Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019
x

ΜΕΤΡΟ: Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Λύση στον σταθμό Βενιζέλου δόθηκε αρχές του 2017, αλλά είναι στον... αέρα. Οι συμπληρωματικές συμβάσεις και η εκτίμηση για τον Μάρτιο του 2022.

Μετρό Θεσσαλονίκης ή αλλιώς κοιτάζοντας το δέντρο και χάνοντας το δάσος. Η κουβέντα που άνοιξε εκ νέου για τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό όπως γίνεται είναι αποπροσανατολιστική και άγονη. Για να καταλάβει κάποιος τι ακριβώς γίνεται πρέπει να ψάξει γιατί υπάρχει περιθώριο γι' αυτή την κουβέντα στην πόλη. Ποια είναι η αιτία που αφήνει αυτή τη συζήτηση ανοιχτή.

Όχι ποια λύση είναι καλύτερη από τις δύο για τον σταθμό Βενιζέλου (διατήρηση κατά χώρα ή απόσπαση και επανατοποθέτηση), αλλά τι επιτρέπει να ανοίγει το θέμα και να μη θεωρείται λήξαν.

Οι «αγαθές» προθέσεις

Μια εκκρεμότητα είναι αυτή που αφήνει το περιθώριο για να γίνεται όλη η συζήτηση και να συνεχίζουν να συγκρούονται δυο απόψεις, με κοινό στόχο όμως.

Όλοι όσοι εκφράζονται υπέρ της μίας ή της άλλης λύσης, υποθέτουμε καλοπροαίρετα ότι θέλουν την καλύτερη δυνατή λύση. Θέλουν να διατηρηθούν και να αναδειχτούν οι αρχαιότητες και θέλουν αυτό να γίνει με ολοκλήρωση του σταθμού το συντομότερο δυνατό για ένα λειτουργικό μετρό όσο το δυνατόν ταχύτερα. Εφόσον οι υποστηρικτές της μιας ή της άλλης άποψης αναγνώριζαν μεταξύ τους καλές προθέσεις και έβλεπαν το δάσος, που δεν είναι άλλο από την καλύτερη δυνατή συμπεριφορά μας στα ευρήματα και ταυτόχρονα τη βέλτιστη λύση ώστε το δυνατόν γρηγορότερα να ολοκληρωθεί ο σταθμός και το μετρό, τότε η κουβέντα θα γινόταν σε άλλη βάση.

Η κρίσιμη εκκρεμότητα

Στην τρέχουσα πραγματικότητα, η εκκρεμότητα, που επιτρέπει να αναλώνονται όλοι σ' αυτή την άχαρη κουβέντα για τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου, είναι στη μελέτη για τη διατήρησή τους in situ (στο χώρο δηλαδή που βρέθηκαν και υπάρχουν). Εκεί είναι το πρόβλημα.

Γιατί; Επειδή ενώ αυτή η λύση επιλέχτηκε στις αρχές του 2017, ακόμη και σήμερα δεν υπάρχει η συμπληρωματική σύμβαση που θα έβαζε την τελική σφραγίδα στη συγκεκριμένη λύση και θα απέρριπτε δια παντός την άλλη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Και θα έκλειναν τα στόματα όλων, επειδή δεν θα υπήρχε θέμα για να συζητήσουμε.

Όσο δεν υπάρχει συμπληρωματική σύμβαση, όποιος θέλει θα λέει ό,τι θέλει και όλα τα ενδεχόμενα θα είναι ανοιχτά. Με λίγα λόγια όλοι όσοι ενεπλάκησαν στη διαδικασία της εξεύρεσης και υιοθέτησης μια τελικής λύσης για τον σταθμό Βενιζέλου έκαναν μέχρι τώρα μια τρύπα στο νερό (στην Εγνατία δηλαδή...). Η προ δυόμισι ετών λύση είναι ακόμη στον... αέρα. Οπότε οι υποστηρικτές της άλλης εναλλακτικής μπορούν να συνεχίσουν ανενόχλητοι την κατάθεση της άποψής τους κι αυτή να γίνεται αντικείμενο συζήτησης στην πόλη και να διατηρεί ακόμη και σήμερα ανοιχτό παράθυρο για αλλαγή των δεδομένων.

Πού βρισκόμαστε σήμερα, δυόμισι χρόνια από τότε που αποφασίστηκε από την επιτροπή όλων των εμπλεκόμενων φορέων να υιοθετηθεί η μέθοδος της διατήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων στον σταθμό και να απορριφθεί η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης; Στο ίδιο σημείο με τότε. Εφόσον δεν υπογράφηκε συμπληρωματική σύμβαση, λύση υπάρχει μόνο στα... χαρτιά και στα... λόγια. Άρα υπό προϋποθέσεις όλα είναι ανοιχτά. Ακόμη και το ενδεχόμενο να εξεταστεί και να υιοθετηθεί η άλλη λύση...

Τι είναι επείγον; Να υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση για να προχωρήσει μια λύση για τον σταθμό.

Η κοινοπραξία

«Δεν έχει ουσία η κουβέντα που άνοιξε. Η ουσία είναι να καθίσει κάποιος από το Δημόσιο και να δει τις παραμέτρους του κόστους και του χρόνου που απαιτείται και να σφραγίσει μια λύση. Καλώς ή κακώς βρέθηκε μια λύση στις αρχές του 2017. Υιοθετήθηκε από το ΚΑΣ, έγιναν συζητήσεις επί συζητήσεων, κατέθεσαν τις απόψεις τους όλοι και τελειώσαμε. Ελήφθη μια απόφαση. Καλή ή κακή δεν έχει σημασία. Συμπληρωματική σύμβαση, που να επικυρώνει όμως αυτή την απόφαση δεν υπογράφηκε από τότε. Ακόμη περιμένουμε. Αυτό είναι το επείγον. Όποιος αναλάβει τις τύχες του μετρό της Θεσσαλονίκης στο εξής πρέπει άμεσα να δει το θέμα της συμπληρωματικής σύμβασης για να προχωρήσουμε και να μη χάνεται χρόνος για το έργο. Αν ξαναμπούμε σε συζητήσεις για κανένα χρόνο ακόμη υποθηκεύουμε το έργο. Δεν είναι γόνιμη η ανάλωση στα ίδια και στα ίδια. Θα σταματήσουν οι εργασίες και θα πάμε πάλι πίσω», τόνιζαν στελέχη της κατασκευάστριας κοινοπραξίας στη Voria.gr.

Χρονοδιάγραμμα

Αυτή τη στιγμή, με τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί και τις εκκρεμότητες που υπάρχουν, οριστικό χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει.

Υπάρχουν εκτιμήσεις για το πότε θα τελειώσουν οι εργασίες ανά σενάριο. Ναι ακόμη είμαστε σε επίπεδο σεναρίων...

Ο ανάδοχος είχε την εντολή για μελέτες σε τρεις φάσεις. Η πρώτη με το τρένο να περνά από τον σταθμό Βενιζέλου και να φτάνει στον σιδηροδρομικό σταθμό. Αυτή είναι και η φάση στην οποία βρισκόμαστε. Στην πρώτη...

Η δεύτερη το ενδεχόμενο να σταματάει το μετρό στο Σιντριβάνι μέχρι να ολοκληρωθεί και ο σταθμός Βενιζέλου και η τρίτη να ενταχθεί στο έργο και ο συγκεκριμένος σταθμός με ολοκληρωμένη πλέον λειτουργία του μέσου.

Για όσους ακόμη ασχολούνται με το αν θα γίνει ο σταθμός Βενιζέλου, κακώς το κάνουν, διότι μετρό ολοκληρωμένο χωρίς το συγκεκριμένο σταθμό δεν υφίσταται, οπότε η κουβέντα είναι άστοχη. Λειτουργικό μπορεί, ολοκληρωμένο όχι. Είναι συμβατική υποχρέωση η κατασκευή και λειτουργία του σταθμού Βενιζέλου κι εδώ τελειώνει η όποια συζήτηση...

Για τον σταθμό Αγίας Σοφίας όλοι ξεκαθαρίζουν ότι «δεν υπάρχουν ζητήματα» και ότι «θα λειτουργήσει ο σταθμός στην πρώτη φάση του μετρό, όπως και να έχει».

Τέλος 2020: Η μόνη παράταση

Χρονοδιάγραμμα συγκεκριμένο όμως δεν υπάρχει είτε με τον σταθμό Βενιζέλου, είτε χωρίς αυτόν, από τη στιγμή που η μόνη υπογεγραμμένη παράταση που έχει δοθεί για να ολοκληρωθεί το έργο είναι για το τέλος του 2020. Τότε συμβατικά πρέπει να λειτουργήσει στην πόλη το μετρό. «Κολοβό» ή όχι (και πάντως χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου), το μετρό με τα σημερινά συμβατικά δεδομένα πρέπει να λειτουργήσει στο τέλος του 2020.

Μάρτιος 2022 η λειτουργία

Είναι επίσης δεδομένο ότι θα απαιτηθεί συμπληρωματική σύμβαση και παράταση, τουλάχιστον σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η ανάδοχος κοινοπραξία. Αν θέλετε ένα σοβαρό χρονοδιάγραμμα, οι κατασκευαστές του μετρό της Θεσσαλονίκης τονίζουν ότι «ως το Μάρτιο του 2022, το μετρό θα είναι πραγματικότητα στη Θεσσαλονίκη». Η δοκιμαστική λειτουργία του θα γίνει μέσα στο 2021. Αυτά τα χρονοδιαγράμματα είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα, από οποιαδήποτε άλλα, έλεγαν οι ίδιες πηγές στη Voria.gr.

Ποιο μετρό; Ένα μετρό από τη Νέα Ελβετία μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, με μόνη εκκρεμότητα τον σταθμό Βενιζέλου, από τον οποίο θα διέρχεται το τρένο, χωρίς να σταματά.

Δέκα μήνες μετά η Καλαμαριά

Και με την επέκταση στην Καλαμαριά να ολοκληρώνεται περίπου δέκα μήνες μετά. Δηλαδή το 2023.

Για την επέκταση της Καλαμαριάς υπάρχει η εκκρεμότητα (η σημαντικότερη) των έξι ή επτά συστημάτων (ηλεκτρομηχανολογικά) για τα οποία ακόμη δεν έχει γίνει η σχετική δημοπρασία.

Σταθμός Βενιζέλου

Και πότε με τον σταθμό Βενιζέλου; Αν υπογραφεί άμεσα η συμπληρωματική σύμβαση (ανεξαρτήτως επιλογής λύσης), επίσης το 2023.

Ποια λύση από τις δυο που συζητούνται καμιά... δεκαετία τώρα είναι η καλύτερη; Αυτό ας το αποφασίσουν επιτέλους οι εμπλεκόμενοι. Διότι όλοι τους είναι υπόλογοι απέναντι στη Θεσσαλονίκη και τους Θεσσαλονικείς. Είναι υπόλογοι επειδή μόνο συζητούν, κανείς δεν δέχεται την άποψη του άλλου και το κυριότερο δεν λαμβάνουν οριστική απόφαση, αλλά διαιωνίζουν μια εκκρεμότητα, ταλαιπωρώντας την πόλη και τους πολίτες και φρενάροντας το ίδιο το έργο.

Επιχειρήματα υπάρχουν κι από τις δυο πλευρές. Κάποιος όμως πρέπει να πάρει μια απόφαση και φυσικά την ευθύνη γι' αυτή. Κι επειδή η κουβέντα άρχισε εκ νέου με την αλλαγή της κυβέρνησης, την απόφαση θα πρέπει να τη λάβει η νέα πολιτική ηγεσία (πρωτίστως).




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ