Skip to main content

Σταθμός Βενιζέλου: Τον Ιούλιο φεύγουν και τα τελευταία αρχαία-Με τρεις βάρδιες οι εργασίες

Σε τρεις βάρδιες συνεχίζονται πλέον οι αρχαιολογικές ανασκαφές στο σταθμό της Βενιζέλου με στόχο να ολοκληρωθούν οι αποσπάσεις στα μέσα Ιουλίου.

Στα δύο έχει χωριστεί ο σταθμός του μετρό στη Βενιζέλου και πλέον στο μισό μέρος έχουν απομακρυνθεί τα αρχαία, ενώ στο άλλο μισό απομένουν ανασκαφικές εργασίες σε μία μικρή έκταση.

Οι κατασκευαστικές εργασίες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς και ήδη ξεκίνησε η τοποθέτηση αντηρίδων στο ανατολικό τμήμα του σταθμού, προκειμένου να υποστηριχθούν οι πολυκατοικίες που βρίσκονται δεξιά κι αριστερά.

Οι επικεφαλής της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. διαβεβαιώνουν πως το χρονοδιάγραμμα των εργασιών συνεχίζεται απρόσκοπτα και πως μέχρι το τέλος του 2023 η Θεσσαλονίκη θα έχει το μετρό σε πλήρη λειτουργία.

Αρχαιολόγοι, εργάτες και εργατοτεχνίτες εργάζονται πλέον σε 24ωρη βάση, σε τρεις βάρδιες, με στόχο στα μέσα Ιουλίου -το αργότερο στο τέλος του μήνα- να έχουν ολοκληρωθεί οι ανασκαφές, αλλά και οι αποσπάσεις.

Οι εργασίες αφορούν στη β΄ φάση της ανασκαφικής διερεύνησης -η α΄φάση με τις βυζαντινές αρχαιότητες ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο – με τις ελληνιστικές και ρωμαϊκές αρχαιότητες, που χρονολογούνται από τον 3ο ως τον 5ο/6ο μ.Χ. αιώνα.

Το μεγαλύτερο μέρος των ευρημάτων μεταφέρεται στην αποθήκη που έχει μισθωθεί στο Καλοχώρι, όπου φυλάσσονται αρχαιότητες που έχουν βρεθεί σε όλη τη διάρκεια των ανασκαφών, σε όλους τους σταθμούς, ενώ τα κινητά ευρήματα φυλάσσονται στις αποθήκες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, προκειμένου να καθαριστούν, να συντηρηθούν και να αναδειχθούν.

Υπενθυμίζεται ότι με απόφασή του στις 19 Απριλίου το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο άναψε το πράσινο φως για την απόσπαση και αυτών των αρχαιοτήτων, καθώς και την επανατοποθέτησή τους, ενώ επιπλέον στην ίδια συνεδρίαση αποφασίστηκε να συνεχιστούν οι ανασκαφές και στα κατώτερα στρώματα, που ανήκουν στη Θεσσαλονίκη του Κάσσανδρου.

Οι νέες αρχαιότητες αφορούν δίκτυο υποδομών κάτω από τα καταστρώματα των δύο κεντρικών δρόμων που διασταυρώνονται στο ύψος της σημερινής οδού Βενιζέλου, του decumanus maximus και του cardo και σε πυκνοδομημένο ιστό της πρώτης οικοδομικής νησίδας στη ΝΑ πλευρά της διασταύρωσης των οδικών αξόνων. Το ΚΑΣ αποφάσισε να αποσπαστεί επίσης και τμήμα τοίχου με τα υποκείμενα υποστρώματά του για να αποτελέσει δείγμα στρωματογραφίας εντός του σταθμού Βενιζέλου.

 

Λουτρικό συγκρότημα, με ψηφιδωτό δάπεδο που εμφανίζει παράσταση ανδρικής μορφής και φέρει την επιγραφή «ΩΡΟΦΟΡΟC» χρονολογείται στο 2ο - 3ο αιώνα μ.Χ., ενώ χώροι δυτικότερα αυτού που χρησιμοποιήθηκαν από τον 1ο αι. π.Χ. μέχρι και τον 2ο αι. μ.Χ., παραπέμπουν σε εργαστηριακή και εμπορική χρήση πριν από τη διαμόρφωση στοάς ρωμαϊκής οδού του 2ου αι. μ.Χ.

Η μέχρι τώρα ανασκαφή απέδωσε πλήθος ευρημάτων, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν αντικείμενα που σχετίζονται με τη θρησκεία, όπως αναθηματικό ανάγλυφο με παράσταση της Θεάς Αθηνάς ή κορμός γυμνής παιδικής μορφής Έρωτα, αλλά και τμήμα μαρμάρινου αγαλματιδίου γυμνής γυναικείας μορφής Αφροδίτης και παραπέμπουν σε χώρους δημόσιας χρήσης, αγοράς, αλλά και λατρείας.

Η ανασκαφή έδωσε επίσης πλήθος κινητών ευρημάτων, πολυάριθμα νομίσματα, άφθονη κεραμική υστερορωμαϊκών χρόνων (3ος αι) και ύστερης αρχαιότητας (4ος-6ος αι), γυάλινα, μαρμάρινα, σιδερένια, χάλκινα και οστέινα ευρήματα, η συντήρηση και η καταγραφή των οποίων προχωρά παράλληλα με την ανασκαφική έρευνα.