Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2020
x

«ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ» ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΚΑΤΑΛΟΓΙΖΕΙ ΣΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ Ο ΣΕΑ

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων καλεί τους φορείς της Θεσσαλονίκης να αποσύρουν την προσφυγή τους στο ΣτΕ για τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό.

Έκκληση στους φορείς της Θεσσαλονίκης (ΤΕΕ/ΤΚΜ, ΒΕΘ, ΓΕΘ/ΠΚΜ, ΔΣΘ, ΕΣΘ) να αποσύρουν την προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας ενάντια στην υπουργική απόφαση Μπαλτά για τις αρχαιότητες του σταθμού «Βενιζέλου» στο Μετρό Θεσσαλονίκης, απευθύνει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ).

«Παρά τις αντιξοότητες, η συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Ανάπτυξης, η συνεργασία των φορέων της πόλης (Δήμος, Πανεπιστήμιο) και η ενεργοποίηση χιλιάδων πολιτών και επιστημονικών ιδρυμάτων ανά τον κόσμο είχαν ως αποτέλεσμα τη νέα Υπουργική Απόφαση Μπαλτά, μετά τη σύμφωνη γνώμη του ΚΑΣ, η οποία βάζει τις βάσεις για να προχωρήσουν μελέτες που θα προστατεύουν τις αρχαιότητες στη θέση τους, ενταγμένες στο έργο του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης», αναφέρει ο ΣΕΑ.

Οι αρχαιολόγοι κατηγορούν τους έξι φορείς της πόλης που προσφεύγουν στο ΣτΕ ότι επαναφέρουν «όλη την παραπληροφόρηση για την κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου από την οποία κινδυνεύει όλο το έργο». Καλούν, επίσης, την Αττικό Μετρό «να αναλάβει τις ευθύνες της για την αποπεράτωση του έργου με τρόπο σύμφωνο με το δημόσιο συμφέρον, την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία των εργαζομένων στο έργο και τη λειτουργία της πόλης».

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΕΑ:

Από τη στιγμή που αποκαλύφθηκαν οι αρχαιότητες στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιοτήτων (ΣΕΑ) ανταποκρινόμενος στο θεσμικό, επιστημονικό και συνδικαλιστικό του ρόλο, ανέλαβε αμέσως δράση για τη διατήρηση, ανάδειξη και ουσιαστική ενσωμάτωση των σημαντικών ευρημάτων στον ιστό της σύγχρονης πόλης, σύμφωνα με ό,τι ισχύει διεθνώς για την προστασία των μνημείων και με όσα προβλέπονται και από την ελληνική νομοθεσία.

Ξεκινήσαμε έναν αγώνα  για την κατανόηση της πολύπλευρης -επιστημονικής και κοινωνικής-οικονομικής- σημασίας του αποκαλυφθέντος τμήματος της βυζαντινής πόλης της Θεσσαλονίκης, που είχε κρατηθεί από την τότε πολιτική ηγεσία ως «επτασφράγιστο μυστικό», της σημασίας της διατήρησής του in situ, ώστε να αποτελεί ένα πραγματικό διαχρονικό χώρο-μουσείο για την ιστορία της πόλης και άξονα για την πολιτιστική και τουριστική αναβάθμισή της, αλλά και της ένταξής του μέσα στο σύγχρονο έργο του Μετρό και την καθημερινή λειτουργία της πόλης, σύμφωνα με τις πλέον σύγχρονες αντιλήψεις διαχείρισης και ανάδειξης μνημείων και αρχαιολογικών χώρων.

Οι κινήσεις αυτές είχαν ως αποτέλεσμα, μετά από μακροχρόνιο αγώνα τόσο της επιστημονικής κοινότητας όσο και του Δήμου Θεσσαλονίκης, να αναγνωριστεί ότι οι αρχαιότητες δεν έρχονται σε αντιπαράθεση με το σύγχρονο έργο, καθώς υπάρχουν τεχνικές λύσεις για τη συνύπαρξή τους. Στην πορεία αυτή έπρεπε επίσης να δώσουμε έναν μεγάλο αγώνα ενάντια στην παραπληροφόρηση που ήθελε τις αρχαιότητες να ευθύνονται για καθυστερήσεις του έργου, που δεν είχαν καμία σχέση με τον σταθμό Βενιζέλου: οι απαιτήσεις του εργολάβου, οι υπερκοστολογήσεις σε άλλα σημεία, το σταμάτημα των εργασιών σε άλλους σταθμούς, οι απολύσεις του προσωπικού, όλα «φορτώνονταν» στις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου, για να μην φανούν οι –πραγματικές- ευθύνες της Αττικό Μετρό Α.Ε. για τον σχεδιασμό και την πορεία αυτού του πολύπαθου έργου.

Παρά τις αντιξοότητες, η συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Ανάπτυξης, η συνεργασία των φορέων της πόλης (Δήμος, Πανεπιστήμιο) και η ενεργοποίηση χιλιάδων πολιτών και επιστημονικών ιδρυμάτων ανά τον κόσμο είχαν ως αποτέλεσμα την νέα Υπουργική Απόφαση Μπαλτά, μετά τη σύμφωνη γνώμη του ΚΑΣ, η οποία βάζει τις βάσεις για να προχωρήσουν μελέτες που θα προστατεύουν τις αρχαιότητες στη θέση τους, ενταγμένες στο έργο του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης.

Μας προξενεί, λοιπόν, μεγάλη εντύπωση ότι έξι φορείς της πόλης (ΤΕΕ/ΤΚΜ, ΒΕΘ, ΓΕΘ/ΠΚΜ, ΔΣΘ, ΕΣΘ) προσφεύγουν στο ΣτΕ ενάντια στην νέα απόφαση του ΥΠΠΟΑ, επαναφέροντας όλη την παραπληροφόρηση για «κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου» από την οποία «κινδυνεύει όλο το έργο», δηλαδή επιχειρήματα που τέθηκαν (κυρίως από την Αττικό Μετρό) και απαντήθηκαν στη διάρκεια του δημόσιου διαλόγου για το θέμα, που έχει διαρκέσει από τον Ιανουάριο 2013.

Μας προξενεί, επίσης, κατάπληξη το ότι παρουσιάζουν τις δύο προηγούμενες Υπουργικές Αποφάσεις (ΥΑ Τζαβάρα για μεταφορά στο στρατόπεδο Παύλου Μελά και ΥΑ Παναγιωτόπουλου για απόσπαση των αρχαιοτήτων) ως αποφάσεις που πάρθηκαν μετά από μελέτες και δημόσια συζήτηση, όταν είναι γνωστό σε όλους τους φορείς της Θεσσαλονίκης ότι δεν είχε ληφθεί υπόψη ούτε η γνώμη του οικείου Δήμου, ούτε καν το ιδιοκτησιακό καθεστώς στο στρατόπεδο Παύλου Μελά! Πολύ περισσότερο, που και οι δύο αποφάσεις ελήφθησαν χωρίς αυτοψία, στη δεύτερη μάλιστα ο εκπρόσωπος της Αττικό Μετρό πήρε την ευθύνη να απειλήσει τα μέλη του ΚΑΣ ότι λόγω ύπαρξης επικίνδυνων ποσοτήτων υδραργύρου δεν θα μπορούσαν καν να δουν τις αρχαιότητες από κοντά –κάτι που ο ίδιος διέψευσε την επομένη ακριβώς μέρα! Θυμίζουμε, επίσης, ότι η Αττικό Μετρό επί μακρόν δεν επέτρεπε καν την πρόσβαση μελετητών που ήθελαν να διατυπώσουν διαφορετικές τεχνικές λύσεις για την διατήρηση των αρχαιοτήτων. Αυτή τη «διαφάνεια» και αυτή τη «δημόσια διαβούλευση» υπερασπίζεται άραγε ο Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, που μετέχει στην προσφυγή;

Κάνουμε έκκληση στους φορείς της πόλης να αποσύρουν την προσφυγή στο ΣτΕ ενάντια στην Υπουργική Απόφαση Μπαλτά και να συμβάλουν από κοινού με τα δύο συναρμόδια Υπουργεία και την επιστημονική κοινότητα ώστε:

1.      Να μπορέσει να υλοποιηθεί η Τεχνική Μελέτη για διατήρηση των αρχαιοτήτων εντός του σταθμού Βενιζέλου, σε αρμονία με το σύνολο του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπως έχει προταθεί και από τον Δήμο Θεσσαλονίκης
2.      Να ενώσουν τη φωνή τους με τη φωνή του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων ώστε, μέχρι την αποπεράτωση της μελέτης, να καταστεί επισκέψιμος χώρος το εργοτάξιο της Βενιζέλου για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, επιστήμονες και φοιτητές από όλο τον κόσμο που θέλουν να το επισκεφτούν, ενέργεια που θα δώσει και πάλι ζωή στο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης γύρω από το εργοτάξιο.
3.      Να δουν με διαφορετικό τρόπο τις αρχαιότητες, όχι ως εμπόδιο αλλά ως πρόκληση για τη σύγχρονη κοινωνία και τις δυνατότητες της επιστήμης να διατηρήσει τη διαχρονική ιστορία της πόλης σε αρμονία με τη σύγχρονη ζωή. Τα παραδείγματα της αντιμετώπισης των αρχαιοτήτων στο Μετρό της Κωνσταντινούπολης και της Σόφιας παραμένουν εύγλωττα.

Καλούμε την Αττικό Μετρό να αναλάβει τις ευθύνες της για την αποπεράτωση του έργου με τρόπο σύμφωνο με το δημόσιο συμφέρον, την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία των εργαζομένων στο έργο (που από την αρχή αποτελούν τα πρώτα θύματα!) και τη λειτουργία της πόλης, συνεργαζόμενη με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες.

 




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ