ύπαρξη τεσσάρων ανωτάτων ιδρυμάτων δημιουργεί εξ ορισμού μια συνεδριακή αγορά και κάθε μεγάλη διοργάνωση του είδους –όπως η συνάντηση για τον Τουρισμό στο Δρόμο του Μεταξιού- ενισχύει αυτή την εικόνα.

Τρίτον, η Κίνα είναι μία από τις μεγαλύτερες αγορές για τον παγκόσμιο τουρισμό τα τελευταία χρόνια. Αυξάνεται διαρκώς όσο ανεβαίνει το μέσο βιοτικό επίπεδο των Κινέζων, οι οποίοι μετά από αιώνες μπορούν να ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο. Η Ελλάδα είναι βασικός προορισμός τους λόγω της ιστορίας και των μνημείων. Οι Κινέζοι αναγνωρίζουν ανάλογο ιστορικό βάθος και βάρος με τη δική τους χώρα και τον δικό τους πολιτισμό. Η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη Βόρεια Ελλάδα, παρά το ότι διαθέτουν τόπους και ιστορικά χνάρια που καλύπτουν την αρχαιότητα, τη ρωμαϊκή περίοδο και τους βυζαντινούς χρόνους –η περίοδος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας μάλλον δε συγκινεί τους ασιάτες- δεν έχουν επωφεληθεί ακόμη από το «κίτρινο» τουριστικό κύμα. Επομένως, η συνάντηση του Οκτωβρίου θα λειτουργήσει ως προβολή για την περιοχή.

Ο βαθύτερος λόγος που η συνάντηση για τον Τουρισμό στο Δρόμο του Μεταξιού αποτελεί καλό νέο για τη Θεσσαλονίκη είναι ο διεθνής χαρακτήρας της, που αναμένεται να συμβάλλει γενικότερα στην ενίσχυση της εικόνας και του ονόματος της πόλης. Ως γνωστόν ένα από τα μειονεκτήματα της Θεσσαλονίκης στην προσπάθεια να αυξήσει την επισκεψιμότητα και να ενισχύσει την οικονομία και τον κοσμοπολιτισμό της μέσω του τουρισμού είναι η περιορισμένη αναγνωρισσιμότητα του ονόματός της εκτός Βαλκανίων και Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Παρά το ένδοξο παρελθόν -και ανεξάρτητα από την αίσθηση που οι ίδιοι οι κάτοικοι της πόλης έχουν- όλες οι διεθνείς μετρήσεις που κατά καιρούς έχουν γίνει δείχνουν ότι στην ανεπτυγμένη Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο τη Θεσσαλονίκη τη γνωρίζουν λίγοι. Για να αλλάξει αυτό χρειάζεται μακρόχρονη εκστρατεία διαφημιστικής προβολής, κάτι πολύπλοκο, πολυδάπανο και με αμφίβολα αποτελέσματα εάν δεν ισχύουν κάποιες προϋποθέσεις –όπως η διαμόρφωση συγκεκριμένης τουριστικής ταυτότητας-, που σήμερα δεν υπάρχουν και είναι αμφίβολο εάν και πότε θα διαμορφωθούν στο ορατό μέλλον. Ένας εναλλακτικός δρόμος για την ενίσχυση της αναγνωρισμότητας της Θεσσαλονίκης, εξαιρετικά ουσιαστικός, αλλά και βραδείας αναφλέξεως αφού λειτουργεί υποδορίως και σε μικροκλίμακες, είναι η ένταξη της πόλης σε διάφορα διεθνή δίκτυα.

Από τον αθλητισμό και την εκπαίδευση, μέχρι τον πολιτισμό και τον τουρισμό. Όταν –για παράδειγμα- οι ομάδες μπάσκετ του Άρη και του ΠΑΟΚ μεσουρανούσαν στην Ευρώπη η Θεσσαλονίκη ήταν γνωστή –σχεδόν οικεία- στους μπασκετόφιλους της Ευρώπης τουλάχιστον. Αυτό το νήμα κόπηκε απότομα και, πλέον, δεν προσφέρει κάτι ιδιαίτερο. Αν σήμερα η ποδοσφαιρική ομάδα του ΠΑΟΚ καταφέρει να καθιερωθεί στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις σίγουρα θα προσφέρει δυνατότητες προβολής στη Θεσσαλονίκη.

Επίσης, όταν το 1997 το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος εντάχθηκε στην Ένωση των Θεάτρων της Ευρώπης, δίπλα σε μερικά από τα πιο σημαντικά και θρυλικά θέατρα της ηπείρου μας, κάποιοι πολύ σημαντικοί πυρήνες ανθρώπων έμαθαν για την πόλη, η οποία μπήκε σε έναν εξαιρετικά ενδιαφέροντα και ιδιαίτερο ευρωπαϊκό χάρτη. Την επισκέφθηκαν, τη γνώρισαν, αλλά και υποδέχθηκαν στα δικά τους μέρη τους ανθρώπους της. Κι αυτό δυστυχώς ατόνισε, διότι το ΚΘΒΕ είναι κρατικό μαγαζί και η πυξίδα του προσανατολίζεται ανάλογα με τις επιθυμίας και τη στρατηγική (sic) των ανθρώπων που κατά καιρούς το διοικούν.

Στο ίδιο πλαίσιο μπορεί να αποβεί χρήσιμη η ίδρυση το περασμένο Σάββατο με πρωτοβουλία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Ακαδημαϊκού Δικτύου Ανατολικής Μεσογείου και Παρευξείνιας Ζώνης (Black Sea & Eastern Mediterranean Academic Network). Στο BSEMAN συμμετέχουν 50 πανεπιστήμια από την  Αίγυπτο, την Αρμενία, τη Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ιορδανία, το Καζακστάν, την Κύπρο, τη Λευκορωσία, το Λίβανο, την Ουκρανία, την Παλαιστίνη, τη Ρουμανία, τη Ρωσία, τη Συρία, την Τουρκία και την Τσεχία.

Όλα αυτά τα δίκτυα για να μετουσιωθούν σε συγκριτικά πλεονεκτήματα για την επισκεψιμότητα και τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης θα πρέπει κάποιος να τα αξιοποιήσει κατάλληλα. Ίσως εάν ο Οργανισμός Τουριστικής Προώθησης & Μάρκετινγκ νομού Θεσσαλονίκης έδειχνε την προσοχή του να υπήρχαν αποτελέσματα. Διότι μέσω των δικτύων άνθρωποι, εικόνες και εμπειρίες της Θεσσαλονίκης «κυκλοφορούν», αλλά δε γίνονται αυτομάτως… προϊόν. Χρειάζεται δουλειά και φροντίδα, ενδεχομένως μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και των εντυπώσεων. Και αυτή η παράμετρος καθιστά το εγχείρημα δύσκολο.