Skip to main content

Μετρό: Πώς εξελίσσεται το έργο, τι θα γίνει με τον σταθμό Βενιζέλου

Πότε αναμένεται να κατατεθεί στο ΚΑΣ η μελέτη για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου. Τι γίνεται στο υπόλοιπο έργο

Στον σταθμό Βενιζέλου, το κομμάτι του μετρό το οποίο είναι πιο πίσω από οποιοδήποτε άλλο, για τους γνωστούς λόγους, είναι επικεντρωμένο το ενδιαφέρον της Αττικό Μετρό, αλλά και της Θεσσαλονίκης, των φορέων, των πολιτών, πρωτίστως των επαγγελματιών της περιοχής οι οποίοι έχουν υποστεί τεράστια ζημία για περισσότερη από μια δεκαετία. Ήδη, από τις αρχές της εβδομάδας έκλεισε εκ νέου το τμήμα της οδού Βενιζέλου, από το ύψος της Ερμού έως την Εγνατία, για διάστημα περίπου ενός χρόνου, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες στη νότιο είσοδο του σταθμού, στην πλατεία Καπνεργατών.

Εδώ και μέρες έχει ολοκληρωθεί η απομάκρυνση της άμμου η οποία είχε τοποθετηθεί για την προστασία των αρχαιοτήτων στην περίπτωση της in situ παραμονής τους κατά την κατασκευή του σταθμού. Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του Αυγούστου αναμένεται να κατατεθεί στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο η μελέτη για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων η οποία θα είναι ενιαία. Τη μελέτη επεξεργάζεται ήδη ο αρχιτέκτονας μηχανικός Δημήτρης Κορρές ο οποίος είχε κάνει ανάλογες μελέτες για άλλα εργοτάξια του μετρό, ενώ η εταιρεία SLM, με την οποία συνεργάζεται, έχει αποσπάσει και μεταφέρει περίπου 1.400 τόνους αρχαιοτήτων από το μετρό της Θεσσαλονίκης (περίπου 750 τόνοι είναι οι αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου).  

Ο σταθμός Βενιζέλου θα απασχολήσει το επόμενο διάστημα και το Συμβούλιο της Επικρατείας μετά τις δύο προσφυγές οι οποίες έχουν κατατεθεί, ζητώντας να ακυρωθεί η απόφαση της Λίνας Μενδώνη περί απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Την πρώτη προσφυγή συνυπογράφουν ως γνωστόν η «Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού» και η «Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία», ενώ και μια δεύτερη προσφυγή ασκήθηκε μετέπειτα από την «Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Το πιθανότερο είναι οι δύο αυτές προσφυγές να συνεκδικαστούν.

Μάλιστα, όπως προέκυψε από χθεσινές δηλώσεις, οι προσφεύγοντες σχεδιάζουν να ασκήσουν και άλλα ένδικα μέσα όπως αίτηση αναστολής με αίτημα έκδοσης ασφαλιστικών μέτρων, ώστε να σταματήσουν οι εργασίες στο συγκεκριμένο εργοτάξιο. Ειδικότερα, ο πρόεδρος της Κίνησης Πολιτών Φωκίων Δεληγιάννης, εξήγησε ότι «αυτή τη στιγμή γίνονται μόνο συνοδές εργασίες που ακόμα δεν έχουν φτάσει στο σημείο από το οποίο δεν υπάρχει επιστροφή. Στην κατάλληλη στιγμή θα ασκήσουμε και αίτηση προσωρινής διαταγής».

Όπως αποκάλυψε προχθές η Voria.gr το «παρών» στο ΣτΕ θα δώσει και ο δήμος Θεσσαλονίκης ο οποίος, έπειτα από απόφαση του δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα αποφασίστηκε να κάνει παρέμβαση στη δίκη υπέρ της απόφασης Μενδώνη και κατά των προσφυγών. Εάν δεν υπάρξουν απρόοπτα, δικαστικά και άλλα, οι ιθύνοντες της Αττικό Μετρό εκτιμούν ότι έως το τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί η απομάκρυνση των αρχαιοτήτων. Θα ακολουθήσουν στη συνέχεια νέες αρχαιολογικές εργασίες από το επίπεδο των σημερινών αρχαιοτήτων έως και το επίπεδο -4 στο οποίο βρίσκονται οι σήραγγες διέλευσης του μετρό. Παράλληλα θα εκτελούνται οι εργασίες, αρχαιολογικές και κατασκευαστικές και στη νότια είσοδο του σταθμού.

Όσον αφορά το υπόλοιπο έργο, σύμφωνα με πηγές της Αττικό Μετρό, εξελίσσεται με πολύ ικανοποιητικό ρυθμό. Συγκεκριμένα, έως το τέλος του καλοκαιριού εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η επίστρωση των σιδηροτροχιών σε όλο το βασικό δίκτυο. Παράλληλα θα προχωρήσουν οι εργασίες εγκατάστασης του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού ο οποίος έχει αρχίσει ήδη να τοποθετείται σε κάποιους σταθμούς.

Όσον αφορά την επέκταση προς Καλαμαριά, εκεί οι σταθμοί είναι στα τελειώματα, ενώ ως το τέλος του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί και η επίστρωση των σιδηροτροχιών. Παράλληλα θα τρέξει ο διαγωνισμός για την προμήθεια και εγκατάσταση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, διαδικασία η οποία έχει πάει πίσω.

Πέραν αυτών, υπάρχουν άλλοι δύο διαγωνισμοί οι οποίοι πρόκειται να τρέξουν το προσεχές διάστημα. Ο πρώτος αφορά την μελέτη ανάπτυξης του μετρό στο υπόλοιπο του πολεοδομικού συγκροτήματος και ο δεύτερος τον φορέα ο οποίος θα αναλάβει τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης.