Skip to main content

Σταθμός Βενιζέλου: Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την απόσπαση των ρωμαϊκών αρχαιοτήτων

Οι βουλευτές σημειώνουν ότι η απόσπαση κι επανατοποθέτηση είναι καταστροφική και ζητούν να μάθουν το χρονοδιάγραμμα της ανασκαφής

Ερώτηση στον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή, μετά και τη χθεσινή ομόφωνη απόφαση του ΚΑΣ, για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των ρωμαϊκών αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στη νέα φάση των ανασκαφών στο σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου, κατέθεσαν 43 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Διαβάστε σχετικά-«Ναι» από ΚΑΣ για απόσπαση και των ρωμαϊκών αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου (φωτο)

Οι βουλευτές ζητούν να μάθουν το χρονοδιάγραμμα των ανασκαφών, την τύχη των ρωμαϊκών αρχαιοτήτων, ενώ επισημαίνουν πως είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος «όχι απλά να καθυστερήσει αλλά να εκτροχιαστεί το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του Μετρό».

«Αντιμέτωπη με τα αποτελέσματα της καταστροφικής επιλογής για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό βρίσκεται για άλλη μία φορά η κυβέρνηση, η οποία επιχειρεί να διορθώσει το πολιτιστικό έγκλημα σε βάρος της Θεσσαλονίκης, με ένα νέο έγκλημα. Μετά την απόσπαση των βυζαντινών ευρημάτων, προχωρούν τώρα στην απόσπαση και των νέων ευρημάτων που αποκαλύφθηκαν και χρονολογούνται στα τέλη του 2ου έως και τον 6ο αιώνα μ.Χ.», αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση ο βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Γιαννούλης, που κατέθεσε την ερώτηση, την οποία συνυπογράφουν 42 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.

Όπως σημειώνει με την ερώτηση αυτή «αναδεικνύουμε για άλλη μία φορά τις εγκληματικές για την πολιτιστική μας κληρονομιά αποφάσεις της κυβέρνησης και τον ορατό πλέον κίνδυνο όχι απλά να καθυστερήσει αλλά να εκτροχιαστεί το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του Μετρό».

Οι βουλευτές ρωτούν τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, ποιο το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα της ανασκαφής των υποκείμενων αρχαιολογικών στρωμάτων της ρωμαϊκής και ελληνιστικής εποχής και πόσος είναι ο εκτιμώμενος χρόνος αυτής της ανασκαφής.

Επίσης αν υπάρχουν μελέτες για τις ανασκαφές των υποκείμενων στρωμάτων και αν όχι πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να εκπονηθούν και να εκδοθούν και οι σχετικές γνωμοδοτήσεις του ΚΑΣ, ποιος είναι ο προϋπολογισμός της ανασκαφής των υποκείμενων στρωμάτων, της απόσπασης και της μεταφορά τους, ποια θα είναι η διαχείριση αυτών των αρχαιολογικών ευρημάτων και συγκεκριμένα αν αποξηλωθούν και σε ποιο χώρο θα αποθηκευτούν.

Ακόμη ερωτάται ο υπουργός «αν υπάρχει προηγούμενη μελέτη του εύρους των ευρημάτων και αντίστοιχη αξιολόγηση του χώρου που θα αποθηκευτούν, καθώς και αν υπάρχει μελέτη εφαρμογής για την επανατοποθέτηση των αρχαίων, πόσος ο χρόνος και το κόστος αυτής και ποιες εγγυήσεις υπάρχουν, ότι τα αρχαία θα επανατοποθετηθούν μετά την παταγώδη αποτυχία επανατοποθέτησης των ευρημάτων στο σταθμό Αγ. Σοφία;»

«Δυστυχώς η πραγματικότητα σε παρόμοια εγχειρήματα, όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι απογοητευτική αφού η επιλογή της συγκεκριμένης λύσης το 1998 στον προϊστορικό οικισμό του 3.000 π.Χ., στο Ζάγανι, για να κατασκευαστεί το αεροδρόμιο στα Σπάτα, έχει οδηγήσει στο να βρίσκονται μετά από τόσα χρόνια, οι αρχαιότητες παρατημένες μέσα σε κιβώτια. Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι τα 300.000 ευρήματα της ανασκαφής του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν θα έχουν παρόμοια κακή τύχη. Προς το παρόν βρίσκονται σε κιβώτια σε αποθήκες στο Καλοχώρι, αφού συλλέχθηκαν, καταγράφηκαν και καθαρίστηκαν -ανάμεσά τους και τάφοι ακέραιοι, κίονες, τμήματα πλατειών. Σε αυτά τα ευρήματα εντάσσονται και τα 73 μέτρα μαρμαρόστρωτου δρόμου που αποσπάστηκαν το 2012 από τον Σταθμό Αγίας Σοφίας και που επρόκειτο να επανατοποθετηθούν στη θέση τους, μόνο που εντέλει διαπιστώθηκε, ότι δεν χωρούσαν! Σε περίπτωση που συμβεί το ίδιο με τα 84 μ. δρόμου της Βενιζέλου, η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει 157 μ. ενός ορφανού δρόμου, καταδικασμένου να ψάχνει τη θέση του γιατί δεν θα χωράει πουθενά", αναφέρουν οι βουλευτές και προσθέτουν: «Έτσι εκτός από το πραγματικό γεγονός, ότι με τον κατακερματισμό και την αποξήλωση αυτού του μείζονος ευρήματος χάθηκε η μοναδική ευκαιρία να ενοποιηθούν οι αρχαιολογικοί χώροι της πόλης σε ένα σπάνιο σύνολο, έχουμε και το πρόβλημα σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, ότι η αμφίβολη επανατοποθέτησή τους σε ένα τεχνητό επίπεδο, με τεχνητά υλικά και με επιλεκτική χρήση των υλικών (παλαιών και νέων) δεν έχει καν συμβασιοποιηθεί, ενώ πληροφορίες που κυκλοφορούν από επίσημα χείλη αναφέρονται πλέον σε «μουσειακό χώρο» και όχι σε αρχαιολογικό».

«Σήμερα γνωρίζουμε ότι ο Σταθμός Βενιζέλου ανασκάπτεται από το 2006 και χρειάστηκαν 6 χρόνια (2006 – 2012) για να φτάσει στο βάθος των 6 μέτρων, όπου εντοπίστηκε ο μνημειακός πλούτος που αποξηλώθηκε. Εάν για τα μείον 6 μέτρα χρειάστηκαν 6 χρόνια, πόσα θα χρειαστούν για τα μείον 3,5 μέτρα που υπολείπονται; Και πόσο θα κοστίσει αυτή η επιπρόσθετη αρχαιολογική εργασία, η οποία δεν θα χρειαζόταν, εάν είχε εφαρμοστεί η μελέτη της κατά χώραν διατήρησης του μνημειώδους συνόλου που αποκαλύφθηκε με την συνακόλουθη οικονομία χρόνου και χρημάτων και με την ενσωματωμένη υπεραξία του αρχαιολογικού αγαθού;», αναρωτιούνται οι βουλευτές.