Skip to main content

Μέχρι το τέλος του χρόνου η νέα λύση για τον σταθμό Βενιζέλου

Φτηνότερη και ταχύτερη η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων που προωθεί η «Αττικό Μετρό ΑΕ» και η κυβέρνηση, λένε στελέχη.

Στα 2,5 (μπορεί να φτάσει έως και 5) εκ. ευρώ υπολογίζεται ότι θα ανέλθει το κόστος της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την «Αττικό Μετρό ΑΕ» και όσους υποστηρίζουν τη συγκεκριμένη λύση για την κατασκευή του σταθμού.

Ως το τέλος του χρόνου ή στις αρχές του 2020 η συγκεκριμένη και κοστολογημένη πρόταση της «Αττικό Μετρό ΑΕ» προς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για την υιοθέτηση της λύσης της απόσπασης και επανατοποθέτησης θα έχει υποβληθεί και εξεταστεί.

Οι αρμόδιοι της εταιρείας θεωρούν ότι το ΚΑΣ θα δώσει το «πράσινο φως» ώστε να κατασκευαστεί ο σταθμός με αυτή τη λύση κι όχι με την κατά χώραν ανάδειξη των αρχαιοτήτων (in situ) και να πιάσουν έτσι τα χρονοδιαγράμματα για την πλήρη λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό ως το 2023.

Η πρόταση ακολουθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, τα βήματα για την κατασκευή του σταθμού Αγίας Σοφίας και έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Με δεδομένο ότι το ΚΑΣ έχει εγκρίνει τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων στην Αγίας Σοφίας, οι αρμόδιοι της εταιρίας θεωρούν ότι την ίδια τύχη θα έχει και η πρότασή τους για το σταθμό Βενιζέλου.

Παρά το γεγονός ότι το ΚΑΣ έχει εγκρίνει στο παρελθόν και την άλλη λύση της κατασκευής του σταθμού με διατήρηση των αρχαιοτήτων στο σημείο όπου βρέθηκαν.

Η διοίκηση της «Αττικό Μετρό ΑΕ» θεωρεί ότι η μόνη λύση που δεν εκτροχιάζει το χρονοδιάγραμμα και τον προϋπολογισμό του μετρό είναι της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων και είναι αποφασισμένη να προχωρήσει έτσι. «Το κόστος της διατήρησης των αρχαιοτήτων στη θέση τους και της κατασκευής του σταθμού σε μεγαλύτερο βάθος μπορεί να είναι και άνω των 50 εκ. ευρώ, όταν η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης, απαιτεί πολύ λιγότερα χρήματα. Επίσης, η ανασκαφή σε πολύ μεγαλύτερο βάθος δημιουργεί ζητήματα χρόνου, κόστους, αλλά και τεχνικά. Σήραγγα μετρό με επίπεδη οροφή δεν είναι κάτι απλό. Και επιπλέον υπολογίστε ότι όταν ολοκληρωνόταν ο σταθμός με την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων, θα έπρεπε το μετρό (που η προηγούμενη διοίκηση έλεγε ότι επρόκειτο να παραδοθεί νωρίτερα σε χρήση) να διακόψει ουσιαστικά τη λειτουργία του για να 'κουμπώσει' ο σταθμός Βενιζέλου με την υπόλοιπη γραμμή. Διακοπή που θα απαιτούσε περίπου 18 μήνες, χωρίς σε αυτό το διάστημα να λειτουργούν τουλάχιστον οι γειτονικοί σταθμοί της Αγίας Σοφίας και της Πλατείας Δημοκρατίας, αλλά και ο σταθμός στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Δηλαδή θα παραδινόταν μια βασική γραμμή χωρίς το σταθμό Βενιζέλου για περίπου ενάμιση χρόνο και μετά θα είχαμε για άλλο ενάμιση χρόνο μετρό που θα έκανε τη διαδρομή Σιντριβάνι – Ν. Ελβετία... Είναι βασικοί λόγοι που ουσιαστικά αναιρούν όσα ακούγονταν στο παρελθόν και δικαιολογούν τόσο την εφικτότητα του χρονοδιαγράμματος παράδοσης της βασικής γραμμής το 2023 με όλους τους σταθμούς, όσο και τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου», τόνισαν στη Voria.gr στελέχη της «Αττικό Μετρό ΑΕ».

Στην εταιρεία προς το παρόν τουλάχιστον και παρά τις καθυστερήσεις επιμένουν ότι ο στόχος της παράδοσης της βασικής γραμμής με τα δεδομένα που σήμερα διαμορφώνονται έως τον Απρίλιο του 2023 είναι υλοποιήσιμος και πως δεν πρόκειται να κινδυνεύσει το μετρό να ξεφύγει σε χρονοδιαγράμματα περαιτέρω, φτάνοντας στο 2025. Ούτε καν θέλουν να σκέφτονται ενδεχόμενες καθυστερήσεις και προβλήματα, που θα απειλήσουν τη χώρα με επιστροφή (εντόκως) των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων για το έργο.