Skip to main content

«Mεθυσμένα» e-scooter προκαλούν χάος

Τα περισσότερα ατυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια οφείλονται στην κατανάλωση αλκοόλ. Πεζοί και οδηγοί διαμαρτύρονται. Η κατάσταση δεν είναι τόσο απλή.

Μερικές μπύρες με φίλους το βράδυ και μετά επιστροφή στο σπίτι με ηλεκτρικά πατίνια. Μεθυσμένοι οδηγοί των δημοφιλών e-scooter είναι συχνά υπαίτιοι για ατυχήματα στους γερμανικούς δρόμους. Για «καταστροφική και ασυγκράτητη» συμπεριφορά των οδηγών e-scooter έκανε λόγο η αστυνομία της Κολωνίας πριν από λίγες μέρες, όταν κλήθηκε να σχολιάσει τη νέα τάση που κερδίζει ολοένα περισσότερο έδαφος, ειδικά μεταξύ νέων.Μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο έξι άνθρωποι τραυματίστηκαν βαριά κι άλλοι δέκα ελαφρά από ατυχήματα με e-scooter. Σε όλες τις περιπτώσεις βαριά τραυματισμένων και σε τέσσερις περιπτώσεις ελαφρών τραυματισμών είχε προηγηθεί κατανάλωση αλκοόλ.

Η κατανάλωση αλκοόλ φαίνεται να μην αποτελεί εμπόδιο για τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών στη Γερμανία. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία η κατανάλωση αλκοόλ ήταν η πιο συνηθισμένη αιτία ατυχημάτων με ηλεκτρικά πατίνια το 2020. Σε σύνολο 2.355 ατυχημάτων με τραυματισμούς, πολλά σχετίζονταν με την κακή οδική συμπεριφορά των χρηστών e-scooter. Στο 18,3% των περιπτώσεων επρόκειτο για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Στα ατυχήματα με ποδηλάτες μόνο περίπου το 7% σχετιζόταν με την κατανάλωση αλκοόλ.

Οι πεζοί διαμαρτύρονται

O Ρολφ Στίμπελ από το γερμανικό σωματείο πεζών Fuss e.V. εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για τα ενοικιαζόμενα e-scooter, τα οποία θεωρεί ιδιαίτερο πρόβλημα στους δρόμους των γερμανικών πόλεων. «Παρατηρούμε ότι τα ηλεκτρικά πατίνια συχνά χρησιμοποιούνται παράνομα - από δύο επιβαίνοντες, από μεθυσμένους, από παιδιά κάτω των 14 ετών, σε πεζοδρόμια, πλατείες, πάρκα». Στο μεταξύ είναι γεγονός ότι τα e-scooter γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Αν και μπορούν να λύσουν κάποια πρακτικά προβλήματα στην καθημερινότητα, άλλο τόσο μπορούν να γίνουν επικίνδυνα, όταν πχ. συνδυάζονται με κατανάλωση αλκοόλ.

Σύμφωνα με τον Λαρς Τσέμκε, πρόεδρο της Ένωσης Μικρών Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, το ζήτημα της κατανάλωσης αλκοόλ είναι όντως «ευαίσθητο» και δεν υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις για e-scooter. Όπως σημειώνει ο Τσέμκε, δεν τίθεται θέμα υπεράσπισης της κατανάλωσης αλκοόλ, ωστόσο επισημαίνει την έλλειψη σαφών κανόνων για τα e-scooter και υπενθυμίζει ότι τα επιτρεπτά όρια αλκοόλ πρέπει να ρυθμίζονται βάσει του βάρους και της ταχύτητας ενός οχήματος.

Μέτρα προστασίας από εταιρείες ενοικίασης

Προς το παρόν πάντως και για τα e-scooter ισχύουν οι γενικοί κανόνες που αφορούν τα όρια κατανάλωσης αλκοόλ για τα αυτοκίνητα. Από 0,5 γραμμάριο ανά λίτρο αίματος πρόκειται για πταίσμα. Για τους οδηγούς ποδηλάτων το ποσοστό αυτά ανέρχεται στο 1,6 και θεωρείται πλημμέλημα. Η πλατφόρμα Shared Mobility, στην οποία μετέχουν εταιρείες ενοικίασης e-scooter, θεωρούν σωστά τα παραπάνω όρια για την κατανάλωση αλκοόλ. Όπως αναφέρει ο Κρίστοφ Ένγκελς, εκπρόσωπος της ομάδας Μικροκίνηση (Μikromobilitär), οι εταιρείες ενοικίασης «λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ευαισθητοποίηση των οδηγών e-scooter αλλά και την αποφυγή της κατανάλωσης αλκοόλ».

Σύμφωνα μάλιστα με την πλατφόρμα, εταιρείες ενοικίασης διοργανώνουν πλέον ειδικά σεμινάρια για τη σωστή και υπεύθυνη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, ενσωματώνοντας μάλιστα οδηγίες ασφάλειας. Πάντως σε γενικές γραμμές ειδικοί εκτιμούν ότι τα ατυχήματα με e-scooter μοιάζουν πολύ με τα ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται ποδήλατα. Πέρα από το αλκοόλ, άλλες αιτίες ατυχημάτων μπορεί να είναι πχ. η οδήγηση σε λάθος κατεύθυνση ή η οδήγηση σε πεζοδρόμιο όταν δεν υπάρχει ειδική λωρίδα ποδηλασίας.

Μόνα Βένις, dpa

Επιμέλεια: Δήμητρα Κυρανούδη

Πηγή: Deutsche Welle